وزیر اقتصاد: موج بلاتکلیفی که در شهریور و مهرماه در خیابان های کشور وجود داشت به نامشخص بودن فضای اقتصادی در آبان و خطر کشیده شد/ نقطه شروع آن به دلیل جریاناتی است که باعث می شود مردم از یک کشور ارز خارج کنند. یا تبدیل منابع مالی به ریال و ارز رانده می شود

وزیر اقتصاد: موج بلاتکلیفی که در شهریور و مهرماه در خیابان های کشور وجود داشت به نامشخص بودن فضای اقتصادی در آبان و خطر کشیده شد/ نقطه شروع آن به دلیل جریاناتی است که باعث می شود مردم از یک کشور ارز خارج کنند. یا تبدیل منابع مالی به ریال و ارز رانده می شود

وزیر اقتصاد یادآور شد: وقتی ایران اینترنشنال دیشب و یک روز قبل به طور رسمی برنامه ای ساخت و از بانک و ارز صحبت کرد، مشخص است که این تکانه ها با مبانی اقتصادی سازگاری ندارد و نقطه شروع آن ناشی از جریاناتی است که مردم را به سمتی سوق دهید که «ارز از کشور خارج شود» یا «منابع مالی خود را به ریال و پول تبدیل کنید».

سخنگوی اقتصادی دولت با ابراز نارضایتی از بازار ارز گفت: دولت با جدیت از بانک مرکزی خواست تا نوسانات بازار ارز را محدود کند و بانک مرکزی نیز نیاز به تغییر در مدیریت ارزی خود دید. و تیم مدیریت ارز که انجام شد. بنابراین امیدواریم با این تغییرات بتوانیم ثبات را به بازار ارز برگردانیم.

سید احسن خاندوزی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم، گفت: این بانک اقداماتی را برای نظارت بر خلق پول در شبکه بانکی مطابق با کمیته نظارت بر تورم و همچنین سیاست‌گذاری‌هایی انجام داده است. تحریک رشد اقتصادی به خوبی در حال پیشرفت است. در مجموع تمامی بخش های صنعت، معدن و تجارت و … در تابستان رشد 3.4 درصدی را ثبت کردند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در لایحه بودجه 1402 منابع عمومی دولت مشخص شد و به سمت افزایش سهم درآمد تولید حرکت کردیم و تلاش کردیم که اتکا به درآمد نفت در بودجه و راه های دیگر از جمله دولتی چندان مورد توجه قرار نگیرد. منابع مالیاتی در نظر گرفته شده است

بیش از 80 درصد اعتبارات عمومی بودجه امسال محقق شده است

وی با تاکید بر اینکه دولت در یک سال و نیم اخیر تلاش کرده تا اقتصاد کشور را به مسیر منضبط بازگرداند، یادآور شد: سستی برخی سیاست‌های قبلی باعث ایجاد تورم در دو حوزه پولی و بانکی کشور شده بود. و در زمینه بی انضباطی مالی دولت بسیار فعال است. بنابراین بحث انضباطی بر خلاف جهت و جریانی که در سال های گذشته وجود داشت، نیازمند یک حرکت تحول آفرین بود.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: اسناد مهم پولی و مالی دولت از جمله لایحه بودجه و سیاست هایی که در حوزه پولی و بانکی تصویب شده است باید به انضباط اقتصادی کمک کند تا بتوانیم روی منابع پایدار حساب کنیم. گزارش اجرای هشت ماهه امسال حاکی از آن است که 80.5 درصد اعتبارات عمومی بودجه امسال اجرا شده است و میزان اجرا نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد افزایش داشته است.

تغییر در تیم مدیریت ارز، ثبات را به بازار بازمی گرداند

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار ارز کشور تصریح کرد: نوسانات ارزی که در آبان و آذر شاهد بودیم با بازار ارز کشور سازگاری ندارد. منابع و هزینه های آن و با مبانی اقتصادی کشور ما و آقای رئیسی و ستاد اقتصادی دولت نیز با هم سازگاری ندارند و به طور جدی از بانک مرکزی خواستند که این بی ثباتی ها را محدود کند و بانک مرکزی دید که چگونه فکر می کند. مدیریت ارز، تیم مدیریت ارز ما نیز نیاز به تغییر داشت که انجام شد و امیدواریم با این تغییرات بتوانیم ثبات را به بازار ارز برگردانیم.

هیچ کس آمار را دستکاری نمی کند

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در نحوه محاسبه با هم تفاوت دارند اما آمار بانک مرکزی را مبنا قرار دهیم و معاونت اقتصادی رئیس جمهور و اعضای اداره مربوطه او هستند. هنوز هم همان بزرگوارانی که در دولت قبل هم همین مسئولیت را داشتند تا کسی فکر نکند فلانی به شکل سیاسی آمده و آمار را دستکاری می کند.

شاخص تورم بخش تولید به نصف کاهش یافته است

خاندوزی افزود: صادقانه به مردم ایران می گویم که همان اداره و معاونی که در دولت قبل گزارش تورم را تهیه کرده بود در حال تهیه گزارش تورم امروز هستند و ارقام اعلام شده از سوی آنها نشان می دهد که از شهریور ماه سال گذشته شاخص تورم مصرف کننده در حال تنظیم است. 59 درصد و در پایان نوامبر این درصد به 39 درصد رسید. شاخص تورم بخش تولید از حدود 80 درصد به 37 درصد رسید.

وی تصریح کرد: در عین حال که این آمارها کاهش قابل توجهی را نشان می دهد، تعجب می کنیم از گروهی از رسانه ها و برخی نخبگان که می گویند شما گفتید اگر کاری انجام نشود تورم 10 درصد کاهش می یابد. ما نه از شرایط تورمی موجود در کشور راضی هستیم و نه خوشحالیم، نه دولت از نوسانات ارزی و نه از افزایش قیمت ها در حوزه کالاهای اساسی و مسکن که بیشترین فشار را به اقشار متوسط ​​جامعه وارد می کند راضی است. مردم.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: اما حداقل انتظارات تخصص، تخصص، تخصص و انصاف و صحبت صادقانه با مردم و ناامید نکردن امیدهای جامعه ایران، از اهالی علم و اخبار انتظار می رود که به آن پایبند باشند. اخلاق حرفه ای، تا دولت کنترل نقدینگی را در بانک ها انجام دهد و هزینه ها را کاهش ندهد و اصلاحات اساسی در اقتصاد انجام دهد تا در مسیر خود موفق باشد.

امیدواریم بانک مرکزی هر چه سریعتر بر نوسانات بازار ارز در دو ماه اخیر فائق آید.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که چرا بانک مرکزی اقدامات موثری برای کنترل بازار ارز انجام نداد؟ وی تصریح کرد: ما در ستاد اقتصادی دولت با تجمیع شاخص ها به این نتیجه رسیده ایم که بخش زیادی از نیازهای تجاری در واردات و صادرات که نیاز حواله کشور است و از طریق سامانه نیما انجام می شود. نیازهایی که امروزه منابع تامین کافی در نیما وجود دارد و برای تامین نیاز واردکنندگان، بانک مرکزی می تواند این مشکل را مدیریت کند.

وی افزود: درصد بسیار کمی از نیازهای غیررسمی تحت عنوان دنبال واردات کالای قاچاق و یا خروج سرمایه از کشور هستند و در بازار غیررسمی هستند. متأسفانه در شهریور و مهرماه موجی از بلاتکلیفی در خیابان‌های کشور به راه افتاد و در آبان و آذر نیز این امر موجب نااطمینانی در فضای اقتصادی شد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: وقتی ایران اینترنشنال دیشب و یک روز قبل رسماً برنامه ای ساخت و از بانک و ارز صحبت کرد، مشخص است که این تکانه ها با مبانی اقتصادی سازگاری ندارد و نقطه شروع آن ناشی از جریاناتی است که مردم را به سمتی سوق دهید که «ارز از کشور خارج شود» یا «منابع مالی خود را به ریال و پول تبدیل کنید».

وی تاکید کرد: این وظیفه ملی همه ماست که توقعات کاذب ایجاد نکنیم و همه ببینند که موتورهای کنترل نقدینگی و تورم در حال مدیریت شدن است و امیدواریم بانک مرکزی در سال گذشته بر این نوسانات در بازار ارز فائق آید. دو ماه در اسرع وقت

دیدگاهتان را بنویسید