88.6 درصد از مردم یارانه سپرده را کافی نمی دانند. مردم یارانه نقدی می خواهند یا کالابرگ؟

88.6 درصد از مردم یارانه سپرده را کافی نمی دانند.  مردم یارانه نقدی می خواهند یا کالابرگ؟

روز جدید نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که 60.6 درصد از مردم نسبت به کل طرح اصلاح یارانه ها نظر منفی دارند که مهمترین دلیل آن افزایش قیمت سایر کالاهایی است که بر اساس اجرای آن نباید گران می شد. از این طرح بر اساس این سوال می توان متوجه شد که چرا 88.6 درصد از مردم میزان یارانه سپرده را کافی نمی دانند.

روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، تصمیم دولت برای حذف ارز اختصاص یافته به کالاهای اساسی را یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی دولت در دهه های اخیر اعلام کرد. برای جبران تبعات اقتصادی این تصمیم، مجلس در قانون بودجه 1401 دولت را مکلف به ارائه صورتحساب الکترونیکی کرد. پس از واریز چند مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار از دهک اول تا نهم، این سوال در مجلس مطرح شد که مردم چه چیزی را بین دریافت یارانه نقدی و کوپن الکترونیکی ترجیح می دهند؟

با توجه به اهمیت این موضوع، مراجعه به افکار عمومی ممکن است ابهاماتی را در این زمینه برطرف کند. در همین راستا پژوهشکده افکار عمومی کشور، وابسته به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، طرحی با عنوان «بررسی افکار عمومی نگرش مردم به اصلاح یارانه ها و توزیع تراکت» را در سراسر کشور اجرا می کند.

نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که 60.6 درصد مردم نسبت به کل طرح اصلاح یارانه ها نظر منفی دارند که مهم ترین دلیل آن افزایش قیمت سایر کالاهایی است که بر اساس اجرای آن نباید گران می شد. از این طرح بر اساس این سوال می توان متوجه شد که چرا 88.6 درصد از مردم میزان یارانه سپرده را کافی نمی دانند. البته خانواده های پرجمعیت بیشتر تحت تاثیر فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها هستند که نتایج این نظرسنجی از افکار عمومی نیز تایید می شود.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که قدرت خرید خانوارها برای کالاهای اساسی نسبت به قبل از اجرای طرح (ابتدای سال) کاهش یافته است. بنابراین بر اساس نظرسنجی و نظر مردم 58.5 درصد مردم ترجیح می دهند دولت هفت کالای اساسی را به قیمت سال قبل و طبق کاتالوگ عرضه کند و 28.6 درصد نیز مبلغ 300 یا 400 هزار تومان را برای هر نفر ترجیح می دهند. در هر ماه یارانه نقدی اعطا می شود.

لازم به ذکر است بر اساس نظرسنجی موسسه نظر ملت، در بین افرادی که کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح می دهند، 56.2 درصد گفته اند حتی اگر کالابرگ فقط در فروشگاه های خاصی قابل استفاده باشد، باز هم آن را به یارانه نقدی ترجیح می دهند.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید