برخی از نمایندگان مجلس نیز در انتصاب بخشداران دخالت کردند/ دهیاران/ نمایندگان شأن نظارت دارند نه شأن مداخله.


ساعت: 18:42
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842101

روح الله پوراسماعیلی، کارشناس علوم سیاسی گفت: برخی از نمایندگان نه تنها نمایندگان مجلس فعلی بلکه در مقاطع مختلف در حضور یا عدم حضور مدیران شهری، استانی و حتی کشوری نقش مستقیمی داشتند. آنها بر روی گزینه خود برای به قدرت رسیدن فشار می آورند و اگر این اتفاق نیفتد، با ابزارهایی که قانون در نظر گرفته است، مانند استیضاح، استیضاح، تذکر و … به خواسته خود می رسند. ساختارها باید تغییر کند، بنابراین نمایندگان بتوانند از قدرت نظارتی خود به جای دخالت استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روح الله پوراسماعیلی در 17 دی در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس و تاکید ایشان بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت: یکی از مولفه های اصلی در اداره نظام سیاسی است. جدایی قدرت ها.

وی افزود: هر یک از قوای سه گانه مستقل هستند و باید بر اساس اهداف خود عمل کنند.


دخالت نیروها در یکدیگر چالشی برای نظام سیاسی کشور است

این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه مداخله نیروها در امور طرف مقابل چالش های مختلفی را برای نظام سیاسی کشور ایجاد می کند، گفت: این موضوع برای ما اتفاق افتاد.

پوراسماعیلی گفت: نمایندگان نه تنها در مجلس فعلی، بلکه در مقاطع مختلف با حضور یا عدم حضور مدیران شهرستانی، استانی و حتی کشوری به صورت مستقیم حضور داشتند. انتخاب آنها سر کار خواهد آمد و اگر این اتفاق نیفتد با ابزارهایی که قانون در نظر گرفته است مانند استیضاح، بازجویی، اخطار و … به خواسته خود می رسند. و به این ترتیب ایده تغییر این ساختار به وجود آمد.

او گفت: «نمایندگان آنها نظارت دارند، اما دخالت نمی کنند. مشکلاتی را در دو بعد ایجاد کرد». از یک طرف دولت ها در انجام مأموریت خود با مشکل مواجه می شوند و دولت ها نمی توانند افراد را بر اساس اهداف و برنامه های خود در مناصب اجرایی منصوب کنند و از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس می گویند اگر به خواسته های خود نرسیدند. دولت فشار خواهد آورد .


یک اصلاح ساختاری باید انجام شود

پوراسماعیلی با تاکید بر اینکه باید در این سمت اصلاح ساختاری انجام شود، گفت: نظام باید ساختارمند شود و ارزیابی شود که اختیارات نمایندگان و مهمترین وظیفه آنها یعنی نظارت بر نمایندگان چیست؟

وی افزود: این خوب است که نمایندگان دقت کنند که فرد بدی منصوب نشود یا فرد خوبی بیاید، اما الگوبرداری مشکل دارد و مردم در این مسیر متضرر می شوند و حقوقشان تضییع می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در ادوار مختلف مجلس شاهد بوده ایم که برخی از نمایندگان در انتصاب پست های پایین ترین پست ها مانند بخشداران و حتی دهیاران دخالت کرده و اجازه اعمال نظر دولت را نمی دهند. . “

وی اذعان داشت: این مداخلات کمتر با هدف ارتقای سلامت و رفاه مردم انجام می شود و بارها در نقاط مختلف شاهد آن بوده ایم.


نظام انتخاباتی ما نیاز به اصلاح دارد

وی گفت: «نظام انتخاباتی ما نیز نیاز به اصلاح دارد. در کشورهای مختلف شاهد هستیم که انتخابات پارلمانی باید مراحل مختلفی را طی کند تا یک آزمون علمی را پشت سر بگذارد. متخصص باشید مراجع مختلف باید در مورد آنها اظهار نظر کنند و مهمتر از آن حزب باید آنها را معرفی کند.

وی با بیان اینکه در ایجاد حزب اختلافات زیادی وجود دارد، به عنوان مثال گفت: احزاب را مردم باید بسازند نه دولت، باید مطالبات مردم را دنبال کنند در حالی که ما الان حزب مردمی نداریم.

پوراسماعیلی تصریح کرد: در گذشته بحث استانی شدن انتخابات مطرح بود که بر این اساس احزاب گزینه هایی را معرفی کردند اما تمام نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چند درصد از نمایندگان گیلان در انتصابات شرکت کرده اند، گفت: باز هم تاکید می کنم که این ضعف در دوره های مختلف مجلس وجود داشته است. در برخی موارد به 70 درصد هم می رسد و من الان خیلی به موضوع پرداخته ام و فکر می کنم این موضوع در کل کشور رایج است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه فرماندار مجری اراده دولت در شهرستان ها است، گفت: اما وقتی نمایندگان در این موضوع دخالت می کنند، اگر اراده استاندار از سوی فرماندار محقق نشود چه می شود؟ استاندار با فشار نماینده با سوء استفاده از ابزار قانونی برکنار می شود. به همین دلیل است که می گویم برخی از مسائل از نظر شرعی سخت است.


قانون نباید هیچ خللی داشته باشد. جهان با مشاهده هوشمند به جلو می رود

وی با اشاره به اعمال ارز ترجیحی گفت: دیگر با روش های سنتی نمی توان آن را رعایت کرد. نمی توان هر بار به خرید رفت و با غار داران دعوا کرد و حتی گاهی سردار و مسئول مربوطه از یکدیگر جدا می شوند. بنابراین نظارت باید هوشمندانه و تحت نظارت مرکز باشد.

وی گفت: وقتی قانون خوبی نوشته شود و ساختار خوبی تعریف شود، خود به خود فساد از بین می رود و از فساد جلوگیری می شود. جهان در حال حاضر با نظارت هوشمند در حال حرکت به جلو است. چین با یک میلیارد جمعیت به چند پلیس برای نظارت بر مردمش نیاز دارد؟ بنابراین باید ساختارها به درستی تعریف شود و قانون هیچ خللی نداشته باشد تا بتوان از برخی از این خلأها سوء استفاده کرد.

وی با اشاره به ویژگی های نماینده انقلابی گفت: رهبر انقلاب نمایندگان را به تقویت معنویت دعوت کردند. یکی از مشکلات ساختاری ما این است که به راحتی می توان به نمایندگان پیشنهاد داد که برخی از طرح ها و لوایح به تصویب برسد و برخی دیگر منفعت زیادی داشته باشد، در حالی که اگر نماینده ای تقوا و معنویت شخصی خود را تقویت کرده باشد، بالاترین پیشنهادها نمی گوید ما داریم. چنین نمایندگانی که ناظر هستند.


نماینده انقلابی باید از تعهد و تجربه بالایی برخوردار باشد

پوراسماعیلی ادامه داد: محیط نمایندگان نیز برای مسائل مهم است. به استثنای تعدادی از نمایندگان برجسته، بقیه مسئولیت زیست محیطی برخی از مسائل و وظایف خود را ندارند. الان چند درصد از نمایندگان ما در مسائل کلان اقتصادی تخصص دارند؟ و این به دلیل انتخاب ما برای انتخابات مهم است.

وی در پایان با بیان اینکه نمایندگان انقلابی ما باید از تعهد و تجربه بالایی برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: نقد درست است اما نباید به گونه ای انجام شود که وجه اشتراک با دشمن داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید