روحانی: خوب شد فهمیدند راه اصلاح کشور شعارنویسی روی موشک نیست/ شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در یک انتخابات بدون رقابت است.

روحانی: خوب شد فهمیدند راه اصلاح کشور شعارنویسی روی موشک نیست/ شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در یک انتخابات بدون رقابت است.

رئیس جمهور سابق ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر امید و ایمان در سخنان 23 خرداد گفت: باید امید ایجاد شود تا مردم باور کنند که صدای ملت به تعداد مردم است و همه حاکمیت رای را قبول دارند. از ملت ما بدون صدای مردم نمی توانیم مشکلی را حل کنیم. همه ما باید سعی کنیم مردم را به آینده خود امیدوار کنیم. راه حل همه مشکلات کشور رجوع به اخلاق اسلام و نظر مردم است. اخلاق اسلامی و صدای مردم، جمهوری اسلامی را شاخص می کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم باید احساس کنند برخی رویکردها تغییر کرده است، تصریح کرد: 5 ماه از آخرین اتفاقات گذشته است. در این پنج ماه چه کرده ایم؟ اینکه در خیابان تنش وجود ندارد یا برای مردم چمباتمه زدن کافی است؟ برخورد مناسب و صحیح برای ریشه یابی مشکلات و از بین بردن زمینه های ایجاد این شرایط، امکان تکرار چنین حوادثی را از بین می برد.

رئیس جمهور سابق ایران گفت: هدف شاد کردن مردم است، باید به دنبال راه حل باشیم و از مردم و کارشناسان دعوت کنیم تا نظر خود را اعلام کنند. حداقل دو سه سال یک بار رادیو و تلویزیون را ملی کردند. از همه گروه ها و جناح ها دعوت کنید تا نظرات خود را بیان کنند. قانون اساسی وظیفه صدا و سیما را آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور می داند. در پخش افکار همه افرادی که هم عقیده نیستند، بنابراین همه باید بتوانند نظر خود را در رادیو و تلویزیون طبق استانداردها بیان کنند. افرادی که 3 میلیون یا 5 میلیون نفر نیستند، 85 میلیون نفر با هم زندگی می کنند.

وی حضور حداکثری در انتخابات را برشمرد و تصریح کرد: فضای سیاسی یک شبه اصلاح نمی شود. مردم باید مطمئن شوند که مسیر در حال تغییر است. امام از همان روز اول فرمودند این صدای ملت است. اما متاسفانه شاهد انتخاباتی با مشارکت کمتر از 50 درصد بودیم. ما باید به همان رویکرد انتخاب حداکثری برگردیم. شکست در یک انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در یک انتخابات بدون رقابت است. مشکل با اصلاحات موقت و موقت حل نمی شود، بلکه باید جهت حرکت از اصلاحات سیاسی به اصلاحات ساختاری تغییر کرد.

دکتر روحانی همچنین گفت: تداوم تورم و افزایش قیمت ها به ویژه کالاهایی که قیمت گذاری آنها در دست دولت است و همچنین افزایش بیکاری، نارضایتی عمومی و ایجاد یأس و ناامیدی شرایط را برای مردم دشوارتر می کند. تداوم روابط ناکارآمد شکایت و توسل به روش‌های سلبی، حفاظتی و انتظامی به جای روش‌های متقاعدکننده و مشارکتی و گفت‌وگو نیز منجر به افزایش فاصله و شکاف بین مردم و مدیریت و دولت می‌شود. به ویژه ایجاد و تقویت احساس بی تابعیتی و خلاء قدرت مرکزی در افکار عمومی به منظور گسترش بی اعتمادی و از بین رفتن سرمایه اجتماعی و در نهایت عدم توجه و توجه به دولت و قانون، تبلیغ و ترویج ایمان به وجود فساد و رانت و سوء استفاده از قدرت در بین مسئولان نظام و افزایش ناکارآمدی و ضعف دستگاه های اجرایی و اجرایی نیز از مشکلات خطرناک و هشدار دهنده است. همچنین خطر تشدید و تشدید روند اختلافات قومیتی در مناطق مختلف به ویژه در سه استان مهم مرزی را نیز نباید نادیده گرفت.

رئیس جمهور سابق کشورمان با ابراز خرسندی از اینکه برای همه روشن شد که باید با دنیا تعامل کرد و افزود: چه خوب است که همه فهمیدند راه اصلاح کشور تعامل با دنیا و ارتباط با همسایگان است. و نه با دعوا و دعوا و شعارنویسی روی موشک. امیدوارم این رویکرد ادامه داشته باشد و تنها به دو سه مورد ختم نشود و به حرکتی برای توسعه کشور و تعامل سازنده با دنیا تبدیل شود. چه خوب که همه فهمیدند نمی شود سفارت را آتش زد و مشکل ایجاد کرد. ما خوشحالیم که آنها با عربستان سعودی به توافق رسیده اند. به ما گفتند که دولت موافقت کرده و بنابراین با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده است، خوشحالم که امروز با آژانس موافقت کردند. من در دوران ریاست جمهوری خود بارها گفته ام که ما در روابط خود با دنیا هیچ خط قرمزی جز منافع ملی نداریم.

دکتر روحانی اهمیت اجرای برجام را در توسعه اقتصادی یادآور شد و تصریح کرد: برجام فقط نیاز به امضا دارد که در یک یا دو هفته انجام می شود. اما از فرصت به خوبی استفاده نشد. امیدوارم از درخت سالم برجام که در شرف ثمر است بهره ببرند. ثمره برجام یکی در سال 2020 با پایان تحریم تسلیحاتی، دیگری در آبان ماه امسال با پایان تحریم موشکی و برخی تحریم ها و دیگری در اکتبر 2025 با پایان محدودیت های هسته ای بود.

وی با بیان اینکه اشتباهی که در برآوردها مشاهده می شود این است که دو دوره 92 تا 96 و جنگ اقتصادی 1376 تا 1400 را یکسان می بینند، تصریح کرد: هدف ما در بازه زمانی 92 تا 1375 توسعه کشور، از حقوق ملت دفاع کنید و کشور را نجات دهید، خطر اقتصادی، امنیتی و فرهنگی بود. در سال 1397 تا 1400 بزرگترین جنگ اقتصادی علیه ملت ایران طراحی شد و توانستیم کشور را با مقاومت نگه داریم و اجازه ندهیم سقوط اقتصادی اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور سابق ایران با اشاره به تاثیرات تعامل سازنده با دنیا بر رشد و توسعه اقتصادی کشور گفت: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که رشد اقتصادی منفی 8.5 و بر اساس آمار مرکز مرکزی بود. بانک منهای 6.8 بود. تورم سالانه 40.4 درصد و تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود و در یازده ماه تورم نقطه به نقطه را به 14 درصد رساندیم که 31 واحد درصد کاهش داشت. این در تاریخ بی سابقه است. وقتی در گفت و گوی 100 روزه اعلام کردم تورم را به 25 درصد می رسانیم، دوستان اقتصادی گفتند که این وعده مشکل دارد، اما من قول دادم در این دولت تورم را تک رقمی کنیم. دوبار در کشور تورم تک رقمی داشتیم. یکی در دهه 60 در سال های 64 و 69 و دیگری در دهه 90 از سه ماهه آخر سال 94 تا سه ماهه اول سال 97، بعد از انقلاب، دو سال و نیم تورم تک رقمی ثبت نشد. اتفاقا سال های 93 و 94 بدترین سال ها از نظر درآمدهای نفتی بوده است. قبل از دولت یازدهم نفت 120 دلار بود که در ابتدای دولت به 112 دلار و در سال 2013 به 30 دلار رسید. درآمدهای نفتی یک چهارم کاهش یافت که نتیجه توطئه عربستان و اسرائیل علیه ایران برای جلوگیری از توافق نهایی هسته ای بود. اما تا سال 1997 رشد اقتصادی را ادامه دادیم که در سال 2019 دو بار رشد مثبت بود. در سال 2015 رشد اقتصادی ما به 14.16 درصد رسید که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان در آن سال بود. طی 4 سال با تعامل سازنده کمترین رقم را در شاخص فلاکت به دست آوردیم.

دکتر روحانی افزود: با وجود جنگ اقتصادی، اگر کرونا نبود، می‌توانستیم شرایط را تغییر دهیم. با این حال، در سال 2019 توانستیم تورم را در 30 درصد نگه داریم. در سه ماهه آخر دولت یعنی در بهار 1400 رشد اقتصادی به 7.6 درصد رسید. در دوران جنگ اقتصادی در اواخر سال 1377، 1378 و اوایل سال 1400 حدود 17 پروژه پتروشیمی افتتاح کردیم. در روزهای پنج‌شنبه تحلیف و دوشنبه‌های افتتاحیه، طرح‌های بزرگ زیادی اضافه شد و افتتاح برخی از طرح‌ها را به دولت سیزدهم سپردیم. در سال 1400 دولت مجبور شد ده ها پروژه بزرگ را افتتاح کند. بیمارستان هزار تختخوابی آماده بود اما وقتی گفتند از ۲۳ بالابر فقط ۳ بالابر آماده است و یکی دو ماه طول می کشد، گفتیم در دولت سیزدهم تکمیل و افتتاح شود. پروژه دریاچه ارومیه 98 درصد پیشرفت داشته و در سال 1400 افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه همه این دستاوردها در سایه تعامل سازنده با دنیا به دست آمده است، گفت: پیشرفت جامعه درس گرفتن از تجربیات گذشته و با اتحاد و انسجام افزایش امید با حضور مردم در انتخابات و راه های آزموده شده و احیاء است. از تعاملات خوبی مانند برجام.

دیدگاهتان را بنویسید