ذهن سطحی و ذهن آشفته مذاکره کننده سطحی

ذهن سطحی و ذهن آشفته مذاکره کننده سطحی

روز جدید پرابهام ادامه داد: معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات احیای برجام، پس از مدت ها سکوت، در اقدامی عجیب در عرض سه دقیقه هفت توییت را به زبان فارسی منتشر کرد و همان توییت ها را به زبان انگلیسی تکرار کرد.

این حجم از توئیت های علی باقری کنی باعث گمانه زنی های زیادی شده است. برخی از کاربران فعال توییتر فکر می کردند که این خبر در راه است. تعدادی از رسانه ها شروع به اظهار نظر در مورد این توییت کردند. اما این تحلیل‌ها خیلی زود رنگ باختند زیرا نوشته‌های این مقام ارشد وزارت خارجه آنقدر نامفهوم و مبهم بود که هر خواننده و تحلیلی را سردرگم می‌کرد.

طوفان باقری در توییتر چه بود؟

اولین توئیت علی باقری آغاز شد: ایران که توانست “کمپین فشار حداکثری” آمریکا را شکست دهد، اجازه نخواهد داد صهیونیست ها با “بازی باج خواهی حداکثری” به ایرانی هراسی و ایران ستیزی مشروعیت بخشند.

در حالی که برخی از کاربران این متن را پیامی برای شروع مذاکرات و پایان دادن به بن بست طولانی در کارزار دیپلماتیک وین می دانستند، بیل مکانیکی بلافاصله در توییتی نوشت: “ما خارجی ها را می سازیم.”

گمانه زنی ها در مورد رمزگشایی توییت دوم قوی تر بود. برخی گفتند ایران پشت حذف نام سپاه از فهرست ادعاهای آمریکا بوده و کار انجام شده است. اما برخی ابراز از خودگذشتگی او در سیاست خارجی را نشانه استعفای بیل مکانیکی و پایان کار او در تیم مذاکره کننده دانستند.

با این حال، این مقام ارشد وزارت خارجه مدت کوتاهی پس از آن به ارسال پنج توییت دیگر ادامه داد. وی در سومین توئیت خود نوشت: سربازان شنوای ما در عرصه دیپلماسی هرگونه «انتقاد سازنده» را می پذیرند و سینه پهن ما از هرگونه «انتقاد گزنده» استقبال می کنند. وی در چهارمین توئیت خود با بیان این مطلب نوشت: «هوش راهبردی»، «شجاعت در تصمیم‌گیری» و «قدرت عمل» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده الگوی موفق دیپلماسی ایرانی بود. تجارت و تجارت کشورهای “، ثبات روابط اقتصادی “و” ابزار روابط اقتصادی “، عناصر اصلی دیپلماسی اقتصادی دستگاه سیاست خارجی هستند.

او بلافاصله در توییت ششم نوشت که به ترتیب «اعتقاد ملی»، «اجماع ملی» و «انسجام ملی» در موضوعات کلیدی سیاست خارجی، سه گام ضروری برای تضمین «موفقیت سیاست خارجی» و «تسریع قطار دیپلماتیک» هستند. . . وی در هفتمین توییت سعی کرد با کنایه و کنایه بیان کند: ضرر «آگاهی سیاست خارجی» کمتر از ضرر «لفاظی سیاست خارجی» نیست. او همچنین تمام این توییت ها را به زبان انگلیسی منتشر کرد. شاید بیل مکانیکی سعی داشت مذاکره کننده را گیج کند!

آقای مذاکره کننده ارشد، آیا شما هک کرده اید؟

این توئیت ها آنقدر گمانه زنی ها را برانگیخت که دیاکو حسینی، مدیر سابق مرکز مطالعات راهبردی و کارشناس سیاست خارجی، به آن واکنش نشان داد.

وی در پاسخ به یکی از مذاکره کنندگان ارشد کشورمان در پروفایل خود در این شبکه اجتماعی نوشت: «امیدوارم اکانت توییتر آقای باقری کنی هک شده باشد. طوفان توئیت های مبهم، نامناسب، گاه آشکار، مترقی و شاعرانه با معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ایران فاصله زیادی دارد.

اما واقعیت این است که هیچ هک وجود ندارد. باقریکانی گزیده‌ای از سخنرانی خود در نشست مجمع دانشگاهیان ایران اسلامی که در دانشگاه تهران برگزار شد، در توئیتر منتشر کرد. البته استفاده از این شبکه مجازی نشان داد که اصولاً این مقام ارشد وزارت امور خارجه از استفاده از مطالب در توییتر و جایگاه آن در نفوذ دیپلماتیک اطلاعی ندارد و معتقد است بخش هایی از سخنان وی از این تریبون نیز بوده است. در این تریبون منتشر شده است. اما به دلیل حساسیت مذاکرات، این توییت‌ها تفسیر متفاوتی داشت و البته نه توییت‌ها و نه صحبت‌های معاون وزیر امور خارجه از دید بسیاری از تحلیلگران کمکی به روشن شدن روند مذاکرات ایران نکرد.

شاید بتوان سکوت طولانی بیل مکانیکی را به عنوان یک درگیری داخلی بین دیپلمات و فوران آخرین توییت های او در آشفتگی یک سیاستمدار تفسیر کرد.

ایران، بازنده جنگ قصه ها

همه کارشناسان بر این باورند که یکی از مهمترین نقاط ضعف تیم مذاکره کننده فعلی ناتوانی در روایت مذاکرات و اقناع افکار عمومی داخلی و خارجی در موضوع هسته ای ایران است. هر چقدر هم که تیم آمریکایی با تقسیم کار سعی در جهت دهی به افکار عمومی و غلبه بر داستان خود با بسیاری از شرکت کنندگان در مذاکرات داشته باشد، تیم ایرانی تنها در سکوت و یا اظهارات غیر سازنده روزهای خود را سپری می کند. بدون شک اگر نقش امیر عبداللهیان را از دیگر ارکان و مسئولان وزارت امور خارجه جدا کنیم، ارزیابی بسیار منفی در حوزه اطلاع رسانی به دستگاه دیپلماسی ایران داده خواهد شد. دیگر مسئولان و مسئولان ارشد این وزارتخانه با سکوت های طولانی و برخی مصاحبه های کم حاشیه تلاش می کنند افکار عمومی را در مهم ترین پرونده دیپلماتیک کشور به چالش نکشند، تعرفه علیه عباس عراقچی خالی است. عباس عبدی، فعال سیاسی و تحلیلگر مطبوعاتی معتقد است وقتی طرف مقابل جزئیاتی از مذاکرات رسانه ای خود را ارائه می دهد، مردم ایران حق دارند چنین اطلاعاتی داشته باشند، اما طرف ایرانی سکوت کرده است. وی این سکوت را نشانه خوبی برای مذاکره نمی داند و تاکید می کند: وقتی اطلاعاتی داده نمی شود یعنی مذاکره کنندگان نمی خواهند به توافق برسند.

این روزها خبر می رسد که روابط امیر عبدالیان با معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشدش چندان مساعد نیست. تیم مذاکره کننده نیز بر سر تصمیم گیری و تاکتیک ها اختلاف نظر دارد و بیل مکانیکی فاقد کاریزمای مدیریت تیم انتخابی خود است.

بیل مکانیکی و بسته شدن دیپلماتیک

به نظر می رسد بیل مکانیکی درگیر بن بست دیپلماتیک و گره هایی در مذاکرات هسته ای شده است. جنجال و جنجال از آنجا شروع می شود که مخالف سرسخت برجام مسئولیت احیای او را بر عهده می گیرد. شاید بتوان سکوت طولانی بیل مکانیکی را به عنوان کشمکش درونی و احساسی یک دیپلمات و فوران توییت های او در آشفتگی روانی یک سیاستمدار تعبیر کرد.

برخلاف روابط عراق و ظریف، این روزها خبر می رسد که روابط امیر عبداللهیان با معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشدش چندان مطلوب نیست. تیم مذاکره کننده نیز در تصمیم گیری و تاکتیک ها تفاوت هایی دارد و بیل مکانیکی فاقد کاریزمای مدیریت تیم انتخابی خود است. ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه دولت، آشکارا بیش از پایان دادن به مذاکرات هسته ای و جلوگیری از مشکلات دیپلماتیک، به سایر ارکان دولت علاقه مند است. امیر عبداللهیان می‌داند که هر چه تعامل با شورای حکومتی دشوارتر و پرونده ایران پیچیده‌تر باشد، قدرت وزارت امور خارجه کمتر و نقش سایر نهادهای تصمیم‌گیر بیشتر می‌شود. انتظارات او از مذاکره کننده عالی خود برآورده نشده است و آن طور که بسیاری از تحلیلگران می گویند در کنار شعارهای شاعرانه باقری، نشانه هایی از استعفا و استعفا نیز دیده می شود که ممکن است در روزهای آینده بیشتر برای افکار عمومی آشکار شود.

هیچکس نفهمید، بازار ترسیده بود

رفتار غیرمنطقی مذاکره کننده ارشد ایران در رسانه ها نشان داد که دستیابی به توافق چقدر دشوار است، اما این دشواری در ذهن باقی نمانده است، علیرغم اینکه مقامات اروپایی از توافق احتمالی در وین صحبت کردند و آمریکایی ها آن را از سر بگیرند. روند رو به بالا.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، خطاب به بهاگری کنی نوشت: «از برج عاج توهم بیرون بیایید و به خیابان ها نگاه کنید و همین حرف ها را به مردم بگویید. اگر فقط یک درصد آنها اینطور بودند، شما حق دارید تا ابد ژنرال های ابوالبقاع را ببافید. احتمالاً در مذاکرات همین را می گویید و طرف مقابل را سوت می زنید».

واکنش های رفتار عجیب یک مذاکره کننده ارشد در کشورمان بار دیگر موضوع اختلافات را در رسانه ها مطرح کرد و هشتگ را که پیش از این با موضوع ریاست جمهوری مرسوم بود به یکی از پرکاربردترین فضاهای مجازی تبدیل کرد. پرونده هسته ای ایران یک نفر رئیس تیم مذاکره کننده است».

دیدگاهتان را بنویسید