امیر عبدالخیان: اگر سه موضوع باقی مانده در مذاکرات مورد توافق طرف آمریکایی قرار گیرد، پنج کشور دیگر آماده حرکت به سمت رسیدن به نقطه توافق هستند.

امیر عبدالخیان: اگر سه موضوع باقی مانده در مذاکرات مورد توافق طرف آمریکایی قرار گیرد، پنج کشور دیگر آماده حرکت به سمت رسیدن به نقطه توافق هستند.

روز جدید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه در جریان مذاکرات برای از سرگیری برجام شاهد پیشرفت نسبی هستیم، گفت: فرسایش مذاکرات ناشی از رفتار سایر کشورها است. ما صبر استراتژیک و استراتژیک داریم. ما از میز مذاکره فاصله نگرفته ایم و این کار را نخواهیم کرد و در صورت موافقت طرف آمریکایی در مورد سه موضوع باقیمانده ادبیات و محتوایی که مد نظر ماست و خارج از افراط و تفریط آمریکاست، پنج کشور دیگر. آماده حرکت به سوی توافق هستند.

حسین امیر عبداللهیان در مستند «میدان دیپلماسی» که امشب (سه شنبه) از شبکه یک سیما با محوریت عملکرد 13 ماهه وزارت امور خارجه پخش شد، بخشی از سخنان خود در این مستند را بیان کرد و با اشاره به اینکه مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم ها الف: یکی از مشکلات برجام این است که آنچه مربوط به تعهدات هسته ای ما است در این توافق مشخص است، اما موضوع لغو تحریم ها که به نفع ماست، نیست. خیلی شفاف.

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات احیای برجام شاهد پیشرفت نسبی بوده ایم، گفت: فرسایش مذاکرات ناشی از رفتار کشورهای دیگر است. ما صبر استراتژیک و استراتژیک داریم. ما از میز مذاکره فاصله نگرفته ایم و این کار را نخواهیم کرد و اگر طرف آمریکایی در مورد سه موضوع باقیمانده ادبیات و محتوایی که مدنظر ماست و فراتر از افراط و تفریط آمریکاست، موافقت کند، پنج کشور باقی مانده آماده حرکت هستند. در جهت دستیابی به توافق

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه آمادگی هیچ توافقی با هیچ خسارتی را نداریم، اظهار داشت: به دنبال توافقی هستیم که منافع کشور و ملت ایران را تامین کند. وقتی به برجام بازگردیم، باید سطح قابل قبولی از اطمینان داشته باشیم که ملت ما از مزایای اقتصادی برجام بهره خواهد برد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: موافقت یا مخالفت در هر موضوعی برای ما یک امر اصولی است و این تلاش برای خنثی سازی تحریم ها و گره نخوردن اقتصاد کشور به موضوع برجام است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر گسترش تعامل با همسایگان، افزود: گسترش تعامل با همسایگان و کشورهای آسیایی را در اولویت قرار داده ایم و در این زمینه حجم تبادلات خارجی کشور را در اولویت قرار داده ایم. تجارت با این کشورها رشد چشمگیری داشته است.

امیر عبدالاخیان با اشاره به سیاست ایران در قبال جنگ اوکراین افزود: ما بر موضع پایان جنگ و برقراری آتش بس بین دو کشور روسیه و اوکراین تاکید داریم و به تلاش خود در این زمینه ادامه می دهیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به برگزاری پنج دور گفت‌وگو بین تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: مقامات سعودی اخیراً به ما اطلاع داده‌اند که گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور انجام می‌شود و امیدواریم توافقات حاصل شده باشد. بین دو کشور در اسرع وقت اجرایی می شود و در دور پنجم مذاکرات، زمینه و مسیری برای گفت و گوی سیاسی باز بین دو کشور و بازگشت روابط دو کشور فراهم می شود. به حالت عادی

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه پرونده ترور سردار سلیمانی از منظر سیاسی، حقوقی و بین المللی توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذیربط در حال پیگیری است، ادامه داد: زمانی که سردار عزیز در ایران کشته شد، سردار سلیمانی عاملان و عاملان شناسایی شده این جنایت را در لیست سیاه قرار داد.

وی در این خصوص افزود: چند ماه پیش در جریان مذاکرات برجام این انتظار از سوی آمریکایی ها مطرح شد که 60 نفری را که در لیست سیاه قرار داده ایم حذف کنیم که تاکید کردیم این انتظار غیرمنطقی است. این موضوع خط قرمز ماست و پرونده شهید سلیمانی قابل بحث نیست.

امیر عبداللهیان در این مستند تلویزیونی همچنین به اقدامات برخی از کشورهای عربی منطقه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: تردیدی نداریم که در آینده ای نه چندان دور این تعداد اندک عرب. کشورها چاره ای جز تجدید نظر و بازگشت به وضعیتی که در آن بودند نخواهند داشت. آنها صهیونیست ها را دوست خود نمی دانند و ما شاهد آن خواهیم بود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به برگزاری اجلاس آستانه در تهران چندی پیش و سفر پوتین و اردوغان به ایران اشاره کرد و گفت: برگزاری اجلاس آستانه در این برهه اتفاقی نبوده و این دیدار با هدف انجام شده است. دستاوردهای بین المللی، دستاوردهای منطقه ای و دوجانبه برگزار شد.

وزیر امور خارجه همچنین در بخشی دیگر از این مستند اعلام کرد: پیش نویس قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور با همکاری مجلس، قوه قضائیه، وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذیربط تهیه شده است. پس از ارائه به جلسه شورای دولت، باید به تصویب هیات وزیران برسد. اسلام تایید شود.

وی همچنین در سخنان خود در این مستند تلویزیونی تاکید کرد: ما سعی کرده ایم هیچ تریبون بین المللی را خالی نگذاریم و در جلساتی مانند مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس امنیتی مونیخ، اجلاس سران تائوئیست ها و دیگر کنفرانس های شناخته شده شرکت کنیم و بهره برداری کنیم. اجازه دهید از آن برای اعلام مواضع خود استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید