حمله مجلس به بودجه 1401 / کسری بودجه سال آینده تقصیر مجلس است

حمله مجلس به بودجه 1401 / کسری بودجه سال آینده تقصیر مجلس است

روزنو: روزنامه ایران در گزارشی با عنوان قوانینی که پیش نویس شده است!

به گفته کارشناسان مختلف و همچنین خود نمایندگان، لایحه اول بودجه دولت سیزدهم نسبت به بودجه های سال های گذشته بسیار منطقی، واقع بینانه و عملیاتی است. مهم ترین کاری که دولت در بودجه 1401 انجام داد کاهش کسری و اصلاح تراز عملیاتی بود که با اقدامات کمیته مشترک مختل شد. دولت سعی کرده است کسری بودجه را با درآمدها و هزینه ها متعادل کند و به این ترتیب زمینه اصلی مهار تورم را فراهم کند.

در واقع دو نکته مهم در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد. دولت سیزدهم از یک سو هزینه ها را کاهش یا حداقل متوقف کرد و از سوی دیگر برآورد واقعی از منابع درآمدی داشت. در همان زمان به طور قابل توجهی افزایش سهم از دارایی های سرمایه ای، به عنوان مثال. بودجه ساخت و ساز

اما کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی تغییرات اساسی در لایحه پیشنهادی بودجه 1401 ایجاد کرده است که در سال آینده تبعات قابل توجهی برای دولت و اقتصاد کشور خواهد داشت چرا که تمامی برنامه های دولت در حوزه مالیات هزینه و بودجه برای توسعه و سایر مسائل.

علاوه بر درآمد، هزینه و هزینه لایحه بودجه ۱۴۰۰، کمیته تلفیق نیز تغییر کرده است. در این صورت تغییرات منجر به افزایش چشمگیر هزینه های دولت شده و به گفته اقتصاددانان بسیاری از منابع پیش بینی شده محقق نمی شود و هزینه های اضافه شده منجر به کسری بودجه بیشتر می شود. این کمیسیون همچنین در نظر دارد در سال آینده 9 میلیارد دلار درآمد نفتی 4200 تنی کالاهای اساسی را تجمیع کند. یعنی در حالی که دولت ارز ترجیحی را در حساب بودجه سال آینده حذف کرده و نرخ ارز را حدود 23 هزار تن تعیین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید