رئیس سازمان برنامه: مردم یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می دهند

روز جدید میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون می گوید یارانه باید به صورت کالا باشد اما بررسی های رسمی نشان می دهد که مردم می خواهند آزادانه از آن استفاده کنند. با این حال رسانه ها سعی می کنند روشن کنند مردم کدام روش را می پسندند و به نفعشان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: منابع افزایش حقوق کارکنان باید مشخص شود و منجر به افزایش پایه پولی و تورم نشود.

مسعود میرکاظمی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که کشور در شرایط صفر بود یعنی منفی بود. ذخایر کشور بین 30 تا 70 درصد زیر حداقل بوده که به هیچ وجه نباید کمتر باشد.

رئیس سازمان برنامه به بدهی ناشی از اوراق مالی منتشر شده توسط دولت قبل پرداخت و گفت: سال گذشته هر ماه ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق تسویه می شد. و امسال 15 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را تسویه می کنیم. اگر بدهی نبود و می توانستیم برای پروژه های عمرانی بودجه کنار بگذاریم، نتایج بسیار چشمگیری داشتیم. اما خدا رحمت کرد و با وجود شرایطی که گفتم توانستیم سال گذشته 200 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی اختصاص دهیم.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است که به اندازه بودجه موجود در خزانه تخصیص دهیم و اجازه نمی دهیم پایه پولی افزایش یابد.

وی با اشاره به سیاست نرخ ترجیحی ارز و افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی گفت: سال گذشته برای 4200 ارز 8 میلیارد دلار در بودجه تخصیص داده شد اما در عمل حدود 17 میلیارد دلار تخصیص یافت. امسال حدود 23 میلیارد دلار برای یارانه های مختلف اختصاص خواهیم داد. بنابراین حمایت ها را افزایش دادیم و از حذف ارز 4200 پولی به دولت نرسید.

وی همچنین به معلمان امتیاز داد و اظهار داشت: هدف از رتبه بندی افزایش کیفیت آموزشی است. خود رتبه بندی هدف نیست. ماهانه 1 میلیون تومان و در مجموع 11 میلیون تومان به حساب معلمان واریز کردیم. با آماده شدن سفارشات معلمان، مابه التفاوت پرداخت خواهد شد.

میرکاظمی درباره ادامه پرداخت نقدی یارانه ها و صدور کوپن کالا نیز گفت: کوپن کالا به این معنا نیست که برای خرید کالاهای اساسی از طریق آن کوپن کالا صادر می شود، بلکه به این معناست که با فراهم شدن سازوکارها و طراحی سامانه ویژه، پول یارانه مستقیم پس از خرید کالاهای اساسی مردم باید به حساب فروشنده واریز شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزد: قانون می گوید یارانه باید نقدی باشد اما بررسی های رسمی نشان می دهد مردم می خواهند آزادانه از آن استفاده کنند. با این حال رسانه ها سعی می کنند روشن کنند مردم کدام روش را می پسندند و به نفعشان است.

وی در خصوص اجرای سیاست های انقباضی برای جلوگیری از خلق پول و در عین حال با تاکید بر رشد اقتصادی 8 درصدی گفت: این سیاست ها رکود اقتصادی را به دنبال نخواهد داشت زیرا بودجه پروژه های عمرانی را پرداخت می کنیم. در واقع با برقراری انضباط مالی و حذف اضافه پرداختی باید از افزایش پایه پولی جلوگیری کرد. رکود زمانی اتفاق می افتد که پولی که ما تخصیص می دهیم توزیع نشود و هزاران پروژه فعال شود.

دیدگاهتان را بنویسید