سیاست های کلی انتخابات بدون عزم جدی دولت و مجلس اصلاح نمی شود/ کارآمدی شوراها در گرو رفع نواقص قوانین است.


ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884336

علی باباییکارنامی با بیان اینکه قوانین موجود برای انتخابات ریاست جمهوری، مجامع و شوراهای شهر و روستا ناکارآمد است، اظهار داشت: این قوانین در حال اجراست. وی بیان کرد: همه این موضوعات در سیاست های کلی انتخابات قابل بازنگری و بازنگری است و نتیجه موفقیت آمیز این موضوع در گرو همکاری و مشارکت دولت و مجلس است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; انتخابات ایران اسلامی در چهار دهه اخیر نشان می دهد که سلامت و اعتماد مردم و حضور پرشور در انتخابات از ویژگی های خاص انتخابات ایران است.

البته سلامت و امنیت قابل قبول انتخابات مختلف ایران که باعث ایجاد اعتماد عمومی در بین مردم شده است به معنای عدم مواجهه نظام انتخاباتی کشور نیست.

با توجه به ایرادات و آسیب های موجود در فرآیندهای انتخاباتی، تعیین خط مشی ها و رهنمودهای نظام جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکارهای سازنده در جهت ارتقای نظام انتخاباتی کشور برای تحقق اهداف انتخاباتی ضروری به نظر می رسد. لذا سیاست های کلی انتخابات بر اساس بند اول اصل (110) قانون اساسی در قالب 18 بند از سوی مقام معظم رهبری در تاریخ 3 مهر 1394 ابلاغ شد.

این سیاست ها اصلاح نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران را با دو هدف کلی شناسایی چالش های نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و تبیین الزامات یک نظام انتخاباتی ایده آل مورد بررسی قرار می دهد.

متأسفانه علیرغم گذشت 6 سال از ابلاغ این سیاست ها به شورای اسلامی، برنامه ریزی و تدوین این سیاست ها در مجلس برای تحقق سیاست های کلی انتخاباتی کشور در سایه به روز رسانی قوانین جاری و اصلاح آن انجام شد. نقص های گذشته به تعویق افتاده است. این در حالی است که زمان کمی تا انتخابات 1402 باقی مانده است.

علی بابایکرنمی نماینده مردم ساری و میاندورود در شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بلاغ درباره تاخیر 6 ساله سیاست های کلی انتخابات در مجلس گفت: سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری به مجلس ابلاغ شده است. نزدیک به 6 سال است که قوانین موجود هم برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و هم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا بی اثر است.

وی افزود: در واقع باید زیرساخت های برگزاری انتخابات با توجه به شرایط فعلی و تکنولوژی روز فراهم شود و از این رو قوانین ما باید با توجه به وضعیت فعلی کشور اصلاح شود. همچنین نقش تشکل ها، احزاب و جریان های سیاسی کشور را باید در کنار انتخابات ابزاری دانست.

نماینده مردم ساری و میاندورود در شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قوانین فعلی ما مربوط به قبل از دهه هفتاد است و در آن زمان اولاً ما یک کشور تازه ایجاد شده بودیم که یک نظام حکومتی دینی تشکیل دادیم و به همین دلیل ایالت جوان انتخابات مختلفی را برای مناصب قانونی برگزار کند.

بابایی کارنامی ادامه داد: در کشورهای دنیا این قوانین بر اساس ظاهر دموکراسی است، اما در عین حال احزاب در این کشور عزت پیدا کرده اند، اما در نظام جمهوری اسلامی ایران اساس مردم است. جهت گیری است و تصویب قوانین باید از سوی مردم باشد، اما مشروعیت آن از دین مقدس اسلام است. البته تطبیق این دو موضوع با قانون اساسی ما کار مهمی است که قوانین زیادی را می طلبد.

وی با بیان اینکه جدای از تنبلی برخی نمایندگان در این زمینه، برخی افراد نیز کمی سنتی برای همه منظور می اندیشند، تصریح کرد: برخی از افراد در این زمینه کمی سنتی فکر می کنند. وی افزود: تصور این افراد این است که اگر به نقش همه دستگاه های مختلف دست اندرکار در امر حکمرانی در کشور پی ببریم، با استفاده از گام دوم انقلاب در تبیین سیاست های مقام معظم رهبری در موضوع انتخابات، این ها را در دستور کار قرار دهیم. کلمات کلیدی مطرح شده توسط رهبری یک وظیفه بسیار مهم است. سخت است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: مقام معظم رهبری بارها نسبت به عدم دخالت نمایندگان در انتصابات و عزل ها تذکر داده اند، جدای از این موضوع باید بگوییم که انتخابات شهرستان دقیقا نقطه مقابل آن است. این مشکل و امروز می بینیم که نماینده ناگزیر در مقابل برخی از این عزل ها و نصب ها در میان توده ها محکوم می شود و تنها راه رفع این تناقض اصلاح قوانین انتخاباتی است که در طرح کلی سیاست های انتخاباتی دستور داده شده است. توسط رهبری

بابایی کارنامی تاکید کرد: امروز باید نمایندگان مجلس را ولایی، توده ای، تشکیلاتی و عادی در ساختارهای قانون اساسی طراحی کنیم، مجلس کلید خورده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بحث دهیاری ها جدا از توقعات فراوان از این افراد، شوراها هیچ اختیاری ندارند و بنابراین وقتی اختیار ندارند چگونه باید این جایگاه رشد کند؟ اصلاح برخی قوانین به ویژه در حوزه شوراهای روستاها و البته واگذاری این اختیارات منطقه ای به پارلمان های محلی و نقش مجلس کنترل است. و همه این مسائل در سیاست های کلی انتخابات قابل بازنگری و بازنگری است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: مجلس به طور قطع در فرصت باقی مانده تا انتخابات سال آینده به موضوع سیاست های کلی انتخابات ورود می کند و نتیجه موفقیت آمیز این موضوع منوط به همکاری و مشارکت دولت است. یعنی اگر دولت لایحه ای را تصویب کند، طبیعی است که در زمان باقی مانده انتظار اقداماتی در مجلس داشته باشیم.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: اما اگر مجلس در ورود به این طرح دیر کند، وارد اختلاف می شود، متعاقباً دولت هم وارد این موضوع می شود، شورای نگهبان هم وارد آن می شود و یک سری اتفاقات می تواند در این زمینه بیفتد. در این مدت انتظارات لازم برآورده نمی شود.

وی یادآور شد: اگر دولت لایحه تغییر قانون انتخابات را در قالب سیاست های کلی انتخاباتی ارائه کند، مجلس آمادگی دارد کمک جدی کند و طبیعی است که شاهد اقدامات موثر در این راستا باشیم.

به گزارش بلاغ، بدیهی است سیاست های کلی انتخابات به عنوان یک سند بالادستی باید مبنای اصلاح و رفع نواقص و نواقص قوانین موجود انتخاباتی قرار گیرد، لذا با پیشنهاداتی که در این زمینه ارائه می کند، در نهایت با طراحی الف – با نظام انتخاباتی مطلوب، انتخابات سالم تر و عادلانه تر برگزار شود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید