ایران در راه به رسمیت شناختن طالبان؟!

ایران در راه به رسمیت شناختن طالبان؟!

روز جدید حاتب زاده در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت که ایران نمی تواند درباره به رسمیت شناختن و مشروعیت طالبان صحبت کند. به نظر می‌رسد ایران همسو با جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد تا یک دولت فراگیر تشکیل دهد و زنان و اقلیت‌ها را در فرآیندهای اجتماعی مشارکت دهد. با این حال، انتظار نمی رود ایران زودتر از سایر کشورها طالبان را به رسمیت بشناسد.

رسانه های محلی روز سه شنبه گزارش دادند که حسن کاظمی کومی، فرستاده ویژه ایران در افغانستان به زودی برای گفتگو با طالبان به کابل، پایتخت افغانستان می رود.

هندوستان تایمز درباره سیاست ایران در قبال طالبان می نویسد: سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه ای گفته است که کومی در وزارت خارجه مستقر خواهد شد و به زودی به کابل سفر خواهد کرد. حاتب زاده در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت که ایران نمی تواند درباره به رسمیت شناختن و مشروعیت طالبان صحبت کند. حاتب زاده با بیان اینکه جامعه جهانی خواستار یک دولت فراگیر و پاسخگو در افغانستان است، افزود: ایران هرگز مردم افغانستان را ترک نخواهد کرد زیرا مردم افغانستان می خواهند ایران از آنها حمایت کند.

پس از آن که این کشور در دعوت از طالبان برای شرکت در نشست وزیر امور خارجه با هدف افغانستان در تهران ناکام ماند، فرستاده ویژه ایران برای گفتگو با طالبان به کابل خواهد رفت. بزرگترین نگرانی ایران این است که داعش مسلمانان شیعه را در افغانستان هدف قرار می دهد، اما طالبان بارها به کشورهای منطقه از جمله ایران اطمینان داده اند که نگران نباشند زیرا داعش یک گروه بدون حضور فیزیکی است و افزود که این گروه تروریستی ممکن است این کار را نکند. تهدید ایجاد کند

طالبان در ماه اوت به افغانستان حمله کرد و به حضور نظامی 20 ساله آمریکا در این کشور پایان داد. این در حالی است که رژیم طالبان از زمان اعلام حکومت در افغانستان به رسمیت شناخته نشده است. به استثنای چین، پاکستان و تعداد انگشت شماری از کشورهای دیگر، بقیه جهان سیاست انتظار و نظارت را در حین نظارت بر رفتار شرکت دارند.

در همین حال، به نظر می‌رسد ایران همسو با جامعه بین‌المللی، بر طالبان فشار می‌آورد تا حکومتی فراگیر تشکیل دهد و زنان و اقلیت‌ها را در فرآیندهای اجتماعی شامل شود. با این حال، انتظار نمی رود ایران زودتر از سایر کشورها طالبان را به رسمیت بشناسد.

دیدگاهتان را بنویسید