آیا دیوان عالی کشور فردا به نفع مردم و “به رسمیت شناختن برگ سبز خودرو” رای می دهد؟!

ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1795375

این در حالی است که هیأت عمومی دیوان عالی کشور باید به اتفاق آرا در مورد اختیارات صدور سند خودرو تصمیم گیری کند که به نظر می رسد در شرایط سختی قرار دارد. به حقوق بشر یا حقوق دولتی رای دهید!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع سند خودرو در دستور کار این هفته (فردا 6 دی) دیوان عمومی دیوان عالی کشور برای صدور رای وحدت رویه، توجه این نهاد عالی قضایی را به خود جلب کرد.

این رأی وحدت رویه می تواند آب خنکی برای دعواها، دعواها و مجادلاتی باشد که به خصوص در یکی دو سال اخیر بر سر سند رسمی خودرو به وجود آمده است. در این گزارش مروری داریم بر این اختلاف 10 ساله و نقش مهم دیوان عالی کشور در این موضوع.

تصمیم دادگاه و نیز قانون برای همه لازم‌الاجرا است

بر اساس اصل 100 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیوان عالی کشور عالی ترین مرجع قضایی ایران است که بر حسن اجرای قانون در دادگاه ها نظارت و رویه واحد قضایی را برقرار می کند. قوه قضائیه تعیین می کند تشکیل شده است.

این دادگاه که متشکل از برجسته ترین قضات کشور است، طبق قانون، مرجع رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور است و قانون کشور حتی در سایر بخش های قوه قضائیه نیز قابل اجرا است.

اعضا و قضات ديوان عالي كشور در جلسات عمومي به استنباطات مختلف قانون ناشي از شعب مختلف ديوان عالي كشور و يا محاكم در ارتباط با دعاوي كيفري و مدني مشابه رسيدگي كرده و با اتخاذ تصميم حقوقي مبني بر آشكار كردن اراده قانونگذار اقدام مي كنند. تعریف وحدت رویه، فصل آدرس دادگاه ها را مشخص می کند.

صدور رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور برای تعیین تکلیف سند خودرو.

اکنون هیأت عمومی گزارش قائم مقام دیوان عالی کشور را در مورد پرونده های هیأت عمومی به رئیس هیأت عمومی اعلام کرده است که در آن بخشی از آرای صادره از دادگاه های مختلف سراسر کشور در خصوص سند مالکیت دادگاه صادر می شود. ماشین. در برخی دستورالعمل های پلیس و در برخی دفاتر اسناد رسمی مرجع صدور سند خودرو باید جمع بندی شود و با رای وحدت رویه می توان به اختلافات و اظهارنظرها پایان داد تا مجلس به درخواست قوه قضاییه برای معرفی بدنه پاسخ دهد. مجاز به صدور سند خودرو.

این اختلافات در 10 سال گذشته با تبادل نظر رسانه ای بین پلیس راهنمایی و رانندگی و کانون ثبت احوال و کارمندان آغاز شد و سال گذشته با ورود مراجع مختلف قضایی تشدید شد. به یک معنا، مجلس نتوانسته است با اقدامات پیچیده به این اختلاف پایان دهد.

قانون غیرشفاف که بر سر سند خودرو جنجال ایجاد می کند

با تصویب قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی در اسفند 90، پلیس اعلام کرد که «اختیار تغییر شماره ثبت و صدور سند برای خودرو» را دارد. اعلام مخالفت کانون سردفتران و دفتریاران به استناد ماده ۲۹ همین قانون!

در ماده 29 قانون رسیدگی به ترافیک جاده‌ای آمده است: «انتقال وسیله نقلیه بر اساس سند رسمی انجام می‌شود. دارندگان وسایل نقلیه موظفند ابتدا با شماره ثبت به خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی یا مراکزی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تعیین شده است مراجعه کنند.

این ماده صراحتاً “مالک جدید” را به عنوان شخصی که مالکیت را به مراکز تغییر شماره ثبت منتقل کرده است، معرفی می کند. مشخص نبودن لزوم ثبت نام خودرو در دفاتر اسناد رسمی در این مدت باعث سردرگمی و جنجال شد.

نظرات متفاوت درباره سند خودرو در قوه قضائیه

در یکی از اولین واکنش ها به صحت مدارک صادر شده برای خودرو، آیت الله آملیلاریجانی، رئیس وقت قوه قضائیه، بخشنامه ای صادر کرد. واحدهای قضایی و خدمات اجرایی ثبت اسناد معاملات با خودروهای ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی را ملاک قانونی تشخیص اموال قرار دهند. روسای دستگاه ها این بخشنامه را دلیل می دانند اما از طرفی مراکز تعویض پلاک ها پر است و پشت سر آنها بنا به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری چ. دستور داد گرین کارت به صورت رسمی و کمیسیون حقوقی و قوه قضائیه داغ شود.

با این حال، دیوان عالی کشور در مقطع حساسی قرار دارد و تصمیم وحدت رویه آن، علاوه بر پایان دادن به اختلافات بر سر اختیار صدور سند خودرو، می تواند نقطه عطفی در تصمیمات دادگاه به نفع هر دو باشد. در نظر دارد سند خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود تا روند ثبت اسناد و مدارک در کشور به روال معمول و تست بعدی در 100 سال گذشته ادامه یابد ضمن اینکه حقوق دولتی و اسنادی مانند. مالیات و حق الثبت و نیم درصد کاداستر و حق التحریر دفاتر اسناد رسمی به راحتی قابل دریافت است و فعلی که معتقدند مالیات کم هنگام انتقال خودرو به مراکز تغییر شماره ثبت را می توان از نمایندگی های خودرو نیز دریافت کرد و به عنوان گرین کارت ارزش گذاری شده است، نیازی به پرداخت مبالغ متفاوت از جیب مردم نیست. نیست.

حال باید تا فردا منتظر ماند و دید دیوان عالی کشور به کدام سمت می رود. آیا کشوری که مردم و اکثر قوه قضائیه هستند در موضوع سند خودرو اتفاق نظر دارند یا کشوری که خود را متولی قانونی سند می داند و البته بر حفظ حقوق دولت و دولت تاکید دارد. مردم؟

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید