روحانی: نام عراقچی دلار را دو هزار تومان پایین آورد/ امسال سال آزمون نظام با انتخابات آزاد، رقابتی و سالم است/ چشم دنیا به این انتخابات است تا ببیند آزادانه برگزار می شود یا خیر.

روحانی: نام عراقچی دلار را دو هزار تومان پایین آورد/ امسال سال آزمون نظام با انتخابات آزاد، رقابتی و سالم است/ چشم دنیا به این انتخابات است تا ببیند آزادانه برگزار می شود یا خیر.

حسن روحانی که در جلسه نوروزی مدیران ارشد دولتش در سال های 92 تا 1400 سخنرانی می کرد، ادعای عدم ارتباط سیاست خارجی با اقتصاد و معیشت مردم را «بی اساس» دانست و به عنوان شاهد گفت: دیدید که حتی نام عباس عراقچی که برگرفته از دو هزار تومان کاهش قیمت دلار است و با کنایه اضافه کرد: «احتمالا اگر آقای ظریف برود 5 هزار تومان کاهش پیدا کند!» وقتی یکی از حاضران به شوخی یادآور شد: «و اگر خودت 10 هزار تومان» بلافاصله پاسخ داد: دکتر ظریف هم از طرف ما می رفت.

رئیس جمهور سابق ایران از شعار سال (کنترل تورم و رشد تولید) استقبال کرد و گفت که این شعار بخشی از تحول را به عنوان یک خواست عمومی منعکس می کند و تحقق آن را منوط به تحول در سیاست های خارجی و داخلی می داند. و در عین حال گفت: این امر – کاهش تورم – ممکن است زیرا در تاریخ جمهوری اسلامی دو بار تجربه شده و مردم ثمره آن را چشیده اند. بار اول در سال های 82، 83 و 84 (در دولت دوم خاتمی) و بار دوم در زمستان 94 (با شروع برجام) و سپس در سال های 95، 96 و بهار 97 (قبل از). ترامپ از برجام خارج شد). وی همچنین افزود: در آن دو سال و نیم (زمستان 94، 95 و 96 و بهار 97) نه تنها شاهد کاهش تورم بودیم، بلکه تک رقمی شد و حتی شاهد نرخ 7 درصدی بودیم. رشد اقتصادی در سال 95 نیز افزایش یافت. به حدی رسید که به عنوان بالاترین رشد اقتصادی در جهان معرفی شد. (اشاره ایشان به این دلیل است که با اجرای برجام محدودیت‌های فروش و صادرات نفت خام تا حد زیادی برداشته شد).

حسن روحانی به اشاره به انتخابات اکتفا نکرد و راه حل اصلی مشکلات در راستای تحول را اجرای اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (برگزاری رفراندوم و مراجعه به آرای عمومی) عنوان کرد. وی گفت: اگرچه سوالات مردم بسیار زیاد است، اما در این همه پرسی می توان سه موضوع اصلی را در سه حوزه سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد با مردم مطرح کرد.

رئیس جمهور سابق ایران گفت: حفظ نظام جمهوری در گرو برگزاری انتخابات آزاد و حفظ اسلام در گرو اخلاق است و اگرچه همه اصول و فروع دین مهم و محترم است، اما حفظ نظام اسلامی در گرو اخلاق است. بدون توهین و تهمت، شب سر بر بالین نمی گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید