دولت به مجلس: 61 هزار میلیارد تومان در بودجه دستکاری کردید/ همچنان مسیر قبلی خود را ادامه می دهید

دولت به مجلس: 61 هزار میلیارد تومان در بودجه دستکاری کردید/ همچنان مسیر قبلی خود را ادامه می دهید

روزنامه ایران نوشت: بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق شورای اسلامی در چارچوب بودجه 1402 نشان از ادامه مسیر طی سال های اخیر دارد.

در این مقاله آمده است؛

کمیسیون تلفیق 55 هزار میلیارد تومان به بار مالی دولت اضافه کرد و 6 هزار میلیارد تومان از درآمد مالیاتی را کاهش داد.

در شرایطی که همه کارشناسان و اقتصاددانان مهم‌ترین دلیل تورم ساختاری اقتصاد ایران را کسری بودجه و عدم تطابق درآمد و هزینه‌ها می‌دانند، لایحه بودجه سالانه همواره پس از طی مراحل قانونی خود در کمیسیون‌ها و کمیسیون‌ها چاق‌تر می‌شود. حاشیه های مجلس به این ترتیب نمایندگان مردم با تعریف یا تغییر بندها و موادی از لایحه پیشنهادی دولت، بار مالی جدیدی بر دوش دولت می گذارند که منجر به تحقق نیافتن درآمدها و در نهایت کسری بودجه می شود.

این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری بارها خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم اصلاح ساختار بودجه و پرهیز از گنجاندن منابع و مصارف محقق نشده مطرح کرده اند. تاکید کرده اند

نگاهی به تغییراتی که در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده از سوی کمیسیون تلفیق مجلس صورت گرفته است، حرکتی در جهت مخالف این توصیه را نشان می دهد.

در میان ده ها مصوبه و تغییری که کمیته تلفیق در لایحه بودجه 1402 اعمال کرده است، برخی تصمیمات این کمیته از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین بر اساس این مصوبات، بار مالی دولت از یک سو افزایش یافته است. از سوی دیگر، بخشی از درآمد برنامه ریزی شده افزایش یافته است، دولت نیز کاهش یافته است، که تعادل بین دو طرف بودجه – درآمد و هزینه را به هم می زند. در همین راستا کمیته تلفیق مجلس 55 هزار میلیارد تومان بار مالی جدید برای دولت ایجاد کرد.

منشأ این 55 هزار میلیارد تومان افزایش منابع 14 ردیف بودجه به ارقام غیرقابل تحقق است. به عنوان مثال کمیسیون تلفیق درآمد حاصل از ورودی خودرو را 3 هزار میلیارد تومان، عوارض خروج مسافر را 686 میلیارد تومان، وضع عوارض صادراتی را 15 هزار میلیارد تومان، افزایش نرخ صدور پروانه ساختمانی را برآورد کرد. 2 هزار میلیارد تومان و درآمد حاصل از مابه التفاوت قیمت آزاد خودرو در او 10 هزار میلیارد تومان بورس را افزایش داده است. این امر به گونه ای است که با شرایط موجود، امکان تحقق درآمدهایی که کمیسیون تلفیق در این موارد لحاظ کرده است، وجود ندارد. اما با گنجاندن این افزایش درآمد در مخارج قطعی بودجه سال آینده، دولت دو گزینه دارد. برای حفظ تعادل بودجه، دولت یا باید منابع درآمدی دیگری را به این ردیف ها اختصاص دهد یا پول چاپ کند و از بانک مرکزی استقراض کند.

کاهش ۶ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی کشور

در حالی که کمیسیون تلفیق با تصمیمات خود 55 میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه کرد، با تصمیمی دیگر و با اعمال برخی معافیت های مالیاتی، 6 میلیارد تومان از درآمد مالیاتی دولت را کاهش داد.

بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق، از میان این معافیت های مالیاتی، می توان معافیت ورودی آمبولانس های دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور را به منظور تعیین ورودیه ها بر اساس یک درصد برای همه افراد، تعیین کرد. ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی افزایش قیمت خودرو مشمول مالیات سالانه 1 درصد تا 3 میلیارد تومان، معافیت مالیاتی افراد از تولد فرزند سوم و …. 15% به ازای هر فرزند معافیت از پرداخت مالیات و عوارض طرح های با بازپرداخت سریع و عام المنفعه توسط داوطلبان بسیجی معافیت کلیه رده های بسیج از پرداخت برق، گاز، آب، تلفن، فاضلاب، شهریه و کنتور و کلیه خدمات کشوری و عوارض و معافیت مشمولان مزایا، کمیته بهزیستی و مدرسه سازان از پرداخت هزینه های پروانه ساختمانی، دهیاری و شهرداری و هزینه های آب، برق، فاضلاب و گاز.

36 هزار میلیارد تومان بار مالی جدید برای دستمزد و اشتغال

کمیسیون تلفیق در اقدامی دیگر بدون احتساب منابع مورد نیاز در حوزه افزایش حقوق و استخدام های جدید، حدود 36 هزار میلیارد تومان مصوبات با بار مالی پیش بینی کرد. اگرچه دولت موافق افزایش دستمزدها و اشتغال جدید است، اما صرف نظر از منابع، این گونه مصوبات تنها موجب انتظار از دولت و عدم امکان اجرایی شدن آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید