امیر عبدالخیان: آخرین مذاکرات با طرف های اروپایی سازنده بود

امیر عبدالخیان: آخرین مذاکرات با طرف های اروپایی سازنده بود

در گفتگوی تلفنی جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای و روابط اروپا و ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. جوزپ بورل نیز در این گفتگو ضمن استقبال از همکاری و مذاکرات جاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادامه آن را مفید و مثبت ارزیابی کرد.

در گفت و گوی تلفنی جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای و روابط اروپا و ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیر عبدالخیان با تاکید بر لزوم برخورد جدی و موثر اروپا با انواع اسلام هراسی، اهانت های انجام شده در سوئد به مقدسات اسلامی و قرآن کریم که منجر به جریحه دار شدن احساسات مسلمانان در اقصی نقاط جهان شد را به شدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ کانال های گفتگو در تلاش برای دستیابی به تفاهم مشترک بین ایران و اروپا، مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی را صریح توصیف کرد. و سازنده وی نقش بورل و مورا را سازنده خواند و افزود: نماینده جدید اتحادیه اروپا در منطقه که پیش از این وزیر امور خارجه ایتالیا بود، رابطه سازنده ای با ما دارد و امیدواریم به روند تعامل مثبت کمک کند. بین ایران و اروپا

امیرعبداللهیان در خصوص حوادث اوکراین افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی صلح و ثبات در جهان از جمله اوکراین بوده است و در این زمینه معتقد است توقف جنگ تنها با ابتکارات سیاسی امکان پذیر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به سوابق و اقدامات تروریستی گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد و اقدامات اخیر دولت آلبانی برای مقابله هر چند دیرهنگام با این تروریست ها را تجربه ای برای کشورهای اروپایی دانست که امنیت کشور را به خطر انداخته است. مردم خود را با حمایت از آنها .

جوزپ بورل نیز در این گفتگو ضمن استقبال از همکاری و مذاکرات جاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادامه آن را مفید و مثبت ارزیابی کرد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور داخلی و سیاست امنیتی تصریح کرد: توهین به قرآن کریم موضع اتحادیه اروپا نیست و هرگونه توهین و اقدام علیه ادیان از سوی اتحادیه اروپا کاملا محکوم است.

بورل در خصوص مذاکرات مربوط به رفع تحریم ها گفت: برجام و حفظ ساختار آن و نیز ادامه مذاکرات سازنده از یک سو و روند عادی سازی روابط تهران و ریاض از سوی دیگر. برای اتحادیه اروپا مهم هستند.

در این گفتگو طرفین در خصوص برجام، همکاری مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی تبادل نظر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید