برگزاری انتخابات شوراها در هر شهر و در هر سطحی غیرقانونی است

ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799361

این انتخابات و هر نوع تشکیلاتی به نام شورایاری مغایر اصل 100 قانون اساسی و قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ این انتخابات و هر نوع تشکیلاتی به نام شورایاری مغایر اصل 100 قانون اساسی و قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران است.
بنا به دلایل زیر، اجرای شورای شهر و اعضای شورای شهر در انتخاب اعضای شورای شهر مغایر با قوانین و مقررات است.
اولاً انتخابات عمومی یک موضوع سیاسی است و باید در قانون پیش بینی شود و شرایط رأی دهندگان، انتخاب شوندگان و نحوه برگزاری انتخابات نیز باید در قانون تعیین شود. اصل 100 قانون اساسی دامنه انتخابات شوراها در روستاها، بخش‌ها و شهرها را پیش‌بینی می‌کند و انتخابات دیگری را در شهرها به نام انتخابات شوراها پیش‌بینی نمی‌کند.
دومین؛ وظایف اعضای شوراهای اسلامی شهرها در ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مشخص شده است. یعنی در قانون انتخابات شوراها مصوب 1375 که در سال های بعد اصلاح شد، انتخابی به نام «شورا» پیش بینی شده است که در قانون به آن تصریح نشده است.
ثالثاً با استفاده از مفاد بند 7 ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران بر اساس سرشماری، بررسی های محلی و توزیع کالاهای عمومی. با موافقت دستگاه های ذیربط، اقدام شورا با هدف ایجاد تشکل های مردم نهاد است نه تشکیل شورایی که مستلزم برگزاری انتخابات عمومی باشد.
ضمناً حتی در این بند، تشکیل انجمن ها و نهادهای اجتماعی منوط به تصویب دستگاه های ذیربط است، بدین معنا که در صورت عدم موافقت دستگاه های ذیربط به دلایلی با شورا، شورا حق تعیین تعیین نخواهد داشت. آنها

نریمان شیوندی; پژوهشگر حوزه حکمرانی شهری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید