معاون کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: احتمال دستکاری دولت در تورم دور از ذهن نیست/آمارها نتیجه خوبی نمی دهند/ نهادهای مستقل تورم را اعلام کنند

معاون کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: احتمال دستکاری دولت در تورم دور از ذهن نیست/آمارها نتیجه خوبی نمی دهند/ نهادهای مستقل تورم را اعلام کنند

جبار کوشی نژاد، عضو کمیته برنامه و بودجه گفت: بانک مرکزی نیز زیر نظر دولت است و در اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط با دولت زمینه دستکاری وجود دارد. درخواست مجلس این است که مرکز پژوهش های مجلس یا دیوان محاسبات داده ها را بگیرد و نرخ تورم را به طور دقیق محاسبه کند و در مورد آن هشدار جدی بدهد. دولت ها عمدتاً سعی در ایجاد آمار دارند که نتایج خوبی به همراه نداشته است.

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه تصریح کرد: بانک مرکزی زیر نظر دولت است و احتمال دستکاری در اعلام میزان تورم توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط با دولت وجود دارد. درخواست مجلس این است که مرکز پژوهش های مجلس یا دیوان محاسبات داده ها را بگیرد و نرخ تورم را به طور دقیق محاسبه کند و در مورد آن هشدار جدی بدهد. دولت ها عمدتاً سعی در ایجاد آمار دارند که نتایج خوبی به همراه نداشته است.

جبار کوسی نژاد درباره افزایش قیمت رسمی دولت در دو ماه پایانی سال جدید در حالی که رهبری امسال را سال مهار تورم نامیدند و دولت نیز قول کاهش تورم را در سال جاری داده است، گفت: معتقدم کالاهایی که دولت دارد. دولت باید تلاش کند تولید و توزیع این کالاها را کنترل کند و قیمت آنها را در حد سال 1400 نگه دارد و بعد دستور دهد و سایر بخش ها را ممنوع کند. وقتی خود دولت قیمت ها را افزایش می دهد، بخش خصوصی نمی تواند تحت سیاست های کاهش تورم قرار گیرد.

وی درباره افزایش قیمت خودرو در ابتدای سال گفت: شاهد بودیم که قیمت ها در بازار خودرو به یکباره افزایش یافت. اگرچه طی چند روز گذشته قیمت‌ها در این بازار رو به کاهش بوده است، اما اثرات افزایش قیمت خودرو همچنان پابرجا بوده و به سایر بازارها سرایت کرده و قیمت‌ها را بلافاصله بالا برده است. در این شرایط اقتصادی دولت باید مراقبت بیشتری داشته باشد و از سوی دیگر نظارت خود را بر بازار داخلی مضاعف کند.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: حفظ بهار تورم در مواقعی مانند افزایش قیمت دلار بسیار سخت است، اما در حال حاضر قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده است، دولت توجیهی برای افزایش قیمت ندارد. قیمت انواع کالاها و حداقل در بخش‌های خدماتی مانند تعرفه‌های آب، برق و گاز می‌توان کنترل قیمت را انجام داد.

کوسی نژاد با بیان اینکه دولت باید به همه شرکت های مرتبط اعلام کند که مجاز به افزایش قیمت نیست و اگر در بخشی مشکلی وجود داشت، دولت می تواند در قالب یارانه از افراد حمایت کند، افزود: معتقدم اگر به نتیجه برسیم. ثبات در بازار دلار کاهش می تواند نرخ تمام کالاهای داخلی و خارجی را ثابت نگه دارد و تا زمانی که پیام مدیریت کنترل تورم اجرایی نشود، از اعمال قیمت جلوگیری کند.

وی گفت: موضوع دیگر هزینه تولید است، چون تولید گران است، این خدمات دولتی باید به مردم واگذار شود و به مردم و تکنسین ها واگذار شود و قطعا اگر مردم وارد اقتصاد شوند، کیفیت کالا افزایش می یابد و قیمت ها به صرفه می شود. .

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلس قانون شفافی را به دولت ابلاغ کرد که دولت باید برای حمایت از اقشار آسیب پذیر مردم کالاهای اساسی را با هزینه کم تهیه و توزیع کند و می تواند از روش هایی مانند کارت الکترونیک برای اعطای یارانه نقدی مستقیم استفاده کند. به کالاها. پایگاه مناسب دولت می تواند کالاهایی مانند گوشت، مرغ، برنج و غیره را توزیع کند. از طریق نقشه الکترونیکی گروه های هدف فشار اقتصادی بر مردم کاهش یابد.

خوچی نژاد تصریح کرد: مشاهده می شود در برخی از کالاها از جمله برنج، دولت ارز برای واردات برنج تخصیص داده و این امر باعث رکود تولید داخلی و به طور کلی برنج داخلی شده است. می دانیم که قدرت خرید مردم کاهش یافته و به سمت خرید برنج خارجی رفته اند و کشاورزان نیز با مشکل مواجه هستند در حالی که دولت می تواند همان محصول داخلی را با یارانه در اختیار مردم قرار دهد و رونق اقتصادی در بخش کشاورزی حفظ شود. بخش

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه گفت: برای همه این موضوعات قانون مشخصی وجود دارد، چرا این قوانین اجرا نمی شود؟ دولت همیشه راحت ترین راه و روش را انتخاب می کند و به مردم پول می دهد چون راحت ترین کار است، اما اگر بخواهد کالای یارانه ای به مردم بدهد، سخت ترین راه است و دولت راه سخت را انتخاب نمی کند.

وی با بیان اینکه تورم به سرعت در حال افزایش است و از نهادهای مستقل از جمله مرکز پژوهش های مجلس و نهادهایی که مستقل هستند می خواهیم تورم را اعلام کنند نه دولت، تاکید کرد: بانک مرکزی نیز تحت کنترل دولت است و امکان دستکاری در این زمینه وجود دارد. اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط با دولت دور از ذهن نیست. درخواست مجلس این است که مرکز پژوهش های مجلس یا دیوان محاسبات داده ها را بگیرد و نرخ تورم را به طور دقیق محاسبه کند و در مورد آن هشدار جدی بدهد. دولت ها عمدتاً سعی در ایجاد آمار دارند که نتایج خوبی به همراه نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید