اختلال وسواس فکری از افسردگی ناشی می شود


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897556

سمانه قوشچیان گفت: اختلال وسواس فکری نوعی اختلال اضطرابی است که به دلیل کاهش سروتونین در مغز و پس از یک دوره افسردگی ایجاد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سمانه گوشچیان روانشناس و روان درمانگر در گفتگو با خبرنگار مرات در تشریح اختلال وسواس فکری- عملی گفت: این اختلال در دسته اختلالات اضطرابی قرار می گیرد و به صورت تکانه های فکری شدید و غیرقابل کنترل است که منجر به عملی اجباری می شود. رفتارها ظاهر می شود

این روانشناس و روان درمانگر در توضیح بیشتر این بیماری افزود: در این بیماری فرد دچار نگرانی ها و نشخوارهایی می شود که مربوط به اختلالات تیک، اختلالات اضطرابی و حتی افزایش خطر خودکشی است.

وی درباره انواع وسواس فکری و عملی گفت: انواع وسواس فکری و عملی شامل چک کردن، بررسی و شمارش مجدد پول و رفتارهایی مانند نگاه کردن به کتاب و درس همراه با اضطراب، اعمال مربوط به شستشوی مداوم و بی دلیل، وسواس با نظافت و نجاستی که برای بعضی ها وجود دارد، دست زدن به اشیاء در هنگام ورود و خروج از اتاق، چیدمان اشیاء منزل به نحوی که اگر شکل آن تغییر کند و بد شود دچار وسواس می شوند. از جمله موارد مکرر، وسواس فکری و عملی است.

قوشچیان علائم این اختلال را بیش از علائم یک اختلال اضطرابی می داند و می افزاید: تپش قلب، بی قراری، کم خوابی و غذا خوردن، تمرکز پایین، افکار و تخیلات شدید جنسی و توجه بیش از حد به نظم و خرافات از علائم این بیماری است. این بیماری حدود 4 تا 6 ماه طول می کشد و شرایط عادی زندگی فرد به هم می خورد.

وی با اشاره به سن بروز این اختلال خاطرنشان کرد: میانگین سنی وسواس عملی 10 سال است اما وسواس در سن بالای 5 سال تشخیص داده می شود. لازم به ذکر است که برخی از کودکان به ندرت ممکن است علائم را از 3 سالگی نشان دهند، اما تشخیص از سن 5 سالگی است.

به گفته قوشچیان، کودکان نیز از این اختلال رنج می برند که نمی توانند آن را بیان کنند و تنها با انجام کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن، دوش گرفتن و نوشتن تکالیف درسی دچار می شوند. وسواس در رفتارشان دیده می شود.

این روان درمانگر در خصوص درمان چنین بیمارانی اذعان می کند: البته همه اختلالات روانی را نمی توان به شکل خاصی درمان کرد و هر بیمار شرایط بالینی، فردی و محیطی خود را دارد که باید به آن توجه کرد، اما بیشتر بهترین روش درمان در رابطه با این بیماران، درمان اضطراب و درمان شناختی رفتاری یا CBT است.

وی روش های درمانی دیگر را مانند دارو درمانی یا PTC عنوان کرد که یک روش درمانی جدید و تخصصی است که برای موارد خاص و شرایط خاص بیمار که به روش های قبلی جواب نمی دهد استفاده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید