دولت دستمزد و عیدی داد و دلار را پایین آورد/ گفتند دلار 80 هزار تومان می شود تا مردم پول خود را در بازار ارز بگذارند.

دولت دستمزد و عیدی داد و دلار را پایین آورد/ گفتند دلار 80 هزار تومان می شود تا مردم پول خود را در بازار ارز بگذارند.

حسین راغوفر، کارشناس اقتصادی می گوید: افزایش قیمت ارز در چند وقت اخیر با اراده داخلی انجام شده است نه ویژگی های اقتصادی کشور و ممکن است همین مدیران نظارتی مجددا قیمت ها را کاهش دهند تا نشان دهند که تحت تاثیر قرار گرفته اند. از عواملی غیر از اراده مدیران اقتصادی کشور، قیمت ارز تعیین می شود.

حسین راغوفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با رویداد۲۴ اظهار داشت: روابط بین الملل و گسترش آن قطعا در اقتصاد کشور تاثیر مثبت دارد و بدون شک هر گونه بهبود در وضعیت اقتصاد کشور می تواند موجب تقویت شود. ارزش پول ملی و کاهش قیمت ارز.

راغوفر می گوید: نکته قابل توجه این است که افزایش قیمت ارز در چند وقت اخیر با اراده داخلی انجام شده است نه با ویژگی های اقتصادی کشور و ممکن است همین مدیران نظارتی دوباره قیمت ها را کاهش دهند. نشان می دهد که آنها تحت تأثیر عواملی غیر از اراده حاکمان هستند.اقتصاد کشور را قیمت ارز تعیین می کند.

مدرس اقتصاد دانشگاه می گوید: اقتصاد کشور نیازمند یک سری اصلاحات است که باید انجام شود تا تغییرات تنها با یک عامل مانند «ورود مقدار کمی ارز به کشور» رخ ندهد. باید اصلاحات کلان در اقتصاد کشور انجام شود که نتیجه آن به بهبود اقتصاد کشور منجر شود. اگر افراد و نهادهایی که در مورد قیمت ارز تصمیم می گیرند از بازار خارج شوند، علاوه بر تقویت پول ملی، فرصت سرمایه گذاری در کشور را نیز فراهم می کند. در شرایط فعلی هر سرمایه گذاری در کشور مستلزم مبالغ هنگفتی است که در حال حاضر برای بسیاری از سرمایه گذاران امکان پذیر نیست مگر اینکه قیمت ارز کاهش یابد.

وی می گوید: 70 درصد هزینه سرمایه گذاری صنعتی ارزی است. به غیر از سرمایه گذاری صنعتی و رشد صنعتی، چاره ای از وضعیت فعلی وجود ندارد و همان افرادی که قیمت ارز را افزایش دادند، باید آن را کاهش دهند و با اصلاحات مالیاتی کسری بودجه را تامین کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سردرگمی مردم در شرایط فعلی سرمایه گذاری می گوید: در واقع این سردرگمی توسط مدیرانی ایجاد می شود که قیمت ارز را برای مردم تعیین می کنند. ابتدا گفتند که قیمت ارز به 80 هزار تومان می رسد، سپس کانال هایی ایجاد شد تا قیمت فردا را به دلار اعلام کنند تا مردم را تشویق کنند که پول خود را وارد بازار کنند و به ارز تبدیل کنند. من فکر می کنم خیلی روشن است که مسیر چیست و اگر خود سیاستمداران نخواهند بودجه بخش دولتی را از طریق مالیات بر ثروت و ثروتمندان تامین کنند، این مشکلات باقی خواهد ماند. بنابراین مردم نباید فریب تبلیغات این مدیران را بخورند.

راغوفر در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ارز و طلا در بازار دوباره افزایش می یابد یا خیر، گفت: پیش بینی من مربوط به کسری بودجه دولت است. دولت چون می خواست عیدی و دستمزد را تامین و پرداخت کند، قیمت ارز را بالا برد و کسری آن را پوشش داد و حالا قیمت آن را کاهش داده است، با توجه به اینکه کسری بودجه سال آینده قطعی است، اگر دولت مسیر خود را تغییر ندهد. ، همچنان این تصمیم را خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه می گوید: فکر می کنم کسری بودجه دولت در سال آینده افزایش پیدا کند. باید دید دولت برای تامین کسری بودجه خود چه خواهد کرد. آیا به افزایش قیمت دلار، طلا و ارز ادامه خواهد داد یا به سراغ گرفتن مالیات بر ثروت خواهد رفت؟ متاسفانه اراده ای برای اخذ مالیات از ثروت و ثروت وجود ندارد و به همین دلیل همیشه سریع ترین و بدترین مسیر یعنی افزایش قیمت ارز و طلا را انتخاب می کنند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه «نباید گفت ارزان شدن موقتی است»، یادآور شد: باید دولت را تشویق کرد که راهی غیر از این مسیر مخرب را انتخاب کند. قابل ذکر است که نهادهای زیادی در اقتصاد کشور وجود دارند که از افزایش قیمت ها سود می برند و علاقه اصلی آنها افزایش قیمت هاست. این مشکل باعث شده است که در دو دهه اخیر شاهد فرار بخش خصوصی از اقتصاد باشیم چرا که حضور نهادهای قدرت در اقتصاد مانع اصلی سرمایه گذاری واقعی بخش خصوصی است. یکی از شرایط لازم برای اصلاحات اقتصادی در کشور باید خروج این نهادها از اقتصاد باشد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد شاهد چیز دیگری خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید