جنجال اصولگرایان بر سر «هیئت عالی نظارت» مجلس برای به رسمیت شناختن نمایندگان مجلس شکایت کردند

مناقشه بنیادگرایان در اطراف

روهر نه اختلافات بر سر هیأت عالی نظارت حل نمی شود و اینکه دولت و مجلس اصولگرا یا دولت و مجلس اعتدال گرا و اصلاح طلب در قدرت هستند، موضع این شورا همچنان بحث برانگیز است.

«هیئت امنای دوم» نامی بود که علی علی مطهری تقریباً سه سال پیش بر حسب مقتضی به هیأت عالی نظارت بر این هیئت داده بود. موضوعی که با اظهارنظرهای مجمع لایحه FATF در رسانه ها پررنگ شد و به بحثی جدی میان مجلس و شورا بر سر مناسبت تبدیل شد.

اما این روزها که بحث ممنوعیت واردات خودرو داغ شده، بار دیگر نام این تابلو و حواشی آن بر سر زبان ها افتاده است; این در حالی است که در مجلس یازدهم برخلاف مجلس دهم خبری از جناح رقیب حزب حاکم در ارکان اصلی کشور نیست و به نظر می رسد هماهنگی بیشتری بین مجلس، شورای نگهبان و شورا وجود داشته باشد. مناسب.

قبوض چهارگانه و شروع اختلافات

اما «هیئت عالی نظارت بر مجمع تقلید» در سال‌هایی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس را برعهده داشت، تشکیل شد. اما ظهور و ورود مستقیم ایشان به قوه مقننه پس از رحلت آیت الله و در زمانی بود که آیت الله هاشمی شاهرودی بر ریاست مجلس تکیه زده بود.

«اخیرا مرحله جدیدی در روند قانونگذاری کشور اضافه شده است و آن ورود نهادی به نام شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های مشترک نظام» به روند قانونگذاری مجلس است. … در آبان 97 علی مطهری از مناسب بودن هیات عالی نظارت انتقاد کرد.

در آن زمان، الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی به تصویب مجلس رسید و تا زمانی که هیات امناء آن را تایید نکرد، هیات عالی نظارت آن را منطبق بر سیستمی ندانست. این لوایح در این شورا رد شد. این موضوع نه تنها مورد انتقاد علی مطهری قرار گرفت و بسیاری از نمایندگان آن زمان مجلس با اقدام شورا در حد مقتضی مخالفت کردند.

ادامه اختلافات در مجلس یازدهم

با پایان مجلس دهم و نزدیک شدن به مجلس یازدهم، تصور این بود که دیگر اختلافی بین مجلس و مجلس وجود نداشته باشد. به ویژه برخی از اعضای شورای تشخیص صلاحیت که مخالف مصوبات مجلس دهم بودند، در مجلس یازدهم کرسی گرفتند. اما پس از مدتی آن پیش بینی ها محقق نشد و ایرادات هیات عالی نظارت به مصوبه مجلس مبنی بر «تسهیل در صدور پروانه کسب» حکایت از ادامه اختلافات در مجلس یازدهم دارد.

شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید، در یک برنامه تلویزیونی در بهمن ماه 1393 در مورد تعجب مجلس از اقدام شورا در حد مقتضی صحبت کرد و گفت; «فقط در محیط کسب و کار نیست که این همه دشواری وجود دارد. حتي در فضاي قانونگذاري نيز گاهي تعجب مي‌كنيم كه چگونه مي‌توان با تشريع و قانون‌گذاري مشكل را حل كرد; اما این فشار وجود داشته و ادامه دارد، ما چهار ماه است که تلاش می کنیم و هنوز به نتیجه نرسیده ایم.»

وی ادامه داد: نکته مهم این است که هیأت امنا دیگر هیچ اعتراضی به عنوان ماده 1 ندارد و در مرحله بعد به تبصره آن ماده اعتراض کرد اما اکنون نه به خود هیأت، بلکه به تبصره ماده 1 اعتراض کرد. شورای عالی نظارت بر کل «رژیم در شرایطی که هیأت امناء ماده 1 را تصویب کرده است، بدون حضور نمایندگان به تفسیر و رأی به مواردی پرداخته است که معتقدیم خلاف قانون بوده است».

مخالفت با واردات و نصب خودرو

ماجرای تقابل مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام با ریاست علیلریجانی و ریاست مجلس محمد باکر کلیباف، زمانی پررنگتر می شود که بحث به موضوع خودرو و چالش واردات خودرو می رسد.

مجلس یازدهم در جریان رسیدگی به لایحه 1401 واردات 70 هزار خودرو را تصویب کرد و هیئت امنا نیز آن را تصویب کرد، اما پس از مدتی شورا در حد مقتضی وارد عمل شد و این موضوع را مغایر با سیاست های کلی نظام دانست. سوالی که با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد. جلال رشیدی کوچی در عین حال با ابراز تعجب از این موضوع گفت: «لغو واردات خودرو در بودجه 1401 برخلاف مصوبه مجلس و مصوبه هیئت امنا است و از طریق هیئت رئیسه مجلس و رئیس جمهور به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. خودش.”

جلال رشیدی کوچی در ۱۴ فروردین ماه پس از آنکه حاجی بابای رئیس کمیسیون مشترک اعلام کرد که قانون تصویب واردات خودرو برای دومین بار در جلسه تشخیص رد شده است، در توئیتی با انتقاد از این جلسه نوشت: برای دومین بار، در صورت وجود مجلس و هیأت امناء در خصوص واردات خودرو، مصوبه مجلس بی اثر می شود و مجوز واردات 70 هزار خودرو از لایحه بودجه 1401 حذف می شود!

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی، وظایف شورا حسب مقتضی شامل حل و فصل اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. حل مشکلات سیستم که پس از ارجاع مدیریت به جلسه به روش عادی قابل حل نیست. ارائه مشاوره به مدیریت در تعیین خط مشی های کلی سیستم بررسی. و این توصیه ای است که رهبری به جلسه می کنند».

آملیلریجانی از انتقادات گلایه دارد

در پی واکنش نمایندگان مجلس و مردم به موضوع مخالفت شورای شهر با واردات خودرو، عمالریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به این انتقادات واکنش نشان داد و به نظر می رسد خودش هم چندان از این وضعیت راضی نیست. . وی این انتقادات را هجمه ای به شورای مناسبت دانست و گفت: در بحث واردات خودرو، شورای مناسبت، هیات عالی نظارت و برخی افراد به دلیل اظهارات نادرست تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی نمایندگان، کارشناسان یا افراد مختلف با محتوای مصوبات جلسه یا هیات عالی نظارت مخالفت یا انتقاد کنند. البته مخالفت با ماهیت مصوبات اشکالی ندارد و این امر باعث پویایی بیشتر مصوبات و رفع برخی مشکلات احتمالی می شود و استفاده مجلس سنا جای تعجب و تاسف دارد.

لاریجانی گفت: شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های مشترک نظام بر اساس بند 2 اصل 110 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری نظارت بر اجرای سیاست های مشترک را بر عهده دارد. کرد به وی گفت: قانون اساسی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام و حتی تصویب آن را از طریق تفویض اختیارات را از اختیارات و مسئولیت های ولی فقیه می داند و ایشان سال هاست که وظیفه نظارت بر شورا را با مقتضیات محول کرده است. چند سال بعد، رهبر معظم انقلاب وظیفه نظارت بر گروه محدودتر مجمع، یعنی هیأت عالی نظارت را محول کردند. بر اساس دستور صریح وی مصوبات هیات عالی نظارت برای اجرای سیاست های کلی نظام در خصوص مصوبات مجلس در خصوص رعایت سیاست ها به هیات امنا ارسال و هیات امنا اصل را اعلام می کند. یکی

موضع بحث برانگیز هیئت نظارت

به نظر می رسد اختلافات بر سر هیات عالی نظارت حل نخواهد شد و اینکه دولت و مجلس اصولگرایان در قدرت هستند یا دولت و مجلس معتدل و اصلاح طلب، موضع این شورا همچنان بحث برانگیز است. شاید بتوان دلیل آن را در عدم شفافیت در جایگاه و محدوده وظایف و وظایف این شورا جست. به ویژه اعضای این شورا مسئول تلقی نمی شوند و این رویه ابهاماتی را در مورد عملکرد این شورا ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید