بودجه استانی متناسب با جمعیت / پاسخ به ابهام افزایش بودجه سازمان ها در سال 1401.

ساعت: 15:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1793115

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه آذربایجان شرقی؛

بهبود گفت: با توجه به وضعیت جمعیتی و دریافت بودجه از سایر استان ها بر اساس کمبود بودجه، آذربایجان شرقی بهتر از سهم جمعیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنای، داود بهبودی ظهر امروز در نشست خبری گفت: بودجه برنامه پولی دولت برای کشور است که از چه منابع درآمدی و در کجا هزینه می شود و همچنین سیاست های پولی، تعهدات دولت، مدیریت نیروی کار و … … آنها رویکرد دولت را برای بودجه بندی مشخص می کنند.

وی ادامه داد: بودجه کل اقتصاد کشور نیست اگرچه عامل مهمی است اما کل اقتصاد بودجه نیست. مثلاً در بحث تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری کمتر از ده درصد منابع سرمایه‌گذاری توسط دولت تأمین می‌شود.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش بودجه برخی سازمان‌ها و نهادها گفت: سال‌ها پیش عده‌ای برای بودجه خود ردیف باز کردند و نزدیک به هزار ردیف بودجه ایجاد کردند، اما سال آینده بودجه داده می‌شود. به بخش های والدین.”

وی ادامه داد: نظام برنامه ریزی ما در سال های اخیر جزئی بوده و به یکباره قابل تغییر نیست، اما اگر استان ها در سال های آینده محور باشند، وضعیت ساماندهی می شود.

بهبودی گفت: اکنون پروژه های ملی وجود دارد که اگر پروژه ها را در سطح آنها بازآفرینی کنیم، اجرای آنها 25 سال طول می کشد. «گاهی اطلاعاتی در فضای مجازی منتشر می شود که از اساس اشتباه است، مثلا هفته گذشته اعلام شد که بودجه اصفهان برابر استان ماست در حالی که این رقم، میزان مالیات دریافتی است.

وی ادامه داد: در سال 1401 درآمد 116 هزار و 235 میلیارد ریال نسبت به سال گذشته 65 هزار و 283 میلیارد ریال بوده و نقش مالیاتی استان در کل کشور 2.5 درصد خواهد بود. در زمینه وام های هزینه ای نیز 10 هزار و 483 میلیارد ریال داریم که سهم استان در کل کشور 08/4 درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در پاسخ به انتقاد از افزایش دستمزدها و تثبیت قیمت ها گفت: تثبیت قیمت ها کار درستی نیست زیرا تولیدکننده مجبور است قیمت ها را افزایش دهد. تثبیت قیمت باعث افزایش ناکارآمدی و کاهش سرمایه گذاری می شود. خویشتن دار باشید.

وی در خصوص پروژه های نیمه تمام در استان تصریح کرد: کمتر از هزار پروژه نیمه تمام در استان داریم و نمی توان گفت چقدر اعتبار نیاز داریم زیرا قیمت ها ثابت نمی ماند و خزانه می دهیم. قبض های سال های آینده به جای پول نقد گفت: عدد ثابت.

بهبودی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر عدم تناسب بودجه استان با جمعیت، یادآور شد: میانگین تراکم جمعیت در کشور چهل تا پنجاه و در استان ما هشتاد است، بنابراین هر مفهومی از تراکم در نظر گرفته شود. ، ما به درجات بالایی می رسیم و این در مورد تمام استان های پرجمعیت صدق می کند.

وی ادامه داد: استان ما ششمین استان پرجمعیت کشور است و چون ما جمعیت بیشتری داریم سرانه های بیشتری داریم، باید این تحلیل را فراموش کنیم که سرانه ما پایین است زیرا همه استان هایی که سرانه ما بیشتر است به جز تهران از آنها محرومیت های بودجه ای دریافت می کنند که باعث افزایش سرانه آنها می شود.

مدیرکل اقتصادی استان تاکید کرد: این موضوع ربطی به توافق استاندار و سازمان حاکمیتی ندارد، بلکه به دلیل محرومیت استان ها و یا وجود نفت در خوزستان و عسلویه در بوشهر است. در رده های پایین تر قرار دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به این موضوع بودجه ما بهتر از سهم جمعیت است و علیرغم اینکه راندمان در کشاورزی و خدمات پایین است و وضعیت بودجه ما در کل کشور خوب است.

بهبودی در پایان خاطرنشان کرد: جایگاه کلان استان را پروژه هایی تعیین می کند که باید برای آن سرمایه گذار جذب شود زیرا با بودجه های استانی هیچ استانی پیشرفت نمی کند. باید در استان همفکری ایجاد کنیم تا سرمایه گذار در استان تثبیت شود تا سرمایه گذار آذربایجان شرقی را ترک نکند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید