امیر عبدالخیان درباره درگذشت مهسا امینی: اتفاقات مشابهی در آمریکا و اروپا نیز می افتد اما هجمه رسانه ای جهانی علیه او شروع نمی شود/ رسانه ها و فضای مجازی بسیج شده اند تا این ماجرا را به ناامنی داخل کشور تبدیل کنند.

امیر عبدالخیان درباره درگذشت مهسا امینی: اتفاقات مشابهی در آمریکا و اروپا نیز می افتد اما هجمه رسانه ای جهانی علیه او شروع نمی شود/ رسانه ها و فضای مجازی بسیج شده اند تا این ماجرا را به ناامنی داخل کشور تبدیل کنند.

روز جدید حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با نیویورک تایمز گفت: اجازه نمی دهیم امنیت و ثبات کشورمان تحت تاثیر تحریکات رسانه ای و سیاسی خارجی قرار گیرد. وی در پاسخ به سوالی درباره فوت مهسا امینی گفت: منتظر تحقیقات و نتیجه پزشکی قانونی و رای قاضی این پرونده هستیم. چنین رویدادهایی در بسیاری از نقاط جهان حتی در آمریکا و اروپا در حال وقوع است. اما هجمه رسانه‌ای جهانی علیه او صورت نمی‌گیرد و یک سری رسانه‌ها، فضای مجازی و همه بسیج شده‌اند تا این موضوع را تبدیل به یک موضوع پیچیده و ایجاد ناامنی در داخل کشور کنند.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اجازه نمی دهیم امنیت و ثبات کشورمان تحت تاثیر رسانه های بیگانه و تحریکات سیاسی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه در گفتگو با رسانه های آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی و ناآرامی های ایران گفت: اتفاقی در ایران افتاد که همه ما را ناراحت کرد. یکی از هموطنان و یکی از دختران و فرزندانمان برای مدت کوتاهی توسط پلیس دستگیر شد و سه روز بعد جان باخت.

وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با نیویورک تایمز افزود: رئیس جمهور ایران از ساعات اولیه با پدر این دختر تماس تلفنی داشت. قوه قضائیه، مجلس و دولت در تلاش هستند تا با بررسی ابعاد این حادثه را مشخص کنند.

امیر عبدالخیان اظهار داشت: منتظر بررسی و نتیجه پزشکی قانونی و تصمیم قاضی در این پرونده هستیم. چنین رویدادهایی در بسیاری از نقاط جهان حتی در آمریکا و اروپا در حال وقوع است. اما هجمه رسانه‌ای جهانی علیه او صورت نمی‌گیرد و یک سری رسانه‌ها، فضای مجازی و همه بسیج شده‌اند تا این موضوع را تبدیل به یک موضوع پیچیده و ایجاد ناامنی در داخل کشور کنند.

عالی رتبه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران البته اعتراض را می پذیرد اما به شیوه مسالمت آمیز خود، اما در مواجهه با ناآرامی، هرج و مرج و ایجاد بلاتکلیفی با منطق و اقتدار برخورد می کند. .

امیرعبداللهیان افزود: وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران گزارشی از وضعیت موجود ارائه کرد. ما در این حادثه به احساسات پاک مردمی که در کنار خود هستند احترام می گذاریم. ما بیش از هر کشور دیگری متعهد به شفاف سازی ابعاد این موضوع هستیم، اما اجازه نمی دهیم امنیت و ثبات کشورمان تحت تاثیر تحریکات رسانه ای و سیاسی خارجی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته برخی رسانه های خارجی به تحریک و سوء استفاده از احساسات پاک مردم کشورمان می پردازند. این وقایع می توانند و در هر نقطه از جهان اتفاق بیفتند. از آنجا که این چیزها اغلب در آمریکا اتفاق می افتد، آمریکایی ها به خوبی درک می کنند.

آخرین گام های مذاکرات مسیر دشواری را طی می کند

امیر عبدالخیان در ادامه گفت و گو با این رسانه آمریکایی افزود: برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و با ثبات جدی هستیم. در دولت جدید طی ماه های گذشته همکارانم تلاش زیادی برای رسیدن به این هدف کرده اند. من معتقدم در آخرین مراحل این راه هستیم.

وی تصریح کرد: اما طبیعتا آخرین گام ها مسیر سختی را طی خواهد کرد. من فکر می کنم اگر آمریکا واقع بین باشد و شجاعت تصمیم گیری را داشته باشد، می توانیم به توافق برسیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: توافق وجود دارد، اما طرف آمریکایی بارها به ما پیام داده است که اراده لازم برای توافق را دارند.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: در جریان مذاکرات ابتکارات زیادی برای سرعت بخشیدن به توافق از خود نشان داده ایم. اکنون زمان ابتکار عمل و واقع گرایی در طرف آمریکایی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی رفتار سیاسی دارد

وی همچنین درباره تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: همکاری ما با آژانس ادامه دارد اما یک مشکل اساسی وجود دارد. آژانس باید وظایف فنی خود را انجام دهد، اما بسیاری از اوقات مسیر سیاسی را طی می کند و رفتار سیاسی دارد.

امیر عبدالخیان تصریح کرد: می توانیم در جهت فنی همکاری خود را با آژانس تقویت کنیم اما لازم است آژانس از رفتارهای سیاسی و سیاسی فاصله بگیرد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته موضوع دیگری نیز در رابطه با آژانس وجود دارد و اگر آژانس رویکردی صرفا فنی داشته باشد، شکی نداریم که اتهامات ایران برطرف می شود.

امیر عبدالخیان تصریح کرد: بنابراین آمادگی همکاری های فنی بیشتر با آژانس را داریم اما آمریکا و سه کشور اروپایی باید در مذاکرات به آژانس توجه کنند که نباید از مسیر فنی خارج شود.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران افزود: به عنوان مثال در سه ماه گذشته در جریان مذاکرات به طور ناگهانی قطعنامه ای در وین ارائه کردند که این یک اشتباه و انحراف در روند مذاکرات ما در چارچوب برجام بود. .

وی افزود: در همین لحظات حساس بود که آقای رافائل گروسی به اسرائیل سفر کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل آویو سخنان تحریک آمیز و غیرسازنده ای بیان کرد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: از یک سو سه کشور اروپایی و آمریکا قطعنامه ای ارائه می کنند که سیاسی است. در واقع آنها آژانس را به ابزاری سیاسی برای اهداف خود تبدیل می کنند و آقای گروسی عمداً با سفر خود رفتار سیاسی از خود نشان می دهد در حالی که آژانس از نظر فنی مسئول است.

آماده پاسخگویی به سوالات فنی آژانس هستیم

وی ادامه داد و در پاسخ به این سوال که به نظر شما گروسی می تواند در نهایت بدون کار سیاسی در بحث های فنی به برجام کمک کند؟ وی افزود: ما معتقدیم اگر آقای گروسی و تیمش فقط فنی باشند، اتهامات بی اساس که به ایران وارد می کنند خیلی راحت برطرف می شود.

امیر عبدالاخیان افزود: آمادگی پاسخگویی به سوالات فنی آژانس را داریم اما قادر به پاسخگویی به سوالات سیاسی و هدفمند آژانس نیستیم چرا که این اصلا وظیفه آژانس نیست.

وزیر امور خارجه ایران گفت در مورد ذخایر اورانیوم، در متنی که در وین به توافق رسیدیم، جزئیات را روشن کردیم، اگر همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام بازگردند، مشخص است که ما با اورانیوم مازاد خارج از توافق برجام چه کار داریم.

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که اگر بگوییم مذاکرات شکست بخورد، واکنش ایران چه خواهد بود؟ آیا غنی سازی بیشتری انجام خواهد داد؟» او گفت: ما نه فقط به خاطر مذاکره، بلکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب مذاکره کرده ایم.

وی افزود: ترامپ این وضعیت را ایجاد کرد. از سال 2015 تاکنون هیچ سود اقتصادی از برجام دریافت نکرده ایم. البته این هم عجیب است که بایدن رفتار ترامپ را نمی پذیرد، بلکه همان مسیر تحریم را دنبال می کند.

وزیر امور خارجه ایران درباره تبادل اسرا نیز گفت: تبادل اسرا برای ما عمدتاً یک موضوع بشردوستانه است. ما همیشه آماده تبادل اسرا هستیم. در مقطعی، طرف آمریکایی آن را منوط به نتیجه مذاکرات وین و برجام کرد. ما معتقدیم که هیچ ارتباطی نباید وجود داشته باشد.

آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران می تواند نشانه مثبتی باشد

وی در پاسخ به اینکه آیا می توان آزادسازی برخی از اموال و دارایی های بلوکه شده ایران را نشانه حسن نیت دانست، گفت: آزادسازی اموال بلوکه شده ما توسط آمریکا در برخی نقاط جهان را می توان نشانه مثبتی دانست.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: اما اکنون شاهد یک عقده پیچیده و مغشوش در رفتار آمریکا هستیم. از یک طرف تبادل پیام ما از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد و همه تلاش می کنیم به یک راه حل برسیم و از طرف دیگر آمریکا قطعنامه ای را در آژانس ارائه می دهد و از طرف دیگر تقریبا هر چند روز یک بار تحریم های جدیدی ارائه می کند. .

امیر عبدالخیان ادامه داد: طرف آمریکایی در تصمیم گیری دچار گیجی شده است و این برای مذاکرات و بازگشت به تعهدات برجام سازنده نیست. طرف آمریکایی باید از پیچیدگی درهم و سردرگم خارج شود تا واقعیت را به خوبی ببیند و تصمیم بگیرد.»

جنگ در اوکراین تنها راه حل سیاسی دارد

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر جنگ اوکراین بر پیچیدگی مسائل به دلیل حضور روسیه در مذاکرات، گفت: زمانی که جنگ شروع شد، کشورهای غربی به ما گفتند که تاثیر منفی بر روی آن خواهد گذاشت. برجام و من بلافاصله با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه تماس گرفتم و چند روز بعد در مسکو گفتگو کردیم و او در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ما مانعی برای بازگشت کشورها به برجام نخواهیم بود و در واقع مسکو نخواهد بود. مانع توافق

امیر عبدالخیان تصریح کرد: البته لاوروف خواسته هایی داشت اما در مذاکرات به این نتیجه رسیدیم و به صراحت می گویم اگر آمریکا امروز بتواند تصمیم بگیرد و واقع بینانه نشان دهد که به دنبال توافق است، مطمئن هستیم که روسیه از توافقنامه حمایت خواهد کرد، در حالی که مواضع ما در مورد جنگ در اوکراین روشن است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما از ابتدا علیه جنگ اوکراین صحبت کرده ایم و بدون استانداردهای دوگانه با آن مبارزه کرده ایم.

وی تاکید کرد: ما موظفیم اسلحه نفرستیم. ارسال تسلیحات به هر دو طرف امکان راه حل سیاسی را به تعویق می اندازد.

امیر عبدالاخیان ادامه داد: صحنه در اوکراین پیچیده است. آقای پوتین برای هر دو، به ویژه نگرانی در مورد گسترش ناتو و تحویل بسیاری از تسلیحات به اوکراین که باعث طولانی شدن جنگ شده است، استدلال هایی را مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش‌های ایران برای توقف جنگ در اوکراین، افزود: ما معتقدیم که این مناقشه باید با گفت‌وگو و مذاکرات سیاسی پایان یابد. اگر امروز این جنگ تمام می شد، آسیب کمتری به مردم، زیرساخت های این کشور و منطقه وارد می شد. حتی از نظر امنیت غذایی نیز دو بار به وزیر امور خارجه اوکراین گفتم که آمادگی داریم از مسیر ترانزیتی ایران برای صادرات غلات استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای استقرار پهپاد گفت: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم و همکاری دفاعی ما ربطی به موضوع اوکراین ندارد. ما به هیچ کشوری برای استفاده از جنگ در اوکراین تسهیلات نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه وجود داشت.

امیر عبدالاخیان تصریح کرد: اوکراین تنها راه حل سیاسی دارد. ما به همان اندازه که نگران پناهندگان یمنی، افغانی و سوری هستیم، نگران پناهندگان اوکراینی هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به جنگ هشت ساله علیه ایران گفت: وقتی صحبت از توقف جنگ می شود با قاطعیت کامل صحبت می کنیم. راه حل جنگ نیست و طرفین باید هر چه سریعتر موضوع را پای میز مذاکره حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید