کاهش چشمگیر کسری بودجه در شش ماهه اول سال 1401


ساعت: 10:07
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906030

بانک مرکزی اعلام کرد: کسری تراز عملیاتی 19.6 درصد و کسری تراز عملیاتی و سرمایه (کسری بودجه دولت) 101.7 درصد در شش ماهه نخست 90 کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی؛ در نتیجه این اقدامات و هماهنگی کامل سیاست های مالی و پولی، کسری تراز عملیاتی به میزان 19.6 درصد و کسری تراز عملیاتی و سرمایه (کسری بودجه دولت) 101.7 درصد در شش ماهه اول سال 1390 کاهش یافت.

همچنین در پایان شهریور ماه 1401، استفاده از تراز گردان بانک مرکزی که شامل آثار پولی عملیات مالی دولت است، نسبت به مدت مشابه سال قبل 91.6 درصد کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس این گزارش، روزنامه آفتاب یزد در تاریخ 10 آبان 1401 با انتشار مطلبی با عنوان شوک اقتصادی جدید، انتقادات و ادعاهایی را درباره مذاکرات احیای برجام، طرح کنترل تورم و برنامه مالی دولت مطرح کرد. این روزنامه در این مقاله توانایی دولت در برنامه ریزی برای کنترل قیمت ها و بهبود عملکرد اقتصادی را زیر سوال می برد و معتقد است که کنترل قیمت ها در دوره دولت سیزدهم غیرممکن بوده و برنامه ای برای کنترل قیمت ها و مهار تورم وجود نداشته است. بانک مرکزی در پاسخ به این ادعا نکات زیر را ارائه می‌کند:

دولت سیزدهم از بدو تاسیس تاکنون کنترل تورم را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود قرار داده و دنبال کرده است. در این زمینه، مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات در حوزه های مختلف برای شناسایی و کنترل عوامل موثر بر تورم تدوین، پیگیری و اعمال شد که کنترل رشد نقدینگی تنها یکی از این اقدامات است.

سایر اقدامات لازم نیز در زمینه هایی مانند تعادل بخشیدن به بودجه کشور و کاهش کسری بودجه با مدیریت همزمان هزینه ها و درآمدها، تثبیت بازار ارز، اصلاح نظام بانکی و کاهش عدم تعادل بانکی، مدیریت انتظارات تورمی و تقویت تولید و عرضه است. کالاها و خدمات در کشور مورد توجه و توجه دولت قرار دارد.

در نتیجه اقدامات انجام شده، رشد نقدینگی و پایه پولی و سطح تورم در یک سال اخیر (از شهریور 1400) با کاهش چشمگیری مواجه شد. اگرچه این متغیرها همچنان در سطوح بالایی هستند و باید با سرعت و شدت بیشتری کاهش داده شوند تا طی فرآیندی مستمر و پایدار به سطح مطلوب و هدف برسند. در این راستا، نرخ رشد نقدینگی (دوازده ماهه) در پایان مرداد 1401 از 5/40 درصد در پایان شهریور 1400 با روندی نسبتا نزولی به 8/37 درصد رسید که بدون احتساب افزایش پوشش آماری مربوط به اضافه شدن اطلاعات بانک مهر اختاز) به 35.3 درصد کاهش می یابد.

نرخ رشد پایه پولی نیز از 39.5 درصد در پایان شهریور 1400 به 30.3 درصد در پایان مرداد 1401 کاهش یافت.

همچنین دولت سیزدهم متعهد و متعهد به حفظ انضباط مالی و مدیریت مخارج و کسب درآمد پایدار است. این اهمیت در ارائه شش ماهه وضعیت مالی دولت نیز به وضوح قابل مشاهده است، به طوری که در شش ماهه نخست سال جاری کل درآمدهای دولت رشد 59.2 درصدی داشته است. این در حالی است که هزینه های جاری دولت تنها با رشد 30.7 درصدی مواجه است. در نتیجه این اقدامات، کسری تراز عملیاتی 19.6 درصد و کسری تراز عملیاتی و سرمایه (کسری بودجه کشور) 101.7 درصد در شش ماهه نخست سال کاهش یافت.

همچنین در پایان شهریور ماه 1401 استفاده از ترازنامه بانک مرکزی که دارای آثار پولی ناشی از عملیات مالی دولت است، نسبت به مدت مشابه سال قبل 91.6 درصد کاهش قابل توجهی داشته است که نشان می دهد دولت تلاش در راستای نظم بخشی به سیاست های مالی دولت و هماهنگی آن با سیاست های پولی بانک مرکزی در سال گذشته.

ارزیابی عملکرد شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تغییرات نرخ تورم و رشد اقتصادی موید بهبود عملکرد اقتصادی در دوره گذشته است. در آغاز به کار دولت سیزدهم نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور 1400 59.3 درصد بود که در دوازده ماهه منتهی به شهریور امسال با 19.6 واحد درصد کاهش به 39.6 درصد رسید.

اگرچه متاثر از اجرای تعهد قانونی شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح ارتقای یارانه ها و حذف توزیع ارز ترجیحی و آثار تورمی آن، روند متحرک نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور چهار ماهه اول سال 1401 با روند افزایشی مواجه شد و این افزایش تا تیرماه ادامه داشت، اما همانطور که انتظار می رفت پس از اولین ماه های اجرای طرح و فروکش آثار تورمی آن، تورم نقطه به نقطه در مرداد و شهریور کاهش یافت. امسال. همچنین لازم به ذکر است که بخشی از افزایش قیمت های داخلی متاثر از افزایش قیمت های جهانی بوده که عمدتا ناشی از تنش های سیاسی و بین المللی بوده است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال 1400 رشد تولید ناخالص داخلی اعم از نفت و بدون نفت نسبت به سال قبل (به قیمت ثابت از سال 1390) 4.3 و 3.5 درصد رشد داشته است. ، به ترتیب.

این روند بهبود عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری ادامه یافت و تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت و بدون احتساب نفت در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال 1400، 3.8 درصد افزایش یافت. و به ترتیب 4.3 درصد.

در خاتمه خاطرنشان می شود که عملکرد واقعی اقتصاد بر اساس آمار و شاخص های کلان اقتصادی نشان دهنده تلاش دولت برای دستیابی به اهدافی مانند کنترل تورم و حمایت از رشد اقتصادی است. بر این اساس برخلاف ادعای شوک اقتصادی جدید، شوک اقتصادی جدیدی در کشور رخ نداده و شاخص های کلان اقتصادی عملکرد مثبتی را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید