حدود 10 درصد از زنان ایرانی دچار افسردگی پس از زایمان/اختلال پنهان هستند که با نقش حمایتی خانواده درمان می شود.

این عارضه را نباید ساده انگاشت زیرا یک اختلال جدی است و با درمان قابل رفع است.

برای بررسی بیشتر با دکتر مریم رفیعی، متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت‌وگو کردیم.

دکتر مریم رفیعی در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین; وی گفت: تغییرات خلقی پس از زایمان معمولاً به صورت ناراحتی و خلق نامتعادل و علائم افسردگی ظاهر می شود.

وی افزود: “بلوز پس از زایمان” نوعی افسردگی است که می تواند خفیف یا شدید باشد و حدود 40 درصد از زنان را پس از زایمان مبتلا می کند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: برخی از مادران پس از تولد نوزاد، دچار نوعی افسردگی شدید و طولانی مدت به نام افسردگی پس از زایمان می شوند که طبق مطالعات حدود 9 تا 10 درصد مادران را مبتلا می کند.

رفیعی ادامه داد: تغییرات خلقی پس از زایمان معمولا از هفته اول بعد از زایمان شروع می شود و در عرض دو هفته به پایان می رسد اما اگر در این مدت بهبودی حاصل نشد قطعا افسردگی پس از زایمان خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: عوامل مختلفی در بروز این بیماری مؤثر است که می توان به سابقه افسردگی خود یا اعضای خانواده، تغییرات خلقی در دوران قاعدگی ماهانه، مشکلات مربوط به نوع بیماری اشاره کرد. تولد و شیردهی، مشکلات خانوادگی و استرس.

رفیعی افزود: در این راستا تصور می شود تغییرات هورمونی و کاهش سطح استروژن و پروژسترون باعث افزایش فعالیت آنزیم مونوآمین اکسیداز A و کاهش آنزیم هایی مانند سروتونین، اپی نفرین و دوپامین می شود که باعث ایجاد احساس شادی و انرژی در اعصاب ما می شود. سیستم.

dec92d3f 2582 496d 8f61 af1d318afba0 خبر خاکستری




درمان افسردگی پس از زایمان نوعی مراقبت حمایتی است

وی گفت: علائم شایع افسردگی پس از زایمان شامل احساس غم، اضطراب، بی ارزشی، درماندگی، از دست دادن علاقه و لذت در فعالیت ها و سرگرمی های قبلی و روزانه، خستگی یا کاهش غیرعادی انرژی، اختلال خواب و اشتها، تغییرات غیرعادی وزن، مشکل در استقرار است. پیوند عاطفی با نوزاد و نگرانی و تردید مداوم در مورد توانایی فرد در مراقبت از نوزاد و افکار مرگ، خودکشی یا آسیب رساندن به خود یا نوزاد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: هر مادری که با این علائم مراجعه می کند نمی تواند بلافاصله بگوید که دچار تغییرات خلقی یا افسردگی پس از زایمان شده است، اما باید از نظر علائم افسردگی، مصرف مواد مخدر یا داروهای غیرمجاز و اختلالات اضطرابی بررسی شود. من کردم

دکتر رفیعی ادامه داد: معمولا درمان این افراد باید درمان حمایتی باشد و یکی از نکات مهم برای کمک به این مادران اصلاح خواب آنها به خصوص در روزهای اول تولد نوزاد است، زیرا کم خوابی شرایط اینها را ایجاد می کند. مردم پیچیده تر هستند

وی اذعان کرد: بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که مادر بتواند با احساس امنیت و آرامش خاطر در مورد حمایت و مراقبت از نوزاد ساعتی در طول روز استراحت کند.

افسردگی پس از زایمان معمولاً نیازی به دارو ندارد

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: افسردگی پس از زایمان معمولا نیازی به درمان دارویی ندارد مگر اینکه بیمار به این حمایت پاسخ دهد.

دکتر رجبی گفت: سن مادر کمتر با تغییرات خلقی پس از زایمان همراه است اما برای افسردگی پس از زایمان، مادران زیر 25 سال بیشتر در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: معمولاً اگر نوسانات خلقی پس از زایمان کمتر از دو هفته طول بکشد، در طیف افسردگی اساسی قرار نمی گیرد، اما علائم آن می تواند تا یک سال باقی بماند و در نهایت به افسردگی شدید تبدیل شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده افسردگی شدید کمتر دیده می شود، این آمار در آمریکا و اروپا بین 9 تا 10 درصد است.

دکتر رفیعی گفت: این نوع بیماری در هر زمانی حتی در دوران بارداری و بعد از آن ممکن است بروز کند و علائم آن تا یک سال ادامه داشته باشد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: برای درمان این بیماری راه های مختلفی وجود دارد به طوری که در برخی از بیماران ممکن است علائم خود به خود از بین برود اما در برخی دیگر ممکن است سال ها به صورت اختلالات افسردگی مزمن ادامه یابد.

7ff242ee c5d5 48d4 a9e5 38f53a2ddd35 خبر خاکستری


علائم افسردگی پس از زایمان در مادران را باید جدی گرفت

دکتر رفیعی در پایان گفت: توصیه می شود این علائم در بیماران جدی گرفته شود و اگر خود مادر یا اطرافیانش این تغییرات را مشاهده کردند حتما به پزشک مراجعه کنند زیرا درمان زودهنگام، رفتار درمانی و دارودرمانی می تواند بسیار موثر باشد.



برای بررسی بیشتر این موضوع با یک روانشناس بالینی در قزوین به گفت وگو نشستیم.

زهرا علیخانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین; وی در خصوص افسردگی پس از زایمان گفت: بسیار مهم است که افسردگی پس از زایمان فقط مادران را درگیر نمی کند بلکه گاهی پدران پس از زایمان دچار این نوع افسردگی می شوند.

و افزود: اگر افسردگی پس از زایمان به موقع درمان نشود، می تواند ماه ها و حتی سال ها فرد را تحت تاثیر قرار دهد و در طول زندگی او را با مشکل مواجه کند.

علائم افسردگی پس از زایمان تا 6 ماه پس از درمان باقی می ماند

این روانشناس بالینی گفت: درمان به موقع این افراد به این معناست که معمولاً سه تا شش ماه پس از درمان علائم افسردگی از بین می رود و فرد به زندگی عادی باز می گردد.

علیخانی بیان کرد: گاهی علائم افسردگی در مادران به حدی است که فرد دچار روان پریشی یا اختلال روانی شدید (سایکوز) می شود و در هفته اول پس از تولد، توهم، توهم، امتناع از غذا، پرخاشگری، افکار وسواسی، اجتناب ظاهر می شود. در آغوش گرفتن نوزاد و حتی برخی از مادران اقدام به آسیب رساندن به خود یا فرزندان خود می کنند و یا افکار خودکشی دارند، در این موارد تشخیص آن روان پریشی پس از زایمان است که به دلیل اضطرار مادر باید سریعا در بیمارستان بستری شود. مراحل درمان شروع و کنترل می شود.

وی بیان کرد: افسردگی پس از زایمان در مادران معمولاً شامل تغییرات خلقی یا کمبود انرژی و علاقه به انجام کارهای روزمره است که در صورت تداوم تا دو هفته پس از زایمان قابل تشخیص است.

افسردگی پس از زایمان در جوامع شهری شایع تر است

این روانشناس بالینی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده این حالت در زنان پس از زایمان شایع است و از هر هفت مادر یک مادر ممکن است دچار افسردگی پس از زایمان شود که به ویژه در جوامع شهری این وضعیت زیاد است.

علیخانی بیان کرد: گاهی اوقات مدت زمانی که پدران دچار افسردگی پس از زایمان می شوند می تواند بیشتر باشد و این حالت افسردگی 4 تا 6 ماه پس از تولد نوزاد ظاهر می شود.

6903e62a 4795 41e9 b2b5 3134cae1b775 خبر خاکستری

پدران نیز ممکن است افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند

وی افزود: افسردگی پس از زایمان در پدران معمولا با علائمی مانند خستگی، اضطراب، تغییر در عادات غذایی، خوردن و خوابیدن همراه است که این علائم پس از تولد نوزاد در پدران نیز دیده می شود.

وی با اشاره به نقش موثر همسر و خانواده بیمار در درمان افسردگی پس از زایمان گفت: در صورتی که بیمار متوجه شود خانواده حامی دارد که درمان او را جدی گرفته و در تربیت فرزند او را یاری می کند; انگیزه بهتری برای بهبودی پیدا می کند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: توصیه می کنیم مادران و پدرانی که دچار افسردگی پس از زایمان هستند برای تسریع در بهبودی خود به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند.

علیخانی اذعان داشت: سبک زندگی سالم، پیاده روی منظم، ورزش های پرنشاط، مصرف غذاهای سالم با طبع گرم از جمله راهکارهای مقابله با افسردگی پس از زایمان است.

پس از زایمان، مادران باید از مصرف غذاهای سرد پرهیز کنند

وی بیان کرد: تهیه کاچی برای مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند در گذشته بسیار رایج بود، اما امروزه بسیاری از زنان پس از زایمان از غذاهای سرد استفاده می کنند که باعث کاهش ترشح هورمون سروتونین در بدن شده و افسردگی را به همراه دارد.

این روانشناس بالینی گفت: افسردگی پس از زایمان در مادران گاهی با شدت کم و طبیعی و گاهی با شدت زیاد است و باید میزان آن بررسی شود. گاهی مادران پس از زایمان غمگینی، تغییر در عادات غذایی، بی خوابی، بی اشتهایی و حتی بی اشتهایی، گریه های بلند، پرخاشگری، بی میلی به در آغوش گرفتن و شیر دادن به نوزاد را تجربه می کنند که معمولاً خانواده ها آن را طبیعی می دانند و پس از زایمان نمی گذارند. افسردگی جدی است و برای درمان مراجعه نکنید.

علیخانی اضافه کرد: به خانواده ها توصیه می کنیم این علائم را جدی بگیرند و در صورت تداوم این علائم حداقل شش ماه پس از تولد به پزشک مراجعه کنند زیرا عدم مراجعه به موقع به پزشک شرایط را برای درمان سخت می کند.

وی اذعان داشت: این بیماران می توانند توسط روانشناس از طریق روان درمانی و یا توسط روانپزشک در قالب دارودرمانی درمان شوند. درمان افسردگی پس از زایمان در مادران.

این روانشناس بالینی ادامه داد: سابقه افسردگی در مادر یا یکی از اعضای خانواده، مشکلات ناشی از اضطراب یا ناراحتی یا بیماری های زمینه ای که ممکن است مادر در سال های گذشته تجربه کرده باشد از عوامل موثر در بروز این بیماری است.

18878508 9dc5 4b53 9282 fee77a17c8d1 خبر خاکستری

عدم ترشح هورمون سروتونین باعث افسردگی پس از زایمان می شود

علیخانی اضافه کرد: بعد از زایمان ترشح هورمون سروتونین که یکی از هورمون های شادی و ضد افسردگی در بدن است و غده تیروئید کاهش می یابد و این عوامل در صورت ابتلا مادر را دچار افسردگی پس از زایمان می کند. .

وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از خانواده ها این علائم را جدی نمی گیرند و آن را طبیعی می دانند، در حالی که هر مادری دچار افسردگی پس از زایمان نمی شود، بنابراین باید پیشینه و استعداد مادر کنترل و پیگیری شود.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: در درمان افسردگی پس از زایمان از داروهای ضدافسردگی و روان درمانی استفاده می شود به گونه ای که فرد باید با احساسات خود روبرو شود و مهارت های حل مسئله را بیاموزد و بینش لازم برای درمان را به دست آورد.

علیخانی ادامه داد: معمولا توصیه می کنیم این بیماران تا حد امکان استراحت کنند و اعضای خانواده در تربیت نوزاد به آنها کمک کنند تا اضطرابی که پیش می آید برطرف شود.

خانواده ها باید از افسردگی پس از زایمان آگاه باشند

وی افزود: همچنین به این افراد توصیه می شود از مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و مواد مخدر غیرمجاز خودداری کنند. او به بحث و تبادل نظر با مادرانی که همسن نوزادش هستند نشست تا مشکلاتشان را با هم حل کنند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: برخی عوامل از جمله عوامل خطر می تواند احتمال ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد که ممکن است به دلیل سابقه قبلی یا خانوادگی، اختلالات خلقی و اضطرابی، زندگی پر استرس دوران بارداری و شرایط جسمی زمینه ای مانند فشار خون باشد. کم خونی، دیابت، بارداری ناخواسته، عدم حمایت خانواده و کمبود بودجه.

علیخانی در پایان گفت: مادرانی که دوقلو یا چند قلو دارند نیز به دلیل ترس از تربیت فرزندان خود می توانند شرایط مشابهی را تجربه کنند و خانواده باید از آنها حمایت کند.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین؛ افسردگی پس از زایمان در زمان‌های مختلف اتفاق می‌افتد، بنابراین می‌تواند در عرض یک یا دو ماه پس از زایمان یا چندین ماه پس از تولد نوزاد شروع شود.

گاهی اوقات علت آشکاری برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما همیشه اینطور نیست، بنابراین خود مادر و اطرافیانش باید برای رفع این مشکل به دنبال درمان باشند. این موارد به دست نمی آید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید