محمد محبر: هرکسی که در عیش و نوش زندگی می کند باید تاوانش را بپردازد/ مردم تا قبل از فرج باید سختی ها را تحمل کنند/ کالابرگ هنوز آماده نیست. ما باید به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهیم

محمد محبر: هرکسی که در عیش و نوش زندگی می کند باید تاوانش را بپردازد/ مردم تا قبل از فرج باید سختی ها را تحمل کنند/ کالابرگ هنوز آماده نیست.  ما باید به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهیم

محمد محبر در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره لیست ساختمان های پرخطر با اشاره به فاجعه کلانشهر آبادان گفت: امروز رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داد ساختمان های خطرناک و بحرانی را شناسایی کند. مالکان را شناسایی کنید و از آنها بخواهید که ایمن سازی های لازم را انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهور درباره نحوه جبران خسارات ناشی از ریزش کلانشهر در آبادان گفت: در این مورد تخلفات گسترده ای از سوی مالک و مراکز صدور مجوز صورت می گیرد. با توجه به گستردگی حادثه، دولت تمامی امکانات را بسیج کرد. امدادرسانی همچنان ادامه دارد. امیدوارم هر چه زودتر همه چیز تمام شود تا بتوانیم برای جبران خسارت آسیب دیدگان اقدام کنیم.

این مخبر همچنین از مصادره اموال مالک کلانشهر آبادان خبر داد و گفت: برخی از مغازه های این کلانشهر فروخته شده است. این مسائل در حال بررسی است. بخشی از خسارت توسط اموال مالک کلانشهر جبران می شود. با این حال، جان انسان ها غیر قابل جبران است. حیف برای مردم و ما. مردم صدمه دیده بودند و حق با آنها بود. با این حال دولت تمام تلاش خود را کرد. کاری که دولت انجام داد با پلاسکو قابل مقایسه نبود. ما از تجربه پلاسکو در کلانشهر استفاده کردیم.

وی در خصوص اصلاح نظام یارانه ها گفت: یارانه در ماه اول پرداخت شد و مردم آن را برداشت کردند. ماه دوم هم در حساب مردم است و برداشت در موعد مقرر مجاز خواهد بود. هزینه های اضافی که برای برخی افراد پیش آمده جبران می شود. هزینه ها به برخی دهک ها تحمیل می شود. یارانه ها باید هدفمند شود. برخی از این هدف نهایت استفاده را کردند، اما برخی از این خانواده ها توان خرید تخم مرغ را نداشتند.

اگر ارز ترجیحی حذف نشود؛ موج گرانی داشتیم
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر تاثیر تورم بر سایر کالاها خاطرنشان کرد: تورم روی همه کالاهایی که روی آن کار می کنیم تاثیر دارد. در عین حال مردم باید بدانند که حتی اگر ارز ترجیحی حذف نشود، جهشی در تحولات بین المللی و منطقه ای داشته ایم. وضعیت در حال مدیریت است. تنها یکی از معماهای نقشه راه حذف ارز ترجیحی بود. مردم در این زمینه همکاری زیادی داشته اند و از آنها تشکر می کنم. خواهش من اما این است که سختی فرج را تحمل کنند; یک الله یاسر دیگر خرج می کند.

مخبر درباره سرنوشت اعلامیه اصلی گفت: قانوناً موظف بودیم از ابتدای فروردین تعدیل را انجام دهیم. ما به این واقعیت که کاربرگ هنوز آماده نیست یارانه می دهیم. دستگاه های مسئول کار می کنند.

تا زمانی که از اجرای آزمایشی توزیع یارانه آرد مطمئن نباشیم برای کل کشور خلاصه نمی کنیم.
بنزین گران نیست
معاون اول رئیس جمهور همچنین درباره اجرای آزمایشی توزیع یارانه آرد در زنجان و قزوین گفت: تا زمانی که مطمئن نباشیم این کار به خوبی پیش می رود، آن را در همه کشورها توزیع نمی کنیم. نان و دارو بخشی از خط قرمز دولت است. تا هیچ قرآنی گران نشود. قیمت نان نباید برای مردم تغییر کند. با تغییرات منطقه ای و مشکل آرد، آرد در ایران ارزان شده و قاچاق را سودآورتر کرده است. در کشورهای همسایه ما قیمت کالاها چندین برابر شده است. اما امروز می بینیم که نان برای مردم گران نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال گرانی بنزین گفت: بنزین اصلا گران نیست.

معاون اول رئیس جمهور در دولت سیزدهم درباره نظارت بر بازار گفت: تاکنون پنج گروه کالایی را که تا هفته آینده معرفی می شود، قیمت گذاری کرده ایم. چهار تای آنها پایه هستند. قیمت مصرف کننده توسط تولیدکنندگان تحت فشار قرار گرفت. مردم در جایی که تخلف می بینند با شماره 124 تماس بگیرند. ما برای مجازات هایی که درگیری ها را تشدید می کند، مجوز دریافت کرده ایم. تعداد کالاهای گروه پنجم بیشتر است، برنامه داریم. همه این افزایش ها از نظر حذف ارز ارجح نیست. ورودی ها و عوارض افزایش یافته است. ارزش افزوده و قیمت های جهانی نیز تاثیرگذار بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه کالاهای اساسی یکی از کشورهایی هستیم که کالاهای اساسی بدون وقفه در آن تحویل و توزیع می شود. وی گفت: امیدواریم طرحی برای تصویب قیمت داشته باشیم. همکاری مردم بسیار خوب بود. مردم با فرهنگ بالا عمل کردند. کشورهای اروپایی رفتند مغازه ها را غارت کردند. آنها کمک کردند، اما ما همکاری کردند و دولت مراقب بود، ما کمبود کالا نداشتیم. تغییر قیمت ها منجر به ورود کالاها با اندکی تاخیر شد. ما هم به تثبیت قیمت امیدواریم.

معاون اول رئیس جمهور در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خرید کنم یا خیر، توضیح داد: تمام خریدهای خانه را خودم انجام می دهم. من در قسمت جنوبی شهر خرید می کنم. هر کسی که در لوکس زندگی می کند باید هزینه آن را بپردازد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان درباره بیماری آبله میمون در ایران گفت: تاکنون نمونه ای از آبله میمون مشاهده نشده است. اقدامات پیشگیرانه نیز انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید