معاون سازمان برنامه و بودجه: کسری واقعی بودجه در سال 1401 حدود 794 هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه: کسری واقعی بودجه در سال 1401 حدود 794 هزار میلیارد تومان بوده است.

رحیم ممبینی معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: کل کسری بودجه در سال گذشته حدود 304 هزار میلیارد تومان بوده است. البته با کسر انحراف حدود 190 هزار میلیارد تومانی، تعهدات دولت در سال 1401 به تامین اجتماعی و بانک ها حدود 300 هزار میلیارد تومان می شود؛ یعنی حدود 190 هزار میلیارد تومان، تعهدات دولت در سال 1401 به تامین اجتماعی و بانک ها می رسد. بنابراین کسری واقعی بودجه سال گذشته حدود 794 هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه مهمترین مشکل بودجه را عدم پیش بینی تعهدات سنواتی عنوان کرد و گفت: کل بدهی دولت به سیستم بانکی و همچنین به سازمان ها حدود 1144 هزار میلیارد است. تومان بدهی شرکت های دولتی نیز حدود 1894 هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به صندوق توسعه ملی حدود 74 میلیارد دلار است.

رحیم ممبینی روز شنبه در نشست تخصصی در حاشیه همایش ارائه سند برنامه هفتم توسعه درباره روش های اصلاح ساختار بودجه و رفع اختلافات اظهار داشت: مهمترین مشکل بودجه سنواتی عدم امکان پیش بینی همه موارد است. تعهدات سالانه در این سند. از سوی دیگر عدم توجه به آثار و پیامدهای بودجه های احتیاطی و دستورالعمل های بودجه ای در سال های آینده مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی بودجه را مهم ترین سند مالی کشور می داند و می افزاید: بودجه یکی از اسنادی است که شاید بیشترین نقش را در بحث مالیه عمومی و اجرای سیاست های عمومی و سایر سیاست ها دارد. اگر این سند بر روی اصول و مبانی خاصی تدوین شود قطعاً بسیاری از مشکلات به ویژه در حوزه اقتصادی حل خواهد شد.

نایب رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: کل کسری بودجه در سال گذشته حدود 304 هزار میلیارد تومان بوده است. البته با کسر انحراف حدود 190 هزار میلیارد تومانی، تعهدات دولت در سال 1401 به تامین اجتماعی و بانک ها حدود 300 هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که در سال 1381 به بانک ها پرداخته می شود. بنابراین کسری واقعی بودجه سال گذشته حدود 794 هزار میلیارد تومان بوده است.

بدهی های عمومی دولت به بانک ها، صندوق توسعه ملی و…

ممبینی با بیان اینکه ایجاد تعهدات بدون پیش بینی منابع، ایجاد بدهی به تامین اجتماعی و سیستم بانکی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی از جمله مشکلات این حوزه است، گفت: زیان دهی دولت. شرکت ها در مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور زیان هستند، در دنیا می بینیم که زیان شرکت های دولتی از تولید ناخالص داخلی نباید بیش از شش درصد و در برخی کشورها سه درصد باشد.

وی افزود: کل بدهی دولت به سیستم بانکی و سازمان ها حدود یک هزار و 144 هزار میلیارد تومان و بدهی شرکت های دولتی حدود یک هزار و 894 هزار میلیارد تومان است. همچنین بدهی دولت به صندوق توسعه ملی حدود ۷۴ میلیارد دلار است.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: واریز پول نفت در صندوق توسعه ملی یکی دیگر از راه های قطع بودجه از نفت است. البته این در شرایطی اتفاق می افتد که منابع نفتی مستقیماً به صندوق توسعه ملی واریز می شود و تحقق این امر در صورتی محقق می شود که صندوق توسعه ملی بتواند در وهله اول مطالباتی را که از دولت دارد وصول کند.

وی افزود: در برنامه هفتم اگر چهار یا پنج برنامه اصلی دنبال شود و واقعاً موظف به اجرای آن باشیم، همه مشکلات حل می شود که یکی از آنها بحث اصلاح ساختار اداری کشور است و دیگری بحث اصلاح ساختار اداری کشور است. اصلاح ساختار نامتوازن بودجه

بودجه سالانه دو سطحی دولتی

وی با تاکید بر اینکه نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی باید در پایان سال 1406 به 12 درصد برسد که در حال حاضر کمتر از شش درصد است، افزود: شاخص دیگری که پیش بینی می شود کاهش سالانه نسبت کسری عملیاتی است که باید حدود 20 باشد. ٪. در این زمینه باید بودجه در دو مرحله با توافق دولت و مجلس تهیه شود. در مرحله اول، منابع و بودجه کلان باید در قالب بخش هایی (مالیات، سود شرکت، انتقال مالی) و هزینه ها – در قالب سهام و فصل ارائه شود. همچنین در مرحله دوم که بودجه کلان تصویب و به دولت ابلاغ می شود، باید بودجه دستگاه های اجرایی در قالب دستگاه های اصلی به مجلس ارائه و به تصویب نمایندگان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید