تعلیق 6 ساله سیاست های کلی انتخابات در مجلس/دخالت نمایندگان مازندران در عزل و انتصابات ادامه دارد.


ساعت: 22:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882720

رئیس ستاد نظارت و بازرسی انتخابات مازندران اعلام کرد:

علی اصغر زکویی گفت: سیاست های کلی انتخاباتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند از سال 1395 در مجلس به بن بست خورده است و سخنان ایشان قطعاً آسیب فعلی را برطرف می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; حجت الاسلام علی اصغر زکویی امشب در جمع خبرنگاران به مناسبت 5 تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان با بیان اینکه با تحقق و اجرای کامل جهاد تبیین و جهاد اقتصادی، تلاش خواهیم کرد. نگران مشارکت مردم در انتخابات 1402 نباشید. وی بیان کرد: چهار مأموریت اصلی شورای نگهبان در قانون اساسی شامل حفظ نظام اسلامی، حفظ نظام جمهوری (برگزاری انتخابات)، تفسیر قانون اساسی و اعتباربخشی قانونی به مجلس است.

وی افزود: در همه انتخابات نظارت بر عهده شورای نگهبان و اجرای آن بر عهده وزارت کشور است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی انتخابات مازندران خاطرنشان کرد: البته در اصل 100 قانون اساسی استثنایی در این زمینه وجود دارد و بر این اساس تعیین صلاحیت و نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده آن نیست. شورای نگهبان و جزو اختیارات شورا است و امنیت ندارد.

ذاکوی ادامه داد: گاهی اوقات وضعیت نامناسبی که در شوراهای شهر و روستا می بینیم ممکن است روزی به عدم نظارت دقیق برگردد که از اختیارات شورای نگهبان خارج است.

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده گفت: یکی از ماموریت های مستمر ما نظارت بر فعالیت نمایندگان فعلی و سابق و همچنین فعالان سیاسی است که احتمال دارد در انتخابات معرفی شوند. البته از آنجایی که ورود نامزدها در انتخابات شوراها نیز زمینه ساز ورود به انتخابات مجلس خواهد بود، بدون شک فعالیت این افراد نیز توسط ما رصد می شود.

رئیس ستاد نظارت و بازرسی انتخابات مازندران گفت: نمی توان به راحتی اصل 100 قانون اساسی را تغییر داد، اما شاید بتوان راه حل قانونی ارائه کرد تا متولیان نظارت بر انتخابات شوراها این کار را به عهده بگیرند. شورای نگهبان وی گفت: مشکل اصلی این است که در نظارت، نهاد نظارتی باید مستقل باشد نه ذی نفع. اما در شوراهای شهر و روستا نمایندگان مجلس ناظر هستند که خود ذی نفع هستند بنابراین باید راهکار عملی برای حل این مشکل ارائه شود.

زاکوی گفت: متاسفانه برخی ابهامات قانونی در این بخش نیز رو به افزایش است و قوانین کلی شده و مشکل ساز می شود.

وی با اشاره به یکسری اشکالات در قانون انتخابات کشور و لزوم بازنگری و بازنگری در قوانین موجود، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 1395 به این موضوع ورود کردند و سیاست های کلی انتخابات را در حین نگارش آن ابلاغ کردند که متاسفانه نشد. تحقق پیدا کند تا به امروز، آیا سکوت کرده است و رسانه ها باید با مطالباتی به این سوال مهم پاسخ دهند که چرا سیاست های کلی انتخابات از سال 1395 تاکنون در مجلس پوسیده شده است؟

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات مازندران تصریح کرد: بر اساس این سیاست های کلی که رهبر انقلاب اندیشیده اند، مجلس باید تدبیری اندیشیده و قانون انتخاباتی جامع و به روز و عاری از اشکال، پیچیدگی ها و ابهامات را تدوین کند. از قانون قبلی اما متاسفانه این سیاست های مشترک به تعویق افتاده است.

زاکویی با بیان اینکه بیش از یک سال تا انتخابات بعدی مجلس برای برنامه ریزی و تدوین سیاست های کلی انتخاباتی باقی مانده است، گفت: وی افزود: رسانه ها باید در جویای این موضوع مهم از نمایندگان استان کوشا باشند و اجازه دهند ما با ابتکار مازندران برنامه ریزی و تدوین این موضوع بزرگ و تاثیرگذار را به نام مازندران تکمیل کنیم و مجلس را به طرح و طرح تشویق کنیم. برای یک قانون جامع انتخاباتی».

وی در خصوص انفعال مجلس در تدوین سیاست کلی انتخابات گفت: با تدوین این سیاست های کلی و شاید در این راستا نیز با تدوین این سیاست ها بخش بزرگی از مشکلات فعلی در انتخابات حل شود. سیاست های کلی انتخاباتی برای انتخابات شهرستان هم تدابیری اندیشیده می شود و باید فکری به حال روستا شود.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات مازندران با بیان اینکه در دیدار اخیر با مدیرکل اطلاع رسانی استان در جریان انتظارات شورای نگهبان قرار گرفتیم؛ وی افزود: در دو دوره انتخابات گذشته مشارکت نهادها در رای گیری آنها بسیار مطلوب بود و شاید نکاتی مغفول مانده بود که بسیار کم بود.

زاکوی در پاسخ به میزان دخالت نمایندگان مازندران در عزل و انتصابات در استان گفت: متأسفانه این دخالت ها آنقدر زیاد شده که مقام معظم رهبری دو بار به نمایندگان تذکر داده اند و ما به استان هم تذکر داده ایم. نمایندگان.”

وی افزود: گاهی این مداخلات مبتنی بر طعمه گذاری و تهدید است و این مداخلات با وجود هشدارها ادامه دارد.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ مبنی بر بیشترین موارد تذکر شورای نگهبان به نمایندگان مجلس استان اذعان داشت: بیشترین سوالات تذکری نمایندگان استان در این زمینه است. دخالت در اخراج و انتصاب و استخدام؛ چون فردا این شخص و خانواده اش و بقیه در دوره بعد جزو همفکران من خواهند بود!

زاکوی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بلاغ مبنی بر اقدامات شورای نگهبان برای جلوگیری از تشکیل باندهای ثروت و قدرت در مازندران گفت: اگر قرار نیست باندهای ثروت و قدرت در استان تشکیل شود باید اتخاذ شود. قانونی که در انتخابات گذشته به تصویب رسید، در خصوص عدم اجازه پول های کثیف در انتخابات به وزارت کشور ابلاغ شد که تصویب شود اما متاسفانه به دلیل محدودیت زمانی اتفاق خاصی نیفتاد.

وی ادامه داد: سابقه جلوگیری از پول های کثیف یا تشکیل باندهای ثروت در قدرت مربوط به همین قانون جامع انتخاباتی است که اگر بیاید و شفاف و جامع باشد و تکلیف شورای نگهبان حل شود؛ این قانون هم در این قانون است. در غیر این صورت، اکنون و در شرایط موجود، تنها می توان آن را از منابع تحقیق در زمان استعلام ردیابی کرد و از محل آن منابع می توان فهمید که یک نامزد چقدر با آن منابع ثروت و قدرت ارتباط دارد.

رئیس ستاد نظارت و بازرسی انتخابات مازندران با بیان اینکه قانون اساسی نمایندگان مجلس را در دو محور تبیین و نظارت به صراحت تعریف کرده است؛ وی خاطرنشان کرد: ظاهراً در آیین نامه داخلی مجلس مصونیت پارلمانی نمایندگان مردم در نظر گرفته شده که نوعی آزادی عمل تلقی می شود.

ذاکوی افزود: متاسفانه برخی از نمایندگان از این آزادی عمل سوء استفاده می کنند و در آخرین دوره ای که می گذرانیم دخالت نمایندگان در عزل و انتصاب در استان بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: هیچکس مخالف نقش مشورتی نمایندگان در انتصاب استانداران و نصیحت استانداری و تأثیرگذاری و دخالت در این نیست که فردی ناسالم و ناکارآمد در مقام رهبری منصوب نشود. اما نمایندگان از این حدود خارج شده اند و هرکسی که مورد پسند و سلیقه برخی نمایندگان نباشد وارد می شود و اجازه تعیین افراد دیگر را نمی دهند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی انتخابات مازندران با اشاره به دریافت گزارش های متعدد در این زمینه گفت: دخالت بی مورد با تهدید و رشوه از سوی نمایندگان کاملا خلاف قانون است.

ذاکوی یادآور شد: اینگونه موارد قطعاً در دوره بعدی انتخابات مشمول تایید صلاحیت نمایندگان می شود و در جای خود از این تذکرات استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید