آماده شدن برای به رسمیت شناختن طالبان

آماده شدن برای به رسمیت شناختن طالبان

روز جدید امام جمعه هرات در نماز جمعه گفت که توافقنامه امضا شده بین طالبان و آمریکایی ها 400 صفحه است و در صورت صحت این گفته تنها 4 صفحه منتشر شده است.

بقیه توافق احتمالاً شامل مسائلی می شود که در آن توافق کامل بین آمریکایی ها و طالبان حاصل می شود و یک توافق گام به گام اجرا می شود.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برخی ادعاها درباره فعالیت های آینده سفارت افغانستان در تهران به رسانه ها گفت: فعالیت های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران مانند همه سفارت های خارجی دیپلماتیک است و هیچ تغییری در خارج از کشور امکان پذیر نیست. از آن.”

به گزارش خبرگزاری صدای افغان ( آوا )، همزمان با ورود مولوی امیرخان متکی وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان به تهران، برخی رسانه ها با انتشار عکسی از ورود هیئت طالبان به فرودگاه مهرآباد از وی استقبال کردند. به گفته منابع ناشناس، ایران سفارت افغانستان در تهران را به طالبان تحویل می‌دهد در ادامه ادعا می‌شود که ایران حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سفارت افغانستان در تهران را برای رسیدگی به امور اتباع افغانستان در ایران تحویل خواهد داد. در پاسخ به شایعات، یک منبع آگاه از سفارت افغانستان در تهران در گفت و گو با آوا این اتهام را کاملاً تکذیب و آن را بی اساس خواند. حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی طالبان در توئیتی جدید نوشت: یک هیئت بلندپایه به ریاست مولوی امیرخان متکی وزیر امور خارجه به دعوت ایران وارد تهران شد و مورد استقبال گرم قرار گرفت. وی افزود: این سفر با محوریت مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجرین بین افغانستان و ایران خواهد بود.

در همین حال گفته می شود که این اولین سفر وزیر خارجه دولت موقت طالبان به تهران است. وی پیش از این به پاکستان و قطر سفر کرده است. جمهوری اسلامی ایران بارها بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان توسط دولت طالبان تاکید کرده و آن را پیش شرط به رسمیت شناختن حکومت طالبان دانسته است.

پیش از این، وزارت امور خارجه موقت طالبان اعلام کرده بود که با سفارت های افغانستان در کشورهای مختلف در تماس است و از آنها خواسته بود که مانند گذشته ادامه دهند.

> دلیل حضور هیأت افغانستانی در تهران اقتصادی یا سیاسی؟!

پیرمحمد ملازی کارشناس شبه قاره در گفت و گو با آفتاب یزد با اشاره به سوالات مطرح شده درباره احتمال به رسمیت شناختن طالبان از سوی برخی کشورها از جمله ایران گفت: کشورهایی – از جمله ایران – در حال آماده شدن برای شناسایی رسمی هستند. در همین فضا آقای کومی به کابل رفت و این سفر را برای شناسایی طالبان در نظر گرفت.متکی وزیر امور خارجه افغانستان هم اکنون در ایران است و محیط او اقتصادی است تا سیاسی و به نظر می رسد بحث ها بیشتر باشد. تمرکز بر توسعه تجارت بین دو کشور است.

> ایران به تصمیم اخیر در نشست اسلام آباد پایبند است

این کارشناس سیاسی گفت: با توجه به شناسایی طالبان در تهران، طبق بحث های صورت گرفته در جلسه اسلام آباد، هیچ یک از کشورهای همسایه و تک تک دولت های اسلامی نباید تصمیم گیری کنند و باید با همکاری اسلامی تصمیم جدی و هماهنگ گرفته شود. بنابراین به نظر می رسد که ایران در این مرحله حداقل این دلایل را برای عدم مراجعه به اعلام رسمی شناسایی طالبان دارد. شاید اینکه ایران منکر عدم تحویل سفارت شده است به همین سوال برگردد. اما از زاویه ای دیگر، ظاهراً سپاه تلاش می کند تا به دیدار اسماعیل خان و طالبان برسد. از طرفی احمد مسعود هم در مشهد است. ممکن است این بحث وجود داشته باشد و یک سری بحث ها بین ایران و طالبان بوده است که آقای اسماعیل خان نباید در تاجیکستان جریان داشته باشد، اگر اسماعیل خان به آنجا برود جبهه پنج شیر تقویت می شود. من فکر می کنم که اگر ملاقات اسماعیل خان و آقای متکی امکان پذیر باشد و ایران واسطه این بحث باشد، می توان تصور کرد که اسماعیل خان به جریان پنجشیر یا جریان تاجیک نپیوندد. اما این دیدگاه دقیق نیست، زیرا تاکنون چیزی گفته نشده است و تنها می توان حدس زد که چنین جریان هایی وجود داشته باشد.

نادیده گرفتن طالبان غیر ممکن و اشتباه است

ملازهی با تاکید بر اینکه افغانستان بدون شناخت جامعه افغانستان نمی تواند و نباید حل شود، افزود: باید این واقعیت را در نظر بگیریم که آمریکایی ها 20 سال است و همچنین ناتو در افغانستان هستند اما نتوانسته اند طالبان را از بین ببرند. دارای موقعیت قومی هستند. “یا آنها را منزوی کنید و مجبور شده اید در دوحه با آنها برخورد کنید. مقیاس معامله دوحه نامشخص است.” مولانا حبیب، امام جمعه هرات در نماز نماز گفت که توافق طالبان و آمریکایی ها، 400 صفحه است و تنها 4 صفحه آن منتشر شده است. طالبان آماده هستند و موافقت می کنند که گام به گام عملیاتی شوند. به عنوان مثال، قرار نبود طالبان از نظر نظامی وارد کابل شوند، قرار نبود مراکز ولایات را تصرف کنند، اما زمانی که اشرف غنی فرار کرد، خلاء قدرت به وجود آمد. خواستند تا زمانی که طالبان آمادگی کامل ندارند وارد کابل شوند و یا بحث حکومت موقت و حکومتی که ترکیبی از طالبان و حکومت قبلی اشرف غنی است محقق نشد و طالبان تسلیم نشدند.

فرار اشرف غنی تشکیل حکومت فراگیر را غیرممکن کرد

«هم طالبان و هم اشرف غنی بازی خود را انجام دادند. از این منظر، اگر به افغانستان نگاه کنیم، درست است که بدون دولت فراگیر نمی‌توان آن را اداره کرد و از نظر قومی، همه اقوام باید قدرت را به اشتراک بگذارند تا صلح و ثبات در افغانستان به ارمغان بیاورند، اما من فکر می‌کنم طالبان تسلط دارند. شانس دولت فراگیر را کاهش داد. یعنی اگر اشرف غنی فرار نکند و دولت موقت تشکیل شود، مشکلات افغانستان کاهش می یابد و امیدواریم که توزیع قدرت قومی و مذهبی باشد، اما اکنون طالبان افغانستان را به زور تصرف کرده اند و دلیلی نمی بینند. انتظار داشتن از دیگران همانطور که انتظار می رود. بحث این است که حکومت با طالبان موافق است و هیچ طرز فکر دیگری وجود ندارد و طالبان فقط دیگران و تفکر آنها را نمی پذیرند. ایران در اینجا معتقد است که اگر بتواند میان جنبش پنجشیر و تداوم آن در تاجیکستان و اسماعیل خان و طالبان میانجیگری کند و به این نتیجه برسد که طالبان مواضع خود را نرم کرده و این گروه‌ها را در قدرت خواهند پذیرفت، ممکن است این یک تصمیم سیاسی باشد که افغانستان به صلح و ثبات خواهد رسید.

بعید است که طالبان عملاً به رسمیت شناخته شوند

وی افزود: فکر می‌کنم دولت ایران در حال حاضر تلاش می‌کند، اما در حال حاضر مشکل جدی برای شناسایی وجود ندارد، اگرچه می‌توان با آن موافقت کرد، اما اگر چین و روسیه نیز به سمت رسمیت شناختن روند ایران حرکت کنند، شناسایی «عملی» وجود دارد. ملازایی گفت. این از بین می رود و در نهایت می توان امیدوار بود که یک حکومت تغییر یافته طالبان با قوم پشتون تشکیل شود که به نحوی در این اقوام نیز حضور داشته باشد.

شکی نیست که طالبان به رسمیت شناخته خواهند شد!

ملازهی با تاکید بر اینکه «تمام طالبان در قالب دو واقعیت عملاً به رسمیت شناخته شده اند»، گفت: «اما دو موضوع مربوط به اعلام رسمی است، یکی نشست اسلام آباد و توافقی که کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی به طور جداگانه انجام دادند. تصمیم گیری کند و به سازمان همکاری اسلامی اجازه دهد تا بر اساس تصمیم جمعی کشورها در مورد طالبان تصمیم بگیرد. از سوی دیگر، اروپا اعلام کرده است که دفتر خود را در دوحه باز می گرداند تا اتحادیه اروپا آماده به رسمیت شناختن طالبان باشد. شناسایی خواهد شد، اما طالبان انحصارات قومی ایدئولوژیک هستند و بحث دیگری وجود دارد که طالبان قدرت را به دست گرفته اند، اما حداقل در چندین جبهه، از جمله زنان و نیروهای موسسات بیست سال پیش در تاجیکستان جناح دیگری به وجود آمد، جناب امرولا صالح که معتقد به ادامه دولت قبل است و جناحی دیگر که در آنکارا تشکیل شد و متشکل از افرادی است که در دولت قبل بودند و به دنبال این هستند. آنها هنوز بهانه هایی برای جهان وجود دارد که هویت طالبان را علنی کند. همانطور که کشورهای منطقه می گویند باید جدی بگیرند زیرا می گویند حکومتی که ما تشکیل داده ایم فراگیر است و از همه قومیت ها استفاده کرده ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، در این زمینه باید به شناسایی طالبان فکر کنیم.

بررسی همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان در سفر امیرخان متکی به تهران

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، مولوی امیرخان متکی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان شب گذشته در راس یک هیئت اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد. به گزارش ایسنا، این هیئت که شامل روسای وزارتخانه های اقتصاد و صنعت، تجارت افغانستان و معاونان چندین وزارتخانه اقتصادی است، باید در مورد همکاری های اقتصادی دو کشور گفتگو کند. جمهوری اسلامی ایران همواره بر لزوم حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در راستای منافع مردم کشور همسایه به ویژه در شرایط کنونی تاکید کرده است. در این سفر در خصوص مسائل مختلف اقتصادی و تجاری از جمله همکاری های بانکی، بازارهای فرامرزی، معدن، تجارت و همکاری های ورزشی توافقاتی حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید