نسبت سهم فارس از تولید ناخالص داخلی کشور باید افزایش یابد

رئیس اتاق بازرگانی استان:

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: سهم استان فارس از تولید ناخالص داخلی کشور باید بر اساس توازن منطقه ای افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری موج فارس

محمدصادق حمیدیان در نشست فعالان اقتصادی فارس با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور که در این سالن برگزار شد، افزود: سهم استان فارس با هفت درصد مساحت 6 درصد است. درصد جمعیت کشور و 6 درصد شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی، چهار و نیم درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است و سوال مهم این است که چرا این سهم همان 6 یا 7 درصد نیست. بر اساس توازن منطقه ای

وی ادامه داد: استان محروم فارس در سال های اخیر پیشتاز استقلال کشاورزی به ویژه در زمینه گندم بوده است و این دستاورد جز تعمیق چاه ها، خشکی و خشکسالی و کاهش سطح زیر کشت است. مساحت استان از 2890000 هکتار به 1000000 هکتار می رسد و 280 هزار هکتار نبوده است.

وی تصریح کرد: مشخص است که کشور برای جبران زحماتی که فارس در این حوزه در سال های اخیر به ویژه در زمینه توسعه و تکمیل زیرساخت ها انجام داده است، اقدام موثری انجام نداده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: سهم صنعت و معدن از ارزش افزوده تولید استان 10 و نیم درصد، سهم بخش کشاورزی ما حدود 17 درصد و سهم بخش خدمات 51 درصد است که 36 در صد آن سهم بخش خدمات مربوط به واسطه گری مالی است که سه و نیم درصد است و نیمی از قدرت صنعت و معدن را دارد.

وی ادامه داد: مهم این است که بحث سرمایه گذاری خارجی و منطقه ای بر بهره برداری کامل این واحدها و ایجاد فرصت برای افزایش سهم تولید و اشتغال در استان متمرکز باشد، اما رویکرد دولت به شهرهای صنعتی رویکرد اشتباهی است. از یک سازمان خدماتی به یک سازمان خواستار با بدنه و هزینه های کلان تبدیل شد.

انبوه سیستم ها چالش بزرگی برای اقتصاد کشور است

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به مواجه شدن اقتصاد کشور با پدیده بدی به نام چند سیستم که مشکلات زیادی را به همراه داشته است، گفت: وزارت اقتصاد و دارایی دارای 47 سامانه ملی است و ورود و خروج این سامانه ها و سامانه هزینه های نگهداری آنها این امر بسیار به کشور تحمیل می کند.

حمیدیان افزود: امارات به عنوان موتور محرکه در حوزه ارتباطات در منطقه دارای یک درگاه ملی است که تمامی مجوزها از طریق این پورتال انجام می شود و از این رو باید به فکر سیستم های متعدد در کشور بود که منجر به این امر شده است. اتلاف وقت، پول و سردرگمی برای فعالان اقتصادی



آیا این خبر مفید بود؟