سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۷ درصد است/ جزئیات بسته حمایتی کسب و کار اینترنتی


ساعت: 15:26
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907631

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه برخی کشورها سهمی معادل 30 تا 45 درصد از تولید ناخالص را به اقتصاد دیجیتال اختصاص می دهند، گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ایران حدودا است. 7 درصد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه بسته حمایتی دولت از کسب و کار اینترنتی ایران امروز با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عیسی خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد و 30 تا 45 درصد از تولید ناخالص به این صنعت اختصاص یافت. وی گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ایران حدود 7 درصد است.

وی گفت: کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت برای حمایت از اقتصاد دیجیتال دی ماه سال گذشته با حضور 11 نفر از اعضای کربیمه آغاز به کار کرد و مواردی از جمله حل مشکل بیمه کسب و کار با بیمه مرکزی و حمایت از فریلنسرها و شب گذشته مصوب شد. مصوبه این کارگروه که بسته حمایتی کسب و کار اینترنتی است به امضای رئیس جمهور رسید.

وی گفت: با توجه به محدودیت های یک ماهه اخیر در دو بستر اینترنتی خارجی، فارغ از اینکه چه اتفاقی برای این دو بستر می افتد، تصمیم گرفتیم بسترهای داخلی را برای کسب و کارهای ایرانی توسعه دهیم.

جزئیات بسته دولتی حمایت از کسب و کارهای اینترنتی

وی با اشاره به جزئیات بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی گفت: 14 ماده با 30 نوع حمایت جدید از کسب و کارها و بسترها در این مصوبه دیده می شود و از طریق تشکیل دبیرخانه خواستار اجرای مفاد آن خواهیم بود. این مصوبه توسط نهادها. و از هفته آینده با معرفی پلتفرم ها و پلتفرم های درگیر حداکثر تا 10 روز آینده اجرای بندهای مربوط به خود را آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: این بسته به موضوعاتی مانند پرداخت، تبلیغات، حمل و نقل کالا، زیرساخت ها، مالیات، تسهیلات، استقرار در پارک علم و فناوری و احراز هویت مشاغل می پردازد.

وی با اشاره به جزئیات بیشتر مفاد این مصوبه گفت: در حوزه پرداخت خدماتی مانند حساب امانی (کسر مبلغ خرید پس از تایید سبد کالا)، خرید اعتباری (پرداخت با فاصله از دریافت کالا). ، پرداخت مستقیم، کیف پول، درگاه پرداخت و کد ریالی ارائه شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تبلیغات حداکثر تخفیف تبلیغاتی در دستگاه های اجرایی و صدا و سیما برای کسب و کارها و پلتفرم ها دیده می شود و همچنین پلتفرم موظف است نیمی از فالوورهای کسب و کار در بسترهای خارجی را با تبلیغات برای یک پلتفرم داخلی به بستر داخلی معرفی کند. مدت زمان کوتاه برنامه نویسی برای ارائه رادیو و تلویزیون و تعیین بسته ویژه پیامکی تبلیغاتی از دیگر بخش های تبلیغات است.

وی ادامه داد: تخفیف در خدمات پستی در قسمت باربری مشاهده شده است.

به گفته وی، در بخش زیرساخت ها، وزارت ارتباطات وظیفه تامین زیرساخت های کسب و کار و بستر را بر عهده دارد.

وزیر ارتباطات گفت: در سازمان مالیاتی مقرر شد بنگاه هایی که سابقه مالیاتی ندارند تا سقف 2 میلیارد تومان از مالیات معاف شوند و همچنین شرکت هایی که سابقه مالیاتی دارند از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند. همچنین هزینه های ایجاد و توسعه کسب و کار به عنوان هزینه مالیات پذیرفته می شود.



وی گفت: علاوه بر این در قسمت تسهیلات، تسهیلات تجاری متناسب با فالوورهای حساب کاربری ارائه می شود و همچنین برای اولین بار می توان حساب کاربری را به عنوان دارایی نامشهود برای اعتبارسنجی یا به عنوان وثیقه برای بانک ها ارائه کرد. همچنین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به این بخش اختصاص دارد.

کسب و کار خانگی نیازی به مجوز ندارد

زارع پور تصریح کرد: علاوه بر این مشاغل خانگی نیازی به اخذ مجوز ندارند و ثبت نام آنها در پلتفرم همانند ثبت نام در درگاه ملی مجوز است.

وی یادآور شد: در این مصوبه پلتفرم های تحت پوشش و پلتفرم هایی که قوانین این مصوبه را در بر می گیرد به کسب و کارها ارائه می شود و پلتفرم هایی که مخاطبان زیادی دارند حداکثر حمایت را خواهند داشت.

در ادامه این مراسم احسان خاندوزی با بیان اینکه کسب و کار در یکی دو ماه اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، گفت: به ویژه افرادی که خوداشتغالی بودند با تکیه بر فناوری و استفاده از ایده های نو برای امرار معاش زندگی می کردند. فضای ناآرام روزها برایشان سخت بود.

وی ادامه داد: تئوری اقتصاد مردمی دولت سیزدهم برگرداندن قدرت به مردم و فعالان اقتصادی و افزایش قدرت مردم و فعالان اقتصادی بر نهادها است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال; یکی از معضلاتی که برای بنگاه‌های اقتصادی به معضلی تبدیل شده و خواهان معافیت مالیاتی از سوی دولت هستند، اتفاقاً در متن قانون راه‌حلی برای رفع موانع تولید وجود دارد، اما با وجود پیش‌بینی قانونی برای این مشکل، بخش خصوصی همچنان در این زمینه مشکل دارد و از دولت می خواهد که این مشکل را حل کند که تنها به دلیل عدم رعایت قانون توسط خود نهادها است.

وی گفت: بسیاری از بنگاه ها و مردم این سوال را مطرح می کنند که شش یا یک سال دیگر وضعیت چگونه خواهد بود و آیا این تغییر پایدار خواهد بود؟

وی بیان کرد: امیدواریم با حمایت دولت از کسب و کار اینترنتی شاهد ایجاد شرایط پایدار کسب و کار در این حوزه باشیم.

همچنین در این مراسم توانگر نماینده و عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس آینده حکمرانی را در فضای مجازی دانست و گفت: مصوبه امروز ابلاغ شده و بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی در راستای تقویت حاکمیت در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: مجلس و دولت در تدوین این مصوبه کارهایی انجام داده اند و دولت نظر مشورتی مجلس را در مورد مفاد مصوبه دریافت کرده است و ما نیز بر اجرای بند این مصوبه نظارت داریم و خواستار آن هستیم. .

به گفته این نماینده مجلس، با وجود اینکه مردم خواستار ایجاد شغل هستند، اما می گویند اگر دولت موانع را بردارد، خودمان بلدیم شغل ایجاد کنیم، بنابراین رفع موانع موجود گام بزرگی است.

توانگر تاکید کرد: شتاب در حوزه اقتصاد دیجیتال نباید متوقف شود و حتی اگر یکی از فعالان کسب و کار اینترنتی بیکار باشد باید دنبال او باشیم و حتی یک نفر مهم است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: رقابت پذیری پلتفرم ها را نیز رصد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید