پازوکی: دولت هنوز نمی داند کالابرگ بهتر است یا یارانه نقدی

پازوکی: دولت هنوز نمی داند کالابرگ بهتر است یا یارانه نقدی

پازوکی با بیان اینکه بودجه 1402 در روزهای آینده به مجلس می رود، تصریح کرد: یارانه ها یا کالابرگ باید در بودجه سال آینده دیده شود. اگر قرار است یارانه ها باقی بمانند یا کالایی باشند، باید بدهی های آنها در بودجه تعیین شود.

مریم فکری: اقتصاد کشور به زمان تقدیم بودجه به مجلس نزدیک می شود اما به گفته برخی کارشناسان اقتصادی دولت راهبرد مشخص و دقیقی ندارد و این موضوع در رابطه با بودجه سال آینده قابل مشاهده است. اینکه دولت هنوز تخصیص کمک نقدی یا نقدی را در روزهای پایانی بودجه بندی مشخص نکرده است. آیا وجوه با یارانه 300 و 400 هزار تومانی همچنان در سال آینده واریز می شود یا نحوه پرداخت یارانه ها بدون نقد خواهد بود.

این در حالی است که دولت از ابتدای سال جاری فرصت تنظیم اقتصاد و برنامه ریزی برای سال آینده را داشت و اکنون با 8 ماه تاخیر گفته می شود پروژه کالابرگ به صورت آزمایشی اجرا می شود. اساس و فقط در یک شهر.

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد، اجرای طرح الکترونیک کالابرگ طی روزهای آینده به صورت آزمایشی در یکی از استان های جنوبی کشور آغاز می شود و به محض اجرای موفقیت آمیز این طرح برای همه مردم آن استان را می توان به کل کشور تعمیم داد.

سید احسان خاندوزی دیروز در نشست خبری گفت: پروژه کالابرگ از نظر تامین منابع مشکلی ندارد. منابع آن از طریق سامانه یارانه تامین می شود که ماهیانه 28 هزار میلیارد تومان است.

اظهار نظر عجیب میرکاظمی درباره یارانه و کالابرگ

بلاتکلیفی در مورد سیاست و برنامه نهایی دولت در خصوص یارانه و کالاها اما زمانی رخ می دهد که با فاصله اندکی از اظهارات وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر ادامه پرداخت یارانه ها. یارانه 400 هزار تومانی یا ارائه کالا به حساب بودجه سال آینده اعلام شد: هنوز به آن مرحله نرسیده ایم. منابع و هزینه ها در حال حاضر در حال بررسی است، اما به احتمال زیاد در سال آینده نیز همین میزان یارانه ادامه خواهد داشت.

مسعود میرکاظمی اواسط آبان ماه در پاسخ به این سوال که احتمال رد 1402 کالا در لایحه بودجه و تداوم یارانه پولی 400 هزار تومانی وجود دارد، گفت: باید روی سیستم کار شود و نظام کار کند. باید آماده شود و به عنوان نمونه در یک استان باشد.» یا اگر در شهرستانی اجرا شود، اگر موفقیت آمیز باشد و مردم از آن استقبال کنند، قطعاً در لایحه بودجه 1402 لحاظ می شود.

آغاز اجرای پروژه در هرمزگان

این در حالی است که محسن دهنوی، عضو کمیسیون رئیس مجلس در توییتی با اشاره به طرح کالای الکترونیکی اعلام کرد: ماه هاست که مجلس دولت را موظف به اجرای طرح محصول و پیروی از پیشنهاد رئیس مجلس کرده است. مجلس امروز جلسه بررسی فنی است زیرساخت های این طرح را در سازمان برنامه و بودجه ساماندهی کردیم. اکنون تمامی کارشناسان و تیم های فنی به تکمیل زیرساخت ها و تجهیزات فنی پروژه پی برده اند.

به گفته وی، این طرح طی هفته های آینده به صورت آزمایشی در استان هرمزگان اجرا می شود. برای ما در مجلس مهم است که یارانه ای که به مردم داده می شود به مرور زمان کمرنگ نشود و البته به دلیل تورم، این حق هر فردی است که یارانه نقدی یا کالایی دریافت کند.

شورای رسیدگی به اقتصاد

در همین رابطه مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: به نظر می رسد دولت تدبیری ندارد. یعنی بزرگترین مشکل دولت این است که دولت به صورت تخصصی با مشکلات اقتصادی برخورد می کند و رویکرد علمی ندارد. اصلاً تحقیق کنید و ببینید کالابرگ بهتر است یا یارانه.

پازوکی با بیان اینکه در هیچ طرحی مطالعه درستی نداریم، گفت: برخورد با مشکلی مانند کالابرگ که نباید شعاری باشد، کار ساده ای نیست.

پازوکی با بیان اینکه بودجه 1402 در روزهای آینده به مجلس می رود، تصریح کرد: یارانه ها یا کالابرگ باید در بودجه دیده می شد. اگر قرار است یارانه ها باقی بمانند یا کالایی باشند، باید بدهی های آنها در بودجه تعیین شود.

وی گفت: به همین دلیل است که می گویم دولت به عنوان کمیسیون به مسائل اقتصادی می پردازد و باید آن را اصلاح کنیم.

پازوکی افزود: باید در زمان بودجه بندی برنامه داشته باشیم و هنوز با گذشت یک سال و نیم از فعالیت دولت می بینیم که اصلا استراتژی مشخصی ندارد و دولت نمی داند چه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید