اختلال وسواس فکری اجباری چیست؟


ساعت: 15:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917088

موسوی بیان کرد: افراد ممکن است به دلیل اضطراب، فشار کاری، عدم رهاسازی هیجانی، سبک زندگی ناسالم دچار اختلال فکری یا افراط اندیشی شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عاطفه موسوی مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: یکی از اختلالات رایج در جامعه و بین افراد که افراد در هر سنی و تحت شرایطی می توانند به طور موقت آن را تجربه کنند، فکر زیاد یا مشغله های ذهنی است که در واقع خارج از کنترل است. مهم نیست که چقدر یا چه نوع تفکری داشته باشد، همیشه افکاری خواهد داشت که بر حل مسئله و تفکر تحلیلی او تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تحلیل بیش از حدی است که باعث می شود انسان انرژی ذهنی زیادی را هدر دهد، زیرا ما معمولاً به هر چیزی که از ذهنمان می گذرد ناخودآگاه توجه می کنیم و بارها سعی می کنیم آنها را نادیده بگیریم. افکار قبلی را با افکار جدید بپذیرید یا کنار بگذارید. اما به نظر می رسد که این راه حل نیست و افکار بیشتری را در ذهن ما ایجاد می کند.

موسوی افزود: مطالعه اختلال فکر به خودی خود یک تشخیص خاص نیست، بلکه اصطلاحی برای توصیف نوعی اختلال شناختی است که بر توانایی فرد در ایجاد گفتار، نوشتار و رفتار منطقی تأثیر می گذارد.

این کارگر بیان می کند: اختلال فکری باعث اختلال در روند تفکر افراد می شود و نظم و بیان افکار فرد را با مشکل مواجه می کند که گفتار و رفتار نامفهوم، غیرمنطقی یا مشکل ساز را به همراه دارد.

وی بیان کرد: اختلالات روانی اغلب در اختلال دوقطبی، اوتیسم و ​​اختلال کم توجهی دیده می شود، اما در طیف های ضعیف تر برای افرادی که اختلال روانی خاصی ندارند نیز مشکل ایجاد می کند.

موسوی تصریح کرد: علائمی که در اختلال فکری می تواند وجود داشته باشد عبارت است از غیر متعارف بودن گفتار، استفاده از کلمات به شکل غیرمعمول و عجیب، گفتار غیرمستقیم یعنی فرد کلمات نامرتبط را با هم ترکیب می کند به عبارت دیگر می توان گفت. که کلمات «سالاد» است، یعنی کلمات عجیب و غریب در گفتار انسان کنار هم قرار می گیرند.

این درمانگر تاکید کرد: علائم دیگر پاسخ به سوالات با گفتار خارج از موضوع یا نامناسب است یعنی. شما در مورد موضوعی از شخص می‌پرسید، شخص مشخصاً نمی‌تواند به درستی پاسخ دهد و در مورد همه چیز به جز آنچه برای گفتن دارد صحبت می‌کند و شاید در نهایت به پاسخی که می‌خواهید برسید.

وی ادامه داد: در این گفتگوها موضوعات مختلف تغییر می کند یا در واقع گفتار غیرمستقیم خیلی زیاد است یا بیانی به نتیجه نمی رسد یا گفتار محدودی وجود دارد که بسیار مبهم است و در واقع برخی از کلمات یا ایده ها را بیش از حد تکرار کنید

موسوی اضافه کرد: همچنین ممکن است دچار اختلال در روند تفکر یعنی جهش فکر، فشار گفتار، عقب ماندگی فکری، حاشیه نشینی، تکرار یا پرش، تفکر نامربوط، اتصال یک صدا، قطع فکر، کلمه سازی، تکرار، تفکر باشیم. .با رنگ فلسفی بسیار خاص، تفکر جادویی، تفکر پراکنده، در واقع این مشکلات طبیعتا نیاز به درمان دارند و با تست های تخصصی در زمینه روانشناسی قابل ارزیابی هستند و این اختلال در مصاحبه بالینی تشخیص داده می شود و می توانیم روند درمان را مشخص کنیم.

این درمانگر با بیان اینکه افراد می توانند در محتوای فکری خود نیز اختلالاتی داشته باشند، گفت: هذیان مهمترین مصداق است که به شدت نیاز به درمان دارد و یکی از بارزترین و شناخته شده ترین اختلالات است، یعنی بیمار به حقیقت نادرستی که وجود دارد باور می کند. در عالم واقع هیچ حقیقتی وجود ندارد یا ماده وجود خارجی ندارد، نظر نادرست انسان با منطق اصلاح نمی شود، یعنی هر چقدر برای انسان توضیح دهیم او نمی فهمد، چون عقیده را پذیرفته است. او به عنوان منطق است.

وی تاکید کرد: فرد به دلیل اضطراب، فشار کاری، عدم رهاسازی هیجانی، سبک زندگی ناسالم ممکن است دچار اختلال تفکر یا تفکر افراطی شود. این وضعیت می تواند به یک اختلال فکری تبدیل شود که در سطوح شدیدتر گاهی نیاز به دارو و در موارد بسیار شدید بستری شدن در بیمارستان های روانپزشکی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید