چرا برخی نمایندگان مجلس در انتصابات دخالت می کنند؟


زمان: 09:03:00
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819069

وقتی شایستگی قربانی مداخله می شود;

یکی از دلایل تاخیر در انتصاب استانداران و سپس فرمانداران، بخشداران و… مشارکت برخی نمایندگان در انتصابات است که به مردم آسیب می رساند و نارضایتی آنان از دولت و نظام اسلامی را توجیه می کند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ در پشت چشمان مردم، درگیری پرهزینه و پرهزینه ای وجود دارد که انتصاب مسئولان را به تاخیر می اندازد و آن دخالت برخی نمایندگان مجلس در انتخاب مسئولان است.
موضوع از لحظه انتخاب فرمانداران شروع می شود و تا انتخاب فرمانداران و روسای شهرها و حوزه های انتخابیه نمایندگان امتداد می یابد. دامنه مداخله برخی نمایندگان با توجه به سابقه آن در برخی شهرهای مازندران به مدیران مدارس و معاونین مدارس و حتی مسئولان مدارس کشیده شده است تا خدای ناکرده این اتفاق به ویژه در این دولت تکرار نشود.

منع دخالت نمایندگان در قرارها

پنجم خرداد 1400 بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان از دخالت نمایندگان در پرونده های اجرایی و عزل و نصب ها گلایه کردند و نسبت به مشکل اینگونه هشدار دادند: فرض کنید کیست. چه کسی، چه کسی نیست؛ استاندار، استاندار و… «اما معمولاً نمایندگان باید از این مسائل قوه مجریه کنار بکشند، خطراتی وجود دارد که وارد این مسائل شوند و با قوه مجریه در این زمینه و امثال اینها صحبت و مذاکره کنند. باید از این کار اجتناب کرد.»

متأسفانه با تشکیل دولت جدید و شروع تغییر دولت، لابی ها، دستور و میانجی گری عزل و انتصابات آغاز شد و در استان های مختلف آثاری از دخالت در انتصابات استانی دیده می شود که اعتراض ائمه جمعه، جنبش های دانشجویی را برانگیخت. و فعالان اجتماعی

دخالت نماینده نظارت را متزلزل می کند

بر اساس قانون یکی از وظایف مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کنترل بر عملکرد قوه مجریه است. این وظیفه تنها زمانی قابل انجام است که مجری در تعیین منصوبین خود مختار باشد، اما اگر این افراد نباشند و منصوب به آنها تحمیل شود، نمی‌تواند پاسخگوی عملکرد خود باشد. ، عهده دار شدن؛ از طرفی شخص تحمیلی نیز در مقابل نماینده مستحب مسئول محسوب می شود و ممکن است از مسئول اصلی سرپیچی و سرپیچی کند.

دلایل غیر قابل قبول دخالت

برخی از نمایندگان مداخله مدعی هستند که ما در قبال مردم مسئولیم و به آنها خدمت می کنیم. در پاسخ به این مدعیان باید بیان کرد که آیا قانون اساسی نسبت به این نگرانی نمایندگان مداخله سکوت کرده و یا در نقش نظارتی خود تمامی نگرانی های احتمالی را به دقت مورد توجه قرار داده و این حق را در هنگام نظارت و پرسش از نمایندگان محترم لحاظ کرده است. دخالت در امور قوه مجریه به ویژه در حوزه انتصابات را برای نمایندگان ممنوع می کند و طبیعی است که قانون برای متخلفان مجازات تعیین کرده است. در قانون اساسی بر استقلال قوا تاکید شده است و قانونگذاران نیز با قانون سوگند یاد کرده اند، بنابراین چنین دخالت هایی از سوی متولی خلاف قانون است.

تضاد منافع عامل اصلی مداخله است

اما دلایل این دخالت ها برای هیچکس روشن نیست و باید تصریح کرد که بخشی از این دلایل مربوط به وعده های این نمایندگان مداخله گر در انتصابات است که معمولاً به کارکنان خود وعده پست و مسئولیت می دادند و تاوان این وعده ها را می دادند. آنها می خواستند برای پست های دولتی که باید متعلق به شایستگان جامعه باشد، هزینه کنند. اگرچه باید تصریح کرد که اکثر نمایندگان مجلس از این تخلفات مستثنی هستند، اما فعال بودن برخی نمایندگان در این وادی یک واقعیت است.

جنبه دیگر دغدغه این معدود نمایندگان در تصدی پست ها و مسئولیت ها رصد مهندسی در انتخابات آتی است. این تیپ پارلمانی در نظر دارد با انتصاب و نمک پاشی برخی از حامیان و حامیان خود از ظرفیت این مناصب در انتخابات بعدی برای تضمین انتخاب آنها استفاده کند.

این تخلف منشأ چندین پیامد منفی است. در وهله اول دخالت در کار قوه مجریه خلاف استقلال قوه قضائیه است. ظهور یک پیامد فساد، نتیجه نهایی این مداخله اشتباه خواهد بود.

ثانیاً نظام شایسته سالاری را به طور جدی زیر سؤال می برد و حق مردم در دریافت خدمات بالاتر را زیر پا می گذارد که منجر به نارضایتی تدریجی جامعه از نظام اسلامی می شود که در این راستا کشور متحمل خسارات و آسیب های فراوانی شده است.

نکته سوم، ظهور این قاعده باورنکردنی و مسموم در نظام مدیریت و گزینش مدیران و مسئولان است که مبتنی بر تجارت و جستجوی رانت و آغاز بسیاری از مفاسد از جمله «فساد اداری» و «فساد اقتصادی» خواهد بود. “. “.
طبیعی است که اگر مجریه شرکت نماینده در انتصابات را بپذیرد، خودش بخواهد از ظرفیت این نماینده برای تحقق خواسته هایش استفاده کند که قطعاً در حیطه ویژگی های تعریف شده برای او نیست و مفسده است. حقوق فرزندان شایسته مردم در این مناصب مسئول و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشد.

ارزیابی نمایندگان وظیفه شناس

آنچه گفته شد به این معنا نیست که در انتصابات به نظر نمایندگان توجه نمی شود، بلکه تاکید بر این است که نظر دارندگان انتصابات در چارچوب شایستگی لحاظ شود. آنچه که باید از آن پرهیز شود فشار نماینده برای تعیین مصادیق خاص است که نماینده به دلیل ملاحظات نابخردانه و ناکارآمد بر آن اصرار دارد.

تاکید بر کنار گذاشتن نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مقوله «دخالت در انتصابات» که حق قوه مجریه و یکی از مهمترین مسائل امروز کشور در بسیاری از استان ها و شهرستان ها از جمله است. مازندران.

در اینجا باید از نمایندگان خوبی یاد کرد که با رها کردن دست مجریه در انتصابات خود، علاوه بر رفع حواشی، با نظارت به موقع و نادرست از شأن و جایگاه مجلس و نمایندگی صیانت کرده و کمک شایانی به عمل می آورند. مقامات در فرآیند خدمت و رهبران انجام می دهند.



صلاحیت مداخله گر زیر سوال است

هادی طحانظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اظهارات رهبر معظم انقلاب در این زمینه نیز روشن است و ایشان به نمایندگان مجلس هشدار دادند که در انتصابات دخالت نکنند. بنابراین اگر چیزی به عنوان مداخله در پرونده های اجرایی توسط هیات امنا تلقی شود، قطعا در بررسی صلاحیت نمایندگان مورد توجه هیات امنا قرار می گیرد. البته این موضوع در دوره های قبل بی سابقه بوده است و در همان دوره ها نیز هیات امنا طبق قانون با نمایندگان متخلف برخورد کرده است.

مداخله در عزل و نصب خارج از صلاحیت آژانس است

قانونگذاری و نظارت دو وظیفه اصلی نماینده مجلس و ابزارهایی مانند استیضاح، توبیخ، سؤال، تحقیق و تفحص و … است. به گونه ای طراحی شده اند که نماینده بتواند بر روی ریل های نظارتی در حوزه کاری خود به درستی حرکت کند. ورود نماینده در عزل و نصب به معنای عدم حرکت و ریل صحیح است. این امر در بعد دیگر اعتماد مردم را خدشه دار می کند زیرا آنها برای حفظ موقعیت آینده خود و نه خدمت صادقانه، این گونه مداخلات نماینده را تحلیل می کنند.

امین‌لا زمانی، مدیرکل انتخابات هیأت امنا در این خصوص گفت: سوگند نمایندگان حمایت از قانون اساسی، اگر نماینده‌ای بخواهد در عزل و نصب‌ها مشارکت و دخالت کند، خلاف قانون است. استقلال قوا و موضوع اصل 57 قانون اساسی و حتی التزام عملی وی به قانون اساسی محل تردید است.

قانون راه حلی پیدا کرد

برای رفع نگرانی‌ها، انتظار می‌رود که هیئت امنا رفتار نمایندگان را به‌منظور ریشه‌کنی فساد احتمالی به دقت زیر نظر داشته باشد و این رفتار را هنگام تعیین صلاحیت در نظر بگیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات در ایام انتخابات منجر به رد صلاحیت نماینده شود و این نظارت و اقدامات همچنان با جدیت از سوی هیات امنا دنبال شود، این نگرانی به تدریج کمرنگ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید