شرط آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان

شرط آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان

روز جدید نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در واکنش به نامه طالبان به کنگره، حکم به رسمیت شناختن این گروه را صادر کرد.

اخیراً مولانا امیرخان متکی; سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در نامه ای خطاب به اعضا نوشت: ما معتقدیم که اجرای کامل و تعهد به توافقنامه دوحه می تواند فصل جدیدی را در روابط مثبت بین دو دولت و ملت باز کند که به نفع هر دو طرف است. کنگره

وی افزود: امارت اسلامی افغانستان به عنوان یک دولت مستقل و مسئول می خواهد با همه کشورهای جهان از جمله آمریکا روابط مثبت برقرار کند.

تام وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان روز جمعه تاکید کرد که طالبان برای به رسمیت شناخته شدن باید با تروریسم مبارزه کند، یک دولت فراگیر تشکیل دهد و به حقوق اقلیت ها احترام بگذارد.

وست در توییتی نوشت که پیام طالبان به کنگره آمریکا که خواستار اعتماد به واشنگتن برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در افغانستان شده بود، در واقع «تحریف حقایق» در مورد وضعیت افغانستان است. «افغانستان متأسفانه از یک بحران انسانی وحشتناک قبل از اواسط ماه اوت رنج می برد که با سال ها جنگ، خشکسالی و اپیدمی کرون تشدید شده است.

وی افزود که مقامات آمریکایی سال ها به طالبان اطمینان داده بودند که “اگر آنها به جای مذاکره با افغان ها به دنبال کنترل نظامی باشند، کمک های غیرانسانی حیاتی جامعه بین المللی عملا متوقف خواهد شد و این چنین است.”

وست تاکید کرد که ایالات متحده به “هشیاری” خود در برابر طالبان ادامه خواهد داد و گفت که طالبان باید مشروعیت و حمایت کسب کند، با تروریسم مبارزه کند، یک دولت فراگیر تشکیل دهد و به حقوق اقلیت ها و زنان از جمله فرصت ها احترام بگذارد. تحصیل و اشتغال

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در پایان با تاکید بر اینکه ایالات متحده به کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه می دهد، خاطرنشان کرد که واشنگتن در سال جاری 474 میلیون دلار برای کمک به افغان ها اختصاص داده است.

وست در عین حال از تلاش های قوی متحدان و شرکای آمریکا در این شرایط قدردانی کرد و گفت: ما تمام تلاش خود را برای کمک به سازمان ملل و عوامل بشردوستانه در رسیدن به اهداف خود در زمستان امسال انجام خواهیم داد.

پس از تسلط طالبان بر کابل در 15 اوت، کشورهای کمک کننده کمک به افغانستان را قطع کردند.

در حالی که سازمان ملل بارها درباره بحران انسانی در افغانستان هشدار داده است، ورود طالبان و قطع کمک ها و افزایش بیکاری مشکلات گسترده ای را برای مردم افغانستان ایجاد کرده است.

به گفته سازمان های بین المللی، بیش از 20 میلیون نفر در افغانستان در فقر شدید به سر می برند و ده ها هزار افغان برای فرار از گرسنگی و بیکاری تلاش می کنند خود را به کشورهای همسایه یا غرب برسانند.

در آن نامه، طالبان استدلال کردند که بحران کنونی در افغانستان انسانی است و ایالات متحده و جامعه جهانی نباید از آن استفاده سیاسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید