انبوهی در اردوگاه اصولگرایان/جنجال قالیبافی و پایداری؛ آتش سوزی در خرمن اصولگرایان

انبوهی در اردوگاه اصولگرایان/جنجال قالیبافی و پایداری؛  آتش سوزی در خرمن اصولگرایان

در این میان نگاهی به انواع رویکردهای جریان های سیاسی به خوبی نشان می دهد که هر کدام از آنها چه نسبتی با مقوله انتخابات دارند. به ویژه اصلاح طلبانی که حضور خود را در هر انتخاباتی با میزان مشارکت مردم در آن انتخابات تعیین می کنند، قبل از هر گونه برنامه ریزی برای حضور در انتخابات، به دنبال راه هایی برای جلب اعتماد عمومی و احیای سرمایه اجتماعی هستند تا اگر مبنایی داشتند. برای شرکت در انتخابات می توانند از حمایت بالایی بهره مند شوند تا از رای مردم برخوردار شوند. بنابراین جدای از بحث تقابل شورای نگهبان با اصلاح طلبان، حضور مردم در انتخابات نیز مشکلی است که به راحتی نمی توان از آن عبور کرد. اما در اردوگاه اصولگرایان ماجرا کمی متفاوت است و آنها تحت هر شرایطی در انتخابات حضور خواهند داشت. اصولگرایان همانند سال ۱۳۷۷ با تمام قوا بیرون آمدند و کرسی های بهارستان را به دست آوردند. این در حالی است که از سال دوم مجلس یازدهم شاهد اختلاف نظرهای واضح و قابل توجهی میان برخی از طیف های درون جریان اصولگرا هستیم و مشخص است که تقابل طیف قالیباف و جبهه پایداری تاکنون ادامه داشته است و به نظر می رسد. تا سال چهارم که به طور رسمی از خرداد آغاز می‌شود، تشدید می‌شود. نکته مهم این است که با توجه به انتخابات مجلس دوازدهم پیش‌رو شاهد تفرقه و تفرقه در جبهه اصولگرایی هستیم. وقتی جبهه پایداری به تنهایی در انتخابات شرکت می کند، کلیباف و همراهانش طبق شرایط و ضوابط در انتخابات شرکت می کنند و در نهایت طیف اصولگرایان معتدل نیز به عنوان جریان سوم وارد انتخابات می شوند. آنچه مسلم است از این پس می توان حدس زد که حداقل با وجود اختلاف نظر بین طیف قالیبافی و جبهه پایداری، شاهد ائتلاف در جریان اصولگرایی نخواهیم بود. نوع مناسبات و طبقه بندی ها در چهارمین دوره مجلس وحدت رویه اصولگرایان ممکن است چشم اندازی از رویکردهای مشترک اصولگرایان و اختلافات احتمالی در انتخابات آینده ترسیم کند.

توافق نامه نانوشته اصولگرایان
یک فعال سیاسی در رابطه با اختلافات در اردوگاه اصولگرایان اظهار داشت: بین اصولگرایان اختلافاتی وجود دارد. حسین کنعانی مقدم به آرمان ملی گفت: به نظر می رسد در انتخابات پیش رو بخشی از این اختلافات و دیدگاه ها در رقابت های سیاسی خودنمایی کند. البته اولین دغدغه هر دو گروه با رویکرد عقیدتی و سیاسی خود این است که مشارکت حداکثری مردم را پشت سر بگذارند و مطمئناً مردم به عملکرد مجلس و دولت در انتخابات آینده نیز نگاه خواهند کرد و بر اساس نتیجه عملکرد آنها را در حل مشکلات کشور تعیین می کند. در آرای هر جناحی لحاظ می شود. دبیرکل حزب سبزها تصریح کرد: ریشه تاریخی اختلافات اصولگرایان طولانی است. اما به نظر می رسد جریان اصولگرا در مقاطع حساس برای حفظ قدرت سعی می کند در رقابت های سیاسی توافق نانوشته ای بین خود داشته باشد تا حذف نشوند. اما به نظر می رسد اکنون که همه در قدرت هستند، آن اختلافات ممکن است رنگ جدیدی به خود بگیرد.
اختلاف اصولگرایان جدی است
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص افطاری قالیباف با روسای سابق مجلس و آنچه در آن جلسه مطرح شد، اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم در آن جلسه هیچ بحث سیاسی و تفاهم و توافقی بین این افراد صورت نگرفت. منصور حکیت پور گفت: درست است که آقای کلیباف در جبهه پایداری مشکل دارد. جبهه پایداری جریانی با اعتماد به نفس که فقط خودش را می بیند. این نماینده مجلس گفت: خیلی ها جریان اصولگرایی در خانواده را قبول ندارند. آنها در گذشته این کار را انجام داده اند. با آقای حشمیر رفسنجانی برخورد کردند، با آقای ناطق برخورد کردند و با آقای لاریجانی هم برخورد کردند و الان هم با آقای کلیباف برخورد کردند. . این فرد نزدیک به علی لاریجانی اظهار داشت: حتی در انتخابات ریاست مجلس نیز شاهد خواهیم بود که اگر آقای قالیباف بخواهد رئیس مجلس شود، 180 تا 190 رای نمی آورد، مگر اینکه رئیس مجلس شود. با تعداد کمی از آن تعداد. طبیعی است که آقای کلیباف رویکرد دیگری دارد… شاید آقای کلیباف فضایی را ترسیم کند که مردم احساس کنند در آن فضا احساس راحتی بیشتری می کنند و بهتر می توانند جلو بروند، به همین دلیل به سراغ آقای کلیباف می آیند. حکیت پور درباره احتمال بازگشت لاریجانی به مجلس در انتخابات آتی و عدم حضور قالیباف در انتخابات مجلس و آمادگی برای حضور در انتخابات 1404 گفت: من دلیلی نمی بینم که آقای لاریجانی بخواهد در انتخابات مجلس شرکت کند. . هرکسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند باید بیشتر در جامعه حضور داشته باشد و بیشتر حرف بزند که این را در آقای لاریجانی نمی بینم. اما ممکن است آقای کلیباف برای مجلس و انتخابات 1404 برنامه ای داشته باشد و جایگاهی که برای خودشان در نظر می گیرند محتمل است و باید دید در آینده چه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید