وزیر اقتصاد درباره دلار 36 هزار تومانی: التهابات موجود در کشور و جو روانی صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول خود به دلار کرد/ اتفاقات اخیر موجی از تبدیل دارایی ها به ارز و خروج از کشور را در پی داشت.

وزیر اقتصاد درباره دلار 36 هزار تومانی: التهابات موجود در کشور و جو روانی صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول خود به دلار کرد/ اتفاقات اخیر موجی از تبدیل دارایی ها به ارز و خروج از کشور را در پی داشت.

وزیر اقتصاد در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز تصریح کرد: از روز چهارشنبه هفته گذشته جلسات متعددی در دولت و بانک مرکزی با حضور مسئولان این بانک و وزرای مرتبط با حوزه واردات و صادرات برگزار شده است. و ما به دقت این سوال را زیر نظر داریم که در اسرع وقت به دروسی برگردیم که از نظر تعادل اقتصادی دروس سالم تر و واقعی تر هستند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نظام مالیاتی از روش های سنتی، ناکارآمد و فاسد عبور کرده است، گفت: اقتصاد کشور تا پایان دولت سیزدهم وارد فصل جدیدی از نظام مالیاتی و معافیت بودجه نفتی می شود.

سید احسان خاندوزی در نشست مشترک اعضای کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی با مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور وعده داد که اقتصاد کشور وارد فصل جدیدی از دوران مالیات و رهایی از یک نفت شود. بودجه براساس بودجه تا پایان دولت سیزدهم

به گزارش تسنیم، وی در این جلسه که در محل سازمان امور مالیاتی برگزار شد، برگزاری چنین جلساتی بین شورای اسلامی و سازمان امور مالیاتی را سازمانی که ارتباط تنگاتنگی با موضوع بودجه دارد نام برد. ، زیرا اثرات مثبت و مهم بسیاری برای نظام بودجه کشور دارد.

وزیر اقتصاد از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد مجلس خواست به پیشرفت و تداوم تحولی که از سال گذشته در زمان نگارش بودجه آغاز شد کمک کنند و گفت: تلاش کرده ایم بر اساس اعداد و مستندات نشان دهیم که سازمان مالیاتی موضوع یعنی حرف واقعی در جهت تحول نظام مالیاتی و حذف اقتصاد نفتی است، همانطور که همه شما سال‌ها می‌خواهید.

وی با بیان اینکه این جاده در گذشته بسیار کند بوده است، گفت: خوشبختانه وقتی نتایج سال اول دولت سیزدهم را با سال قبل از آن و حتی سه چهار سال قبل از آن مقایسه می کنیم، نشان می دهد که خیلی خوب است. به سرعت در حال حرکت در حوزه تامین درآمدهای بودجه از محل مالیات هستیم.

خاندوزی با بیان اینکه هستند افرادی که اتکای دولت به درآمدهای مالیاتی را نمی پسندند، افزود: همچنین متأسفانه فرهنگ دیرینه و مزمنی در کشور وجود دارد که برخی از فعالان اقتصادی همواره سعی کرده اند از پرداخت مالیات خودداری کنند.

وی یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که فقط درآمد بیشتری را جمع آوری کنیم. بلکه اساساً روش‌های شناسایی و اخذ مالیات را از روش‌های سنتی مبتنی بر جلسات فاسد و ناکارآمد و کاملاً حسابرسی‌محور در گذشته به نوع دیگری از مالیات تغییر خواهیم داد.

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوال اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار داشت: از چهارشنبه هفته گذشته تا کنون وجود داشته است. چندین جلسه در دولت و بانک مرکزی با حضور مسئولان آن بانک و وزرای مرتبط با واردات و صادرات برگزار شد و در حال رصد این موضوع هستیم تا هر چه سریعتر به نرخ هایی که از نظر ارتباطی سالم تر و واقعی تر باشد، برگردیم. به تعادل اقتصادی

وی تصریح کرد: برخی از مشوق های موجود در کشور و همچنین فضای رسانه ای که با ایجاد فضای روانی صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول خود به دلار می کند، در افزایش قیمت ارز موثر است.

خاندوزی خاطرنشان کرد: درست است که ممکن است چند هزار نفر تحت تاثیر این فضا قرار نگیرند، اما به دلیل سطحی بودن بازارها، ممکن است ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومانی آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: به نظر من مهم این است که بتوانیم بر این شوک های ذهنی و بلاتکلیفی نسبت به آینده اقتصاد غلبه کنیم.

خاندوزی با بیان اینکه «حوادث اخیر باعث ایجاد نوعی بلاتکلیفی و موج تبدیل دارایی ها به ارز و خروج از کشور شده است»، تاکید کرد: این در حالی است که اقتصاد ایران کاملاً باثبات است و در مسیر مهار تورم حرکت می کند. و ما باید برای آن تلاش کنیم، ترسی را که بیهوده در ذهن فعالان اقتصادی نهفته است، از بین ببریم. علاوه بر این، بانک مرکزی قول داد تا چند روز آینده شرایط ارزی را بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید