امیر عبدالخیان: هفته ها با سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره کردیم/ این مذاکرات از نروژ شروع شد؛ اخیراً در امارات ادامه یافت / مذاکرات با هدف غلبه بر سوء تفاهم ها

امیر عبدالخیان: هفته ها با سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره کردیم/ این مذاکرات از نروژ شروع شد؛  اخیراً در امارات ادامه یافت / مذاکرات با هدف غلبه بر سوء تفاهم ها

حسین امیر عبدالهیان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی چینی «ققنوس» با اشاره به اراده مقامات ایران و چین برای گسترش روابط دو کشور، اظهار کرد: امروز فرصت بسیار خوبی در مقابل دو طرف است. ایران و چین علاوه بر همکاری‌های مختلف در بخش‌ها، دولت ما و بخش خصوصی نیز همکاری‌های خوبی را تجربه می‌کنند، همکاری‌های دوجانبه در حوزه علم و فناوری با توجه به ظرفیت‌هایی که در دو کشور وجود دارد، یکی دیگر از ابعاد مهم همکاری‌های ما است. .

متن کامل مصاحبه رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با این شبکه تلویزیونی چین به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

پس از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، ایران امیدوار است از این بستر به چه نوع توسعه و فرصت هایی دست یابد؟

ابتدا از حمایت های دولت چین به ویژه آقای شی رئیس جمهور محترم چین که به همراه سایر همکارانمان از وزارت امور خارجه و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین تشکر می کنم. ، به تکمیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای کمک کرد. فکر می‌کنم به موازات همکاری‌های راهبردی تهران و پکن، عضویت ایران در سازمان شانگهای ظرفیت رو به رشد و قوی‌تری را فراهم کرده است که ایران و چین می‌توانند با حضور در این سازمان همکاری‌های خود را در قالب چندجانبه توسعه دهند که طبیعتاً یکی است. از موضوعات مورد علاقه ما در سازمان شانگهای بر صلح و امنیت جهانی تمرکز می کنیم، این دقیقاً اهدافی است که رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور چین دنبال می کنند، موضوع مبارزه با تروریسم در منطقه یک موضوع جدی است. ایران در این راستا شهدای زیادی تقدیم کرده و موفقیت‌های زیادی به دست آورده است، در منطقه نیز به عظمت دست یافته‌ایم، در سایر زمینه‌ها بحث تمرکز بر اقتصاد و تجارت با استفاده از ظرفیت شانگهای برای همکاری‌های فرهنگی، گردشگری و دیگر فرصت‌ها است. علاقه مندی در چارچوب همکاری های چند جانبه اعضای سازمان شانگهای از جمله موضوعاتی است که به آن فکر می کنیم که با تکمیل عضویت ایران در سازمان شانگهای می توان به آن نگاه کرد و نتیجه آن توسعه امنیت و پیشرفت هر یک از کشورهای عضو سازمان شانگهای و رفاه بیشتر کشورهای عضو سازمان شانگهای.

پس از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، ایران نیز به بریکس خواهد پیوست، فکر می کنید این موضوع چه تاثیری بر ایران و این دو سازمان خواهد داشت؟

اخیراً در نشست دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی شرکت کردم که در آن نظرات اعضای اصلی و همچنین اعضای دعوت شده و دوستان بریکس از جمله جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و سایر کشورها تبادل نظر شد. ما معتقدیم که بریکس یک فرصت اقتصادی عالی است. نکته مهم این است که می تواند به توسعه پایدار کشورهای عضو کمک کند. موضوعی که در دستور کار وزرای امور خارجه دوستان بریکس قرار داشت دعوت از سران کشورهای جدید به اجلاس آتی در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی بود. با همکارم وزیر محترم امور خارجه آفریقای جنوبی گفتگویی داشتم که وزیر محترم اطلاع دادند که از رئیس جمهور کشورم نیز برای شرکت در نشست دوستان بریکس که در آینده نزدیک در ژوهانسبورگ برگزار می شود دعوت خواهد شد. دوستانی که در این جلسه شرکت خواهند کرد. جلسه دعوت خواهد شد. تعامل و همکاری سازمانی بین بریکس و شانگهای نیز می تواند فرصتی مضاعف و بیشتر برای دستیابی به اهداف اعلام شده و دستیابی به اهداف تعیین شده فراهم کند.امروزه ایده همکاری بیشتر و توسعه یافته در منطقه اوراسیا در منطقه ما مطرح شده است. . با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک ایران، به ما کمک می کند تا از این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران و توانمندی های کشور ایران را با سایر اعضای شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به اشتراک بگذاریم. .

امروزه در جهان تضاد و دودستگی وجود دارد، به نظر شما پیوستن ایران به سازمان منطقه ای مانند شانگهای چه اهمیتی دارد؟

مهمتر از همه، وجود سازمان شانگهای و تقویت آن به تحقق چندجانبه گرایی در جهان و اجتناب از یکجانبه گرایی کمک می کند. آنچه امروز جهان به عنوان یک چالش با آن مواجه است، یکجانبه گرایی است و تلاش هایی برای مقابله با چندجانبه گرایی در حال انجام است، چندجانبه گرایی می تواند منافع کشورها و ملت ها را به شکلی قوی تر و قدرتمندتر تامین کند.

با توجه به تیرگی روابط ایران با غرب، در حال حاضر مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در حال انجام است، هدف ایران چیست؟

هفته‌ها ایران مذاکراتی را با سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس آغاز کرد که این مذاکرات از نروژ آغاز شد و اخیراً در ابوظبی، امارات متحده عربی ادامه یافت. هدف این مذاکرات رفع سوء تفاهم است و ایران و سه کشور اروپایی مسیر تعامل و همکاری بهتری را طی می کنند و برای مقابله با تحریم ها همزمان دو مسیر را دنبال می کنیم مسیر اول تلاش برای خنثی سازی تحریم ها است. و راه دیگر تلاش برای رفع تحریم ها با استفاده از ابزار دیپلماسی و مذاکره است.ما در هر دو جهت حرکت می کنیم.

آیا پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به ایران در مقابله با تحریم ها کمک می کند؟

ما سازمان شانگهای را سازمانی با کارکردهای متنوع و متنوع می بینیم. آنچه مهم است این است که بتوانیم از ظرفیت اقتصادی، تجاری، فرهنگی و همکاری در مبارزه با تروریسم و ​​سایر زمینه ها مطابق با منافع همه کشورها و همه اعضای شانگهای بهره مند شویم.

بعد از توافق با عربستان، ایران می خواهد چه نوع رابطه ای با عربستان داشته باشد؟

در دو مرحله از دیدار اخیر در کیپ تاون آفریقای جنوبی و در چند روز اخیر در تهران با جناب آقای فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی بر روی موضوعات همکاری مشترک متمرکز شدیم. و ما هر دو تاکید می کنیم که باید روی همکاری های اقتصادی، تجاری، گردشگری و گردشگری تمرکز کنیم. سرمایه گذاری باید بیشتر متمرکز شود. در سال‌های اخیر، حتی زمانی که روابط تهران و ریاض خوب و دور از تنش بوده است، هیچ‌گاه برنامه پایدار و طولانی‌مدتی بین دو کشور در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تعریف نکرده‌ایم. امروز یکی از اولویت‌های ماست. همکاری در این زمینه وجود دارد، دولت ایران به مسائل همکاری اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف با اولویت همسایگان از جمله عربستان سعودی توجه دارد.

با توجه به تحولات اخیر روسیه، روابط ایران و روسیه را چه می بینید؟

رابطه تهران و مسکو یک رابطه ممتاز و راهبردی است، ما در زمینه استقلال سیاسی به شعار اساسی که در قانون اساسی آمده است، یعنی نه شرقی و نه غربی، یعنی سلطه نمی خواهیم پایبند هستیم. از یک قدرت در غرب یا یک قدرت در شرق وی پذیرفت که نه، ما اجازه خواهیم داد که نظام های سیاسی غرب یا شرق چنین نگاهی به ایران داشته باشند، اما در عین حال در چارچوب منافع و همکاری ملی. با همه کشورها هر جا که منافعی برای ایران و ملت ایران داشته باشد با غرب و شرق دنیا در ارتباط هستیم، آنجا هستیم و حضور پررنگی خواهیم داشت. در سال های اخیر به ویژه در 22 ماه اخیر دولت آقای رئیسی، قراردادهای بسیار مهمی در راستای همکاری های تجاری، اقتصادی، گردشگری، ترانزیت، انرژی با روسیه داریم و این موضوعی است که هر دو طرف از آن سود می برند. روابط ما با روسیه علیه هیچ کشوری نیست، در اینجا می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و به صراحت بگویم که ما با هیچ یک از طرف‌های جنگ در اوکراین طرف نیستیم و از ابتدای این جنگ، هر دو طرف را تشویق کرده‌ایم. صلح، مذاکره و توافق از طریق مذاکره و ما دعوت به دیپلماسی کردیم، جنگ را راه حل نمی دانیم و اتهامات بی اساس که گاه از سوی اوکراین یا برخی کشورهای غربی که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است، علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود. از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده می شود. ما قاطعانه رد می کنیم، البته معتقدیم که گسترش ناتو به شرق و روسیه یکی از ریشه های اصلی این بحران است.

چین برنامه ای برای میانجیگری در جنگ اوکراین دارد، با توجه به اینکه چین بین ایران و عربستان میانجیگری می کند، نقش چین را چگونه می بینید؟

ما معتقدیم که بحران اوکراین راه حلی جز مذاکره و توافق نخواهد داشت. از ابتکار چین برای دستیابی به صلح در اوکراین استقبال می کنیم و معتقدیم اگر طرف های درگیر به ابتکار چین برای آتش بس و پایان جنگ و خروج از این کشور توجه کنند. این بحران گزینه خوبی را انتخاب کرد.

در حال حاضر ناآرامی در فرانسه گسترش یافته است، به نظر شما این روند خطرناک چه تأثیری بر جهان دارد؟

در فرانسه ما همیشه معتقدیم که باید حقوق مردم رعایت شود. ناآرامی در فرانسه و حوادثی که در آن رخ می دهد، در حالی که دولت فرانسه همواره خود را مهم ترین دموکراسی جهان می داند و دیگران را مقصر می داند، از دولتمردان فرانسه دعوت می کنیم که مردم بر اساس عدالت و صداقت عمل کنند.

روابط ایران و چین را در شرایط کنونی چه می بینید و با چه فرصت ها و چالش هایی روبرو هستید؟

اولاً ما یک نقشه راه در پیش داریم که به نام برنامه جامع همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است. این نقشه راه و این برنامه ادامه دارد. تماس ها و دیدارهای متقابل در بالاترین سطح بین روسای جمهور کشور انجام می شود. من مطمئن هستم که امروز فرصت بسیار خوبی در مقابل هر دو کشور ایران و چین وجود دارد. علاوه بر همکاری های مختلف در بخش دولتی، بخش خصوصی ما نیز همکاری خوبی را تجربه می کند، دو کشور وجود دارند که یکی دیگر از جنبه های مهم همکاری ما است.

ایرانیان می پرسند مردم ایران چه زمانی می توانند دستاوردهای توافق چین و ایران را ببینند؟

ما معتقدیم که هر دو طرف شاهد دستاوردهای این توافق در ابعاد مختلف بوده‌اند، البته بسیاری از بخش‌های توافقات ما به طور کامل اجرایی نشده است، مهم این است که روسای جمهور دو کشور اراده لازم را برای اجرا و عملیاتی کردن و ساختن داشته باشند. این توافقنامه .هر دو طرف شخصا سعی می کنند این توافقنامه را در حد توان خود اجرا کنند.

پیام وزیر امور خارجه ایران از طریق شبکه فونیکس چین به همه چینی ها در سراسر جهان چیست؟

برای همه مردم کشور دوست چین آرزوی بهترین ها را دارم.

دیدگاهتان را بنویسید