اختلال تیروئید منبع بسیاری از بیماری ها / کم کاری مادرزادی تیروئید است. این یکی از شایع ترین انواع این بیماری در نوزادان است


ساعت: 12:30
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813359

رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد؛

روح اله یزدانی گفت: بسیاری از بیماری هایی که امروزه مردم به آن مبتلا هستند به دلیل اختلالات تیروئید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روحلا یزدانی، مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به عصرتراک گفت: غده تیروئید در جلوی گردن، زیر حنجره و بالای استخوان های ترقوه پروانه ای شکل قرار دارد. این غده دو هورمون T3 و T4 ترشح می کند که وظیفه تغذیه و تنظیم انرژی بدن را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه غده هیپوفیز عملکرد تیروئید را تنظیم می کند، گفت: اختلالات مختلفی می تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد، به عنوان مثال کم کاری تیروئید در صورتی رخ می دهد که این هورمون به اندازه کافی در بدن ترشح نشود.

این مسئول جذب ید، تولید و ترشح تیروگلوبین، تولید هورمون های تیروئیدی با اتصال ید به تیروگلوبین و ترشح هورمون های تیروئید را از وظایف اصلی غده تیروئید عنوان کرد. وی گفت: هورمون تیروئید نقش حیاتی در عملکرد، رشد و رشد مغز نوزاد دارد و کم کاری تیروئید یکی از علل شایع عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: این اختلال در ابتدا بدون علامت بوده و به راحتی قابل تشخیص نیست. به همین دلیل غربالگری نوزادان در بدو تولد بسیار مهم است.

یزدانی افزود: خانم هایی که قصد باردار شدن دارند باید قبل از اقدام به بارداری آزمایش بدهند تا مشکلات تیروئید به ویژه کم کاری تیروئید بررسی شود.

علل کم کاری تیروئید در نوزادان کم کاری تیروئید در نوزادان به دلیل ترشح ناکافی غده تیروئید یا اختلال در عملکرد تیروئید در بدن است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مادر مبتلا به کم کاری تیروئید، مادر دیابتی، مصرف برخی داروها در مادر و جنین مانند سایتوکین، دوپامین، ید و فنی توئین و ازدواج خونی از علل کم کاری تیروئید در نوزادان 3 ماهه است.

یزدانی افزود: کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایع ترین انواع تیروئید در نوزادان است که از بدو تولد در نوزاد وجود دارد و ژن عامل آن توسط هر دو والدین به نوزاد داده می شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به علائم کم‌کاری تیروئید در نوزادان، افزود: این بیماری معمولاً بدون علامت است یا علائم آن کند است، بنابراین والدین باید نسبت به این مشکل توجه داشته باشند. بلافاصله علائم را شروع کنید تا به دنبال درمان باشید.

گریه یا خروپف، توقف یا کند شدن رشد نوزاد، زردی برای مدت طولانی، فتق ناف، تورم یا تورم زبان، ضعف در اوایل کودکی، بی حالی یا کمبود انرژی نوزاد، بزرگ شدن نقاط نرم جمجمه، ضعف عضلانی. و ضعف (ضعف قدرت)، یبوست نوزاد به نحوی که سفتی و پری شکم را نشان می دهد، لکه های روی پوست، خفگی مکرر و خواب زیاد از علائم اختلالات تیروئید در نوزادان است.

سواری در پاسخ به این سوال که چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ وی گفت: همانطور که گفتیم بهترین زمان برای پیشگیری از عوارض تیروئید در نوزادان معاینه آنها در بدو تولد و شاید انجام آزمایشات تیروئید مادر قبل از بارداری است.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به علائم کم کاری تیروئید نوزاد خود آگاهی کامل داشته باشند تا به محض مراجعه به پزشک به آنها مراجعه کنند زیرا هر روز تاخیر بر شدت بیماری افزوده و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

این مسئول گفت: همچنین در صورت تجویز دارو توسط پزشک برای فرزندتان، در صورت مشاهده عوارض حتما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم برای ادامه مصرف دارو انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید