به رسمیت شناختن جنجالی FATF توسط دولت

در این مقاله آمده است: چرخش چین به عربستان در واقع به معنای باخت ایران در منطقه نیست. انعقاد قرارداد نفتی بین چین و عربستان سعودی منافع بلندمدتی برای کشورمان دارد. اگرچه عربستان به عنوان رقیب ایران برای تامین انرژی چین تلقی می شود، اما باید توجه داشت که شرطی که چین برای توسعه روابط تجاری خود با عربستان در نظر گرفته است، ممکن است روابط سیاسی و اقتصادی کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

چین با عربستان قرارداد انرژی امضا کرده است به شرطی که تمامی مبادلات پولی به یوآن انجام شود که تحقق آن تاثیر زیادی بر روابط اقتصادی جهانی خواهد داشت.

تحقق این امر در بلندمدت می تواند منافع بسیار جدی را به صورت مستمر برای کشور ما ایجاد کند. در حال حاضر که کشور ما به دلیل محدودیت های FATF، تحریم ها و … در معاملات دلاری بسیار محدود است. و باید از روابط غیر دلاری برای اقتصاد کشور استفاده کرد، تعامل چین و عربستان شروعی برای ایران خواهد بود.

در مجموع تغییر رویکرد روابط تجاری انرژی از دلاری به یوآنی می‌تواند منافع بلندمدتی را برای کشورمان به‌ویژه در زمینه توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری و دور زدن تحریم‌های ایران ایجاد کند. من همچنین فکر می‌کنم که این واقعیت که چین در واقع در حال امضای توافق بر سر یوان (با پول ملی خود) با بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، برای کشور ما بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید