تنهایی، شایع ترین اختلال در افسردگی


ساعت: 13:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916884

احساس تنهایی و عزت نفس پایین در افراد افسرده که تصور منفی از خود دارند منجر به احساس بی ارزشی و گناه می شود که یکی از مشخصه های تعیین کننده افسردگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاهدنیوز ، امروزه اغلب واژه افسردگی را می شنویم که انگار بخشی از زندگی مدرن شده است. افسردگی اثرات مخربی بر تفکر، عمل و احساس دارد. اما آیا همه غم و اندوه لزوماً افسردگی نامیده می شود؟ آیا این بیماری نگران کننده است و عواقب ناخوشایندی دارد؟

گاهی اوقات احساس غمگینی یا کمبود بخشی عادی از زندگی است. در زندگی همه درگیر اتفاقات غم انگیز و شرم آور هستند. اما اگر مرتباً احساس ناراحتی و ناامیدی می کنید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

افسردگی در شرایط خوب یا بد زندگی رخ نمی دهد و همه ما در هر شرایطی ممکن است دچار افسردگی شویم. مهمترین عوامل افسردگی؛ تغییرات شیمیایی در مغز عوامل ژنتیکی، شخصی و محیطی هستند.

اختلالات افسردگی معمولاً با اضطراب مداوم، قانون شکنی، رفتار ضد اجتماعی و کاهش توجه و تمرکز همراه است.

همه افراد ممکن است در مقطعی از زندگی خود از این بیماری رنج ببرند.

شایع ترین اختلال خواب در دوران افسردگی، بی خوابی است

نرگس بامدی روانشناس و مدیر مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده گلزار با مجوز رسمی کار از سازمان خدمات روانشناسی کشور در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: افسردگی به اختلالی اطلاق می شود که همراه با رفتاری، عاطفی باشد. ، علائم جسمی و شناختی و فرد مبتلا خود را غمگین، افسرده، درمانده و ناامید توصیف می کند.

وی افزود: افراد افسرده علاقه کمتری به سرگرمی ها یا فعالیت هایی دارند که قبلاً لذت بخش بوده، دیگر مورد علاقه آنها نیست و این افراد بی قراری یا کندی حرکت دارند.

این روانشناس تصریح کرد: کمبود انرژی، خستگی و فرسودگی در بین این افراد شایع است و ممکن است فرد بدون فعالیت بیولوژیکی خستگی مداوم را گزارش دهد، بنابراین انجام کوچکترین کار نیازمند تلاش زیادی است.

بامدی بیان کرد: شایع ترین اختلال خواب در دوران افسردگی بی خوابی است، بیمار صبح زود بیدار می شود و خوابش نمی برد یا به سختی به خواب می رود و معمولا اشتها کم می شود و خیلی ها فکر می کنند مجبور به خوردن غذا هستند.

وی در ادامه با اشاره به علائم شایع اختلال افسردگی بیان کرد: احساس تنهایی، تحریک پذیری و اعتماد به نفس پایین در افرادی که تصویر منفی از خود دارند، منجر به احساس بی ارزشی و گناه می شود که یکی از ویژگی های بارز افسردگی است. مورد است

مدیر مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده گلزار تصریح کرد: افراد افسرده ارزیابی منفی غیر واقعی از خود دارند، این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند و کلمات منفی بیشتری را برای توصیف خود انتخاب می کنند، بنابراین وقتی اتفاقات منفی برای آنها رخ می دهد، بیش از عوامل خارجی را مقصر می دانند و آنها را مقصر می دانند.

وی ادامه داد: افراد افسرده علاوه بر علائم جسمی و روانی که از علائم بارز شناختی در افسردگی محسوب می شوند، به راحتی حواسشان پرت می شود یا از مشکلات حافظه شکایت می کنند و در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری و حل مسئله مشکل دارند. و جدی ترین پیامد افسردگی، در صورت عدم درمان، خودکشی یا خودکشی کامل است.

بامدی افزود: افسردگی نوجوانان اغلب با علائم غیر افسردگی خود را نشان می دهد و در کودکان و نوجوانان به سختی تشخیص داده می شود و برخی از نوجوانان با خصومت و سرکشی افسردگی خود را بروز می دهند و نوعاً روابط خود را با خانواده، معلمان و همسالان مختل می کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: این افراد نسبت به خود، دنیا و آینده نگاه منفی و بدبینانه دارند و برخی از آنها به شدت عقده حقارت را تجربه می کنند و تمایل به خاردار و دست کم گرفتن دارند، بررسی ها نشان می دهد میزان پرخوابی در نوجوانان افسرده بسیار زیاد است. بالاتر از این در کودکان، گوشه گیری اجتماعی، اختلالات مدرسه گریزی مرتبط با مدرسه و افت تحصیلی در میان کودکان و نوجوانان افسرده رایج است.

معلمان و مربیان نقش مهمی در کودکان و نوجوانان افسرده دارند

وی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی گفت: معلمان و متولیان امر آموزش و پرورش باید در فعالیت های اجتماعی از جمله سخنرانی در کلاس، شرکت در مسابقات، نحوه ابراز احساسات و ارتباط با دیگران، توجیه، به کودکان و نوجوانان افسرده توجه کنند و بس. راهنمایی خانواده نوجوانان در مورد علائم افسردگی و پیامدهای آن، تشکیل جلسات آموزشی خانواده برای آشنایی بیشتر با مشکلات آنها و تشویق والدین به مراجعه به روانشناس مجرب و کمک به حل مشکلات خود و فرزندانشان بسیار مهم است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: آموزش و روش های مناسب برقراری روابط اجتماعی با همسالان و فراهم آوردن زمینه های لازم برای دوستی با دانش آموزان، راهکاری پیشنهادی برای تشویق نوجوانان افسرده به ورزش و تغییر فعالیت های ورزشی آنان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید