وین در مرحله نهایی مذاکره می کند. از تکمیل تیم مذاکره کننده ایرانی تا گام های باقی مانده به سوی توافق

وین در مرحله نهایی مذاکره می کند.  از تکمیل تیم مذاکره کننده ایرانی تا گام های باقی مانده به سوی توافق

روز جدید دیپلمات ها در وین یکشنبه آرامی را در پایان حدود یک هفته گفتگوهای بی وقفه در وین سپری کردند.

لغو تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه دارد و هیئت های روسی و چینی می گویند مذاکرات در مراحل نهایی است. آخرین گزارش‌ها در دستور کار فعلی، موضوع راستی‌آزمایی اقدامات و زمان‌بندی آن‌ها و صحبت از ضرب‌الاجل‌های چند روزه تا چند هفته‌ای برای اقدام متقابل ایران و آمریکا در جریان لغو تحریم‌های هسته‌ای را دنبال می‌کند.

انتشار خبر بسته نهایی ایران در مذاکرات نیز حاکی از پیشرفت مذاکرات و روال تجارت کنونی بین هیات های ایرانی و آمریکایی از طریق روسیه، چین و هیات های اروپایی مستقر در وین است. روسیه در تعدادی از این مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده حضور دارد. میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه در توییتر خود، مذاکرات خود با علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده ایران را «دیدار مفیدی» توصیف کرد و «آخرین مرحله» مذاکرات را دیدار با راب مالی، ویژه آمریکا دانست. فرستاده ایران «همه موافق هستند که ما به نتیجه (نهایی) رسیده ایم. «به خصوص پس از اینکه همکاران ایرانی ما نیز بسته نهایی خود را ارائه کردند.

تیم مذاکره را تکمیل کنید

پیوستن مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به تیم مذاکره کننده ایرانی نیز نشان داد که این مرحله از دیدارها در حال جدی شدن است. در جزئیات این گفت وگوها، دیپلمات های ایرانی به دنبال تضمین حداکثری آمریکا در ازای لغو تحریم ها و نتیجه عملی گشایش های اقتصادی ناشی از آن برای ایران هستند.

با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و همچنین حضور مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مذاکرات روزهای اخیر، حل و فصل اختلافات چشم انداز نزدیک تری پیدا کرده است. ترکیب تیم مذاکره کننده با حضور نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی، تصمیم جدی و عملیاتی ایران برای انعقاد وین 8 و انجام مطالعات و رایزنی های فنی دقیق تر را نشان داد.

در روزهای اخیر کارگروه هایی در هتل کوبورگ وین برای رفع تحریم ها، اجرای توافقات و اقدامات هسته ای با حضور کارشناسان ایرانی و گروه 1+5 تشکیل شده است که نماینده چین در مذاکرات قبلی گفته بود که سایر کشورها باید بیشتر گوش فرا دهند. و بیشتر به دیدگاه ایران در مورد بسته و قدردانی از حقوق مشروع و مطالبات معقول آن. در طول هفته گذشته، شرکت کنندگان نیز پیش نویس توافقنامه ای را تنظیم کرده و برخی از مسائل بحث برانگیز را حل و فصل کردند.

اکثریت هیأت ها اذعان دارند که با وجود پیچیدگی برخی مسائل، مذاکرات رو به جلو است. بر اساس گزارش های منتشر شده، طرف آمریکایی هم در سطح تیم مذاکره کننده و هم در سطح سیاست داخلی دارای اختلاف نظر و تناقض است. با این حال، به نظر می رسد هنوز چند مرحله تا توافق طرفین برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل و از سرگیری تعهدات خود در قالب جدید باقی مانده است. وزرای خارجه آمریکا و انگلیس نیز در این مذاکرات درباره مذاکرات وین و اهمیت دستیابی به توافق گفتگو کردند.

روسیه از نمایندگی نماینده خود در مذاکرات دفاع می کند

سفارت روسیه در تهران روز گذشته در توئیتی از نقش میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین در مذاکرات برجام خبر داد. سفارت روسیه در تهران در توئیتی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان سابق مجلس و انتشار گزارش هایی درباره موضع روسیه و نقش منفی نماینده این کشور در مذاکرات وین نوشت: «این گونه اظهارات کاملاً بی اساس است و آن را نشان می دهد. نویسندگان این مقاله نمی‌دانند طرف روسی و شخص آقای اولیانوف برای ازسرگیری اجرای کامل توافق هسته‌ای 2015 چه تلاش‌هایی انجام می‌دهند.»

دیدگاهتان را بنویسید