نیمی از جهان، اولین استان کشور که لیست انتظار کودکان برای کاشت حلزون شنوایی را بازنشانی کرد.


ساعت: 15:43
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914709

معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد؛

معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اصفهان اولین استان کشور بود که در هفته گذشته لیست انتظار کودکان برای کاشت حلزون شنوایی را به صفر رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سید مرتضی حیدری در نشست خبری معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استان اصفهان با حدود پنج میلیون نفر جمعیت حدود هفت هزار و 277 تخت بیمارستانی دارد. ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در اصفهان حدود 60 درصد است اما این به معنای کافی بودن تعداد تخت ها نیست. همیشه باید در نظر داشته باشیم که در صورت وقوع بحرانی مانند کرونا، تخت‌های کافی در مراکز درمانی برای خدمات رسانی به مردم وجود دارد و با کمبود مواجه نمی‌شویم.

معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به اصفهان اعتبارات خوبی برای معاونت پزشکی مطرح شد که امیدواریم این کمبود برطرف شود.

وی افزود: احتمال بروز موج دوم آنفولانزا در دی و بهمن امسال وجود دارد و باور غلطی در مورد مصرف داروهای آنتی بیوتیکی در جامعه وجود دارد، در حالی که بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا با داروهای ساده قابل درمان است. مگر در مواردی که پزشک نیاز به درمان با آنتی بیوتیک را تشخیص دهد.

حیدری ادامه داد: در موج آنفلوآنزا که اوایل پاییز امسال رخ داد، عوارض ریوی و ترشحات چرکی سر در بین بیماران بیشتر بود و تعداد بستری ها نیز نسبت به موج های قبلی بیشتر بود.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه انگیزه کافی در بین پزشکان متخصص برای حضور در شهرهای مختلف استان وجود ندارد، گفت: عواملی مانند غیرواقعی بودن تعرفه ها در این امر نقش دارد؛ در این میان عواملی مانند غیرواقعی بودن تعرفه ها نقش دارد. این منجر به کاهش سهم پزشکان عمومی در برخی تخصص‌های پزشکی مانند فوریت‌های پزشکی، جراحی، بیهوشی، اطفال و داخلی شده است، در حالی که این تخصص‌ها در بخش مراقبت‌های بهداشتی حیاتی و ضروری هستند.

وی با اشاره به شیوع برخی بیماری ها در اصفهان گفت: از جمله بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اصفهان اولین استان کشور بود که در هفته گذشته لیست انتظار کودکان برای کاشت حلزون شنوایی را به صفر رساند.

وی افزود: در طرح ملی کاشت حلزون شنوایی کودکان زیر چهار سال که از مردادماه امسال در کشور راه اندازی شد، این کار به صورت رایگان انجام شد و هزینه آن بین 450 تا 500 میلیون تومان بود که تامین اعتبار شد. توسط دولت

حیدری با اشاره به لزوم غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد تا یک ماهگی گفت: حدود 0.2 درصد نوزادان در بدو تولد دچار کم شنوایی هستند و حدود 10 درصد از آنها نیاز به کاشت حلزون دارند.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در قبال جوانان جمعیت گفت: در اکثر شهرهای استان خدمات ناباروری سطح 2 به صورت رایگان به زوجین ارائه می شود.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: همچنین با مواردی از سقط جنین مواجه هستیم و با همکاری سایر سازمان هایی که در این زمینه وظایفی دارند با متخلفان به شدت برخورد می شود. در جاهای مختلف برخورد قانونی با این عمل خلاف شرع و اخلاق آنها صورت گرفته است.

حیدری تصریح کرد: از سال 1395 تاکنون با کاهش تعداد پیوند کلیه و کبد در استان مواجه بوده ایم. امسال نسبت به سال گذشته در زمینه اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در استان پیشرفت بهتری داشته ایم، اما هنوز تا رسیدن به اوج فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیوند مغز استخوان توسط خود بیمار در بیمارستان سیدالشهدا اصفهان انجام می شود، خاطرنشان کرد: به زودی واحد پیوند مغز استخوان نیز در بیمارستان الزهرا (س) به بهره برداری می رسد که می توان پیوند را از سایر افراد انجام داد. مردم این کار را کردند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز تصریح کرد: در 10 تا 15 سال گذشته با این پدیده مهاجرت مواجه نبودیم اما اکنون برای پرستاران و حتی پزشکان با این مشکل مواجه هستیم. راه حل این مشکل، بازنگری در نرخ ها، بازنگری در بحث خدمات بر اساس واقعیات و تورم روز، تحقق سرانه درمان و پرداخت بیمه است، هرچند این موارد به معنای پرداخت از جیب بیمار نباشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید