کاشت چوب می تواند جایگزین محصولات آبی در خوزستان شود

وی افزود: کشت الوار در خوزستان با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد کاملاً اقتصادی بوده و می تواند به عنوان جایگزینی برای کشت های آبزی مانند برنج در بین کشاورزان استان معرفی و ترویج شود.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان گفت: تجاری سازی نهال اکالیپتوس به عنوان علوفه تخته های صنعتی ام دی اف در خوزستان کاملا به صرفه است و درآمد حاصل از کشت درختان اکالیپتوس در خوزستان دو برابر کشت برنج است.

فتوحی ادامه داد: چوب اکالیپتوس در چهار سال قابل برداشت است و شرکت نوین چوب به صورت تضمینی با قیمت روز از کشاورزان چوب خریداری می کند، بنابراین کشت چوب می تواند درآمد کشاورزان خوزستانی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی درآمد و اشتغال را دو رکن اصلی درختان اکالیپتوس خوزستان عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران سالانه مقادیر زیادی الوار وارد می کند و این در حالی است که چوب کاری استان می تواند بخش مهمی از چوب مورد نیاز کشور را تامین کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: درآمد حاصل از هر هکتار اکالیپتوس حدود 6 میلیارد ریال است ضمن اینکه برگ، بذر و اسانس آن نیز ارزش اقتصادی بالایی دارد و می توان کشت میانی مانند جو و یونجه را انجام داد. درآمد است. برای کشاورز جدا خواهد بود.

فتوحی بر اهمیت حوزه منابع طبیعی و کشاورزی استان بر منابع نفت و گاز تاکید کرد و افزود: منابع خدادادی در صورتی قابل تجدید است که از آن حفاظت شود در حالی که منابع نفت و گاز تجدیدپذیر نیستند.

وی با اشاره به آغاز طرح کاشت 2000 هکتار درخت اکالیپتوس برای تامین الوار خوزستان گفت: کاشت نهال و توسعه فضای سبز می تواند نقش مهمی در کاهش ریزگردهای منشاء داخلی داشته باشد که با آبیاری قطره ای و آبیاری تحت فشار می توانیم. نقش بسزایی در حفظ منابع آبی استان دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه حدود 6.4 میلیون هکتار از مساحت خوزستان شامل منابع طبیعی، زراعت، باغداری و جنگلداری است، گفت: از این میزان حدود 4.9 هکتار در قالب منابع طبیعی، مرتع، ملی و غیره است. بخش‌هایی که با حمایت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بخش‌های تخصصی فنی دستگاه‌های اجرایی، با کاشت نهال و کاشت چوب می‌توانیم فضای سبز، کاهش ریزگردها و تلطیف هوا و تامین چوب و تامین چوب مورد نیاز استان را توسعه دهیم.

فتوحی با اشاره به شرایط نامناسب زیست محیطی استان به دلیل گرد و غبار و آلودگی هوا گفت: توسعه زراعت چوب به عنوان رویکردی چند جانبه به محیط زیست، اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان تلقی می شود.

مسئول نهالستان 665 هکتاری نوین چوب اهواز افزود: توسعه نهال های اکالیپتوس و بهره برداری از آب های نامتعارف رویکردی جدید در توسعه این نهال ها است.

اسماعیل فارسی با اشاره به اینکه توسعه زراعت چوب در تثبیت شن ماسه های مناطق غرب و شمال غرب استان موثر بوده و ممکن است به عنوان بادگیر طبیعی عمل کند، افزود: با توجه به شرایط طبیعی و محیطی استان، کشت نهال اکالیپتوس با دوره رشد و بلوغ چهار تا پنج ساله برای کشاورزی و بهبود شرایط محیطی استان مناسب است.

وی با اشاره به پخش ویدئویی در فضای مجازی مبنی بر پیامدهای منفی توسعه کشاورزی چوب و احتمال دست اندازی دلالان به عرصه های جنگلی برای قطع و فروش درختان به شرکت های چوب بری صنعتی، گفت: حفاظت از جنگل ها بر عهده منابع طبیعی و محیط زیست «در صورت نظارت و مراقبت از مناطق جنگلی استان هیچ خطری متوجه این مناطق نخواهد شد.

فریسی با اشاره به اینکه مناطق کویری و جنوبی خوزستان برای توسعه چوب کاری و کاشت نهال اکالیپتوس بسیار مناسب است، افزود: هر لیتر اسانس اکالیپتوس در بازارهای جهانی حدود 10 هزار دلار قیمت دارد، بنابراین کشت این نهال به دلیل رشد سریع و مصرف کم آب آن در خوزستان و استان هایی که شرایط اقلیمی استان را دارند از نظر اقتصادی با شرایط محیطی سازگاری دارد.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، از مجموع 40 هزار هکتار چوب کشت شده در کشور، 10 هزار هکتار معادل 25 درصد آن در خوزستان به فروش می رسد.

شرکت پاک چوب در شهرک صنعتی شوش و شرکت نوین چوب در شهرک اهواز شماره 2 در تولید تخته های صنعتی (نئوپان) از چوب اکالیپتوس فعال هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید