یارانه هایی که مردم دلال را ترجیح می دهند


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838204

تجربه نزدیک به دو دهه در زمینه یارانه نشان می دهد که همه یارانه ها از طرف مردم توسط دیگران استفاده شده است. رفتار جنجالی رسانه های معاند که از یک سو از ضرر ملت در این زمینه صحبت می کنند و از سوی دیگر بارها تحریم های فلج کننده علیه ایران را مطرح می کنند، نباید نقد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ، یارانه ای که مردم در آن دلالان را ترجیح می دهند; ارز ترجیحی که با هیچ ترفندی به جیب مردم نمی رود و یا یارانه ای که مستقیماً به دست مردم می رسد که ارجح است.

کدام یارانه به مردم کمک می کند که به عده ای تاجر و سرمایه دار می دهند تا سر سفره مردم بیاورند یا یارانه ای که می خواهد مستقیم به جیب ملت بریزد.

تجربه نزدیک به دو دهه در حوزه یارانه نشان می دهد که همه چیز از یارانه از طرف مردم به دیگران منتقل شده است.

چه دعاوی به دلیل استفاده نادرست از ارز ممتاز و چه دعاویی که هنوز تشکیل نشده و باید اقامه شود. آیا مردم به خاطر یارانه مردم آقازاده شدند یا آقازاده ای که فقط به خاطر درآمد کلانی که از ارز ممتاز دریافت می کردند تمام ارزش های ملی و مذهبی ما را زیر پا گذاشتند و به ریش ملت می خندند.

خیلی ها صد سال را در یک شب گذرانده اند و بدترین چیز این است که این خواسته را از خیلی ها الگوبرداری کرده اند، تجربه دو دهه اخیر نشان می دهد که نمی توان به نام یارانه به برخی افراد پول خاصی داد. امید است که به دست مردم برسند، حتی اگر با جهانی شدن اقتصاد این امر دشوار و غیرممکن باشد.

اگر اتفاقی در این بازار جهانی بیفتد، مانند اتفاقی که برای بزرگترین تولیدکننده گندم منطقه افتاد، باید سرنوشت ارز ترجیحی را خواند. در این شرایط سرنوشت گندم زارهای ما معلوم است.

اگر تدبیر و دلسوزی دولت نبود، طرح خرید گندم در سال گذشته به قیمت سال آینده میسر نمی شد و اکنون همه دولت را متهم کرده اند که حوادث منطقه را نادیده گرفته و به فکر نان ملت نیست.

چه کسی فکرش را می کرد که با گذشت 9 ماه از برداشت گندم در سال گذشته، اکنون شاهد صف تحویل گندم به سیلوها باشیم، گندم 30 درصد از زمان برداشت به سیلوها ارسال می شود.

رفتار جنجالی رسانه های معاند که از یک سو از ضرر ملت در این زمینه صحبت می کنند و از سوی دیگر بارها تحریم های فلج کننده علیه ایران را مطرح می کنند، نباید نقد شود.

همه این تفاسیر و تحلیل ها و گزارش های آن باید روند همکاری بازار، مردم و مسئولان را مختل کند وگرنه هر کارشناسی حذف ارز ترجیحی را اجتناب ناپذیر می داند.

البته تنها بحث دلسوزانه، دغدغه نظارت و اجرای دقیق تمامی الحاقیه های این طرح است که در گرو مشارکت مردمی است که امروز آماج امواج رسانه ای دشمن و سودجویان است.

به عبارت دیگر، دشمنان و مستضعفان برای جلوگیری از بهره مندی مردم از منافع این طرح برای دنیا این است که هم مردم سقوط می کنند و هم دولت. آن وقت جریان رانت خواری همان دود را به خود می گیرد که همیشه از آن گلایه داشتیم و جریان سلطه به ادامه تحریم امیدوار می شود.

شاید باورتان نشود، اما اجرای خوب و دقیق حذف ترجیحی، دموکراسی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها می‌تواند کاری کند که جواب نمی‌دهد. گاهی اوقات اقتصاد ما دچار آشفتگی می شود.

اگر منافع این طرح برای مردم و دولت قطعی نبود، قطعاً دولت این کار را نمی کرد، به ویژه دولتی که دموکراسی را گفتمان خود کرد.

نوشته احمد ملاشاهی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید