اعلام آمادگی 40 کشاورز برای کاشت چوب در خراسان شمالی / 3 طرح صنعتی برای کاشت چوب در اراضی ملی، توزیع فاضلاب همچنان کند است.


ساعت: 14:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804512

شهرام عسگری گلگاهی با اعلام اینکه امسال 40 کشاورز برای اجرای طرح کاشت چوب در سطوح کشاورزی به این اداره کل مراجعه کرده اند، گفت: وضعیت خاک این مناطق و منابع آبی آنها برای آبیاری در این منطقه باید مطلوب باشد. بررسی شد. پروژه تایید، نهال رایگان به آنها اختصاص داده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهرام عسگری گلگاهی مدیر زراعت الوار اداره کل مدیریت منابع طبیعی و مدیریت آب خراسان شمالی در گفت و گو با عصرتراک گفت: بسیار حائز اهمیت است.

عسگری گفت: در خراسان شمالی طرح های کاشت چوب در سه بخش شامل سطوح کشاورزی، دولتی و ملی تهیه شده است.

وی گفت: امسال این اداره کل برای کشت 410 هکتار الوار در سطح کشاورزی، کشوری و ملی برنامه ریزی کرده است.

این مسئول گفت: سهم بخش کشاورزی استان در اجرای طرح کشت الوار 75 هکتار است که اولویت اصلی کشت محصولات کشاورزی شهرستان های فاروج، شیروان، مانه و سملگان است.

وی افزود: البته پنج شهر دیگر نیز در اجرای این طرح دخیل هستند.

عسگری خاطرنشان کرد: کشت الوار در مناطق کشاورزی به صورت کشت در حاشیه مزارع، کنار رودخانه ها و یا در مزارع خواهد بود.

وی همچنین گفت: در راستای اجرای طرح کاشت چوب در سطح کشاورزی، نهال و تجهیزات رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

رئیس زراعت چوب اداره کل مدیریت منابع طبیعی و آبفای خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود برای هر هکتار 1200 اصله نهال اختصاص یابد.

وی اعلام کرد: خراسان شمالی سهمیه 100 هزار اصله نهال از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده است که با توزیع آن در استان موافقت شده است.

عسگری با بیان اینکه فصل کاشت الوار در اسفندماه است، افزود: با توزیع این تعداد نهال در استان، نهال ها به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی افزود: 12 میلیون تن تسهیلات بانکی به کشاورزان با مساحت بیش از پنج هکتار پرداخت می شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه اجرای طرح فرآوری چوب در عرصه های کشاورزی باید در اراضی که زمین دارای شرایط خاکی مناسب و آب آبیاری پایدار باشد، اجرا شود، اعلام کرد: تاکنون 40 نفر برای اجرای این طرح در سطح درخواست کرده اند. کشاورزی درخواست خود را به این اداره ارسال کرد.

وی افزود: وضعیت آب و خاک در سطوح کشاورزی این متقاضیان برای تایید اجرای طرح بررسی می شود.

عسگری همچنین درباره اجرای طرح کاشت الوار در اراضی دولتی بیان کرد: در این راستا طرحی به مساحت 25 هکتار از اداره منابع طبیعی جاجرم تهیه شد.

وی افزود: این 25 هکتار دارای چاه آب است.

مدیر زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبفای خراسان شمالی با بیان اینکه اخیرا اولین مناقصه واگذاری پروژه در این منطقه ۲۵ هکتاری به سرمایه گذار برگزار شد که بدون نامزد به پایان رسید، گفت: دومین مناقصه واگذار شد. به زودی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه که دارای توجیه اقتصادی است، زمین مورد نظر به مدت 15 سال به سرمایه گذار واگذار می شود تا این پروژه را اجرا و به بهره برداری برساند.

عسگری در عین حال توصیه کرد که سایر دستگاه های دولتی اعم از پادگان ها، آموزش و پرورش، نواحی صنعتی و دانشگاه ها در صورت داشتن زمین و پساب، امکان فرآوری الوار را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت زندان اسفراین که 20 هکتار وسعت پساب نیز دارد با همکاری این اداره کل طرح کشت الوار در این منطقه را اجرا کرده است.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود درباره اجرای این طرح در اراضی ملی استان افزود: در این راستا اداره کل دو طرح برای اراضی ملی با سند و بدون ایراد تهیه کرده است اما اراضی انتخاب شده برای این پروژه در پایین دست پالایشگاه های اشخان و اسفراین قرار دارد.

وی گفت: این اراضی شامل شماره ثبتی نجف 10 هکتاری در شهرستان مانه و سملگان و شماره ثبتی خیرآباد 112 هکتاری در شهرستان اسفراین است که بستگی به تامین فاضلاب تصفیه خانه اشخان و اسفراین دارد.

عسگری گفت: این دو طرح طی تفاهم نامه ای بین اداره کل و سازمان کشاورزی و منابع طبیعی استان تدوین شد که در کمیته فنی به تصویب رسید.

وی افزود: مناقصه این دو پروژه برای واگذاری سرمایه گذار، دریافت درخواست پساب از آبفای استان را به تاخیر می اندازد که البته در حال رصد است.

مدیر زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبفای خراسان شمالی نیز خاطرنشان کرد: سرمایه گذار مورد تایید است.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه منوط به تامین فاضلاب تصفیه خانه بجنورد است، گفت: پیگیری های لازم برای توزیع پساب تصفیه خانه بجنورد به این پروژه در حال انجام است.

مدیر زراعت چوب اداره کل مدیریت منابع طبیعی و آبفای خراسان شمالی در خاتمه یادآور شد: درخت منتخب برای پرورش الوار در استان صنوبر نیگرا است.

عسگری افزود: این درخت در سال دهم آماده بهره برداری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید