آیا تلاش دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی / کالابرگ در راه است؟

آیا تلاش دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی / کالابرگ در راه است؟

روتر جدید تقریباً سه ماه از وعده دولت برای توزیع کالابرگ می گذرد، هنوز بلاتکلیفی در این زمینه وجود دارد و مشخص نیست دولت قصد دارد با توزیع کالابرغ از طبقه متوسط ​​و ضعیف جامعه حمایت کند یا با پرداخت یارانه نقدی. ادامه داد

زهرا علی اکبری – اواخر اردیبهشت ماه سال جاری دولت وعده پرداخت یارانه نقدی سه ماهه و سپس توزیع کالابرگ در جامعه ایران را داد.

در همین بازه زمانی احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جمع نمایندگان رسانه ها تاکید کرد: تهیه صورتحساب الکترونیکی در قانون بودجه سال جاری تهیه شده است تا این طرح در سطح ملی اجرایی شود. یکی از سیاست های ما در دولت عرضه آزمایشی است که پس از رفع مشکلات فنی، نسخه آزمایشی آن به کل کشور تعمیم خواهد یافت.

البته پیش از آن تردیدها در خصوص تخصیص کالابرگ از زمانی آغاز شد که مسعود میرکاظمی تاکید کرد مردم یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می دهند. البته این جایگاه تنها نیست. به نظر می رسد ماندن گالابرگ در پادرهوا نیز به اتفاق اجباری برمی گردد که مجلس برای دولت در نظر گرفته است.

شورای اسلامی خواستار عرضه کالاهای اساسی با قیمت شهریور به مردم در سال 1400 شد و دولت نیز احساس کرد که این الزام باید حذف شود زیرا به معنای کسری بودجه برای دولت است.

نکته اینجاست که اگر مجلس با درخواست دولت مبنی بر حذف الزام بازگشت قیمت ها به شهریور ماه گذشته موافقت کرد، در واقع با پرداخت یارانه نقدی 340 هزار تومانی موافقت کرد، زیرا مبنای قیمتی برای پرداخت یارانه کالاها در چنین شرایطی مشخص نیست. .

دولت عجله کرد. این جمله ای است که علی قنبری از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی در تشریح تصمیمات دولت گفت.

وی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: این حجم از ابهام و پیچیدگی نشان می دهد که دولت برای اجرای سیاست حذف ارز از 4200 تومان عجله داشته است. اصلاً مشخص نیست سابت چه سیاستی می‌خواست افزایش قیمت را جبران کند و در واقع تنها هدفش برداشتن بار ارزی 4200 تومانی بود.» تومانی بود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز بلاتکلیفی وجود دارد و جامعه مدت هاست در برخی ایالت ها منتظر بوده است، گفت: لازم بود دولت همه جوانب اجرای این طرح را که آن را جراحی اقتصادی نامید، در نظر می گرفت.

از سوی دیگر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی نیز گفت: مجلس خواستار نمایندگی کالابرگ شد اما دولت برای تسهیل کار وی یارانه پولی پرداخت کرد. ما از دولت می خواستیم مابه التفاوت قیمت را در قالب کالا بپردازد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: قصد مجلس این است که قیمت ها را به شهریور 1400 برگرداند، یعنی قیمت کالاهای اساسی براساس شهریور 1400 باشد، به عنوان مثال اگر قیمت مرغ در شهریور 1400 کیلویی 25 یا 30 هزار تومان است، سعی می کنیم بر اساس سرانه مصرف کالا را با همان قیمت عرضه کنیم و مابه التفاوت قیمت بازار و شهریور 1400 را دولت پرداخت کند.

وی به اختازآنلاین گفت: قصد مجلس برگرداندن قیمت ها به شهریور 1400 است، یعنی قیمت کالاهای اساسی براساس شهریور 1400 باشد، به عنوان مثال اگر قیمت مرغ در شهریور 1400 کیلویی 25 یا 30 هزار تومان باشد. ما سعی می کنیم کالاها را با همان قیمت بر اساس مصرف سرانه عرضه کنیم و دولت مابه التفاوت قیمت بازار و شهریور 1400 را پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: این در صورتی است که قبلاً به طور مثال سالانه حدود 20 میلیارد دلار یارانه کالاهای اساسی پرداخت می شد و اکنون می خواهیم یارانه ارز ترجیحی را حذف کرده و به انتهای زنجیره یعنی انتقال دهیم. یارانه مستقیم، دولت مابه التفاوت قیمت بازار آزاد این کالاها را با شهریور 1400 جبران می کند مردم باید از این منبع جبران کنند.

اکنون با گذشت نزدیک به نیم سال از اجرای طرح جراحی اقتصادی، هنوز مشخص نیست که آیا دولت قصد دارد کالا در اختیار مردم قرار دهد یا به گفته رئیس سازمان برنامه، پرداخت یارانه نقدی را تا آماده شدن زیرساخت ها ادامه دهد. .

پرداخت یارانه پولی در دوره تورم بالطبع زیان جامعه هدف را پوشش خواهد داد زیرا در سایه افزایش قیمت می تواند با پول دریافتی در قالب حمایت پولی هر ماه کالای کمتری خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید