جریان های سیاسی باید آزادانه در انتخابات شرکت کنند

جریان های سیاسی باید آزادانه در انتخابات شرکت کنند

مجلسی ساخته شود که ثمره اراده مردم باشد

با توجه به اتفاقات سال 1401 و چالش هایی که امروز در کشور وجود دارد، چه چشم اندازی را برای امسال متصور هستید؟

سال گذشته سه نامه سرگشاده به مسئولان کشور نوشتم و در این نامه‌ها تاکید کردم که ما حق نداریم اصول اسلام را فدای شاخه‌های آن کنیم. طبق آموزه های اسلامی، هر تکلیفی سه شرط دارد. شرط اول امکان، دوم عدم مفسده و سوم عدم مغایرت با ذات. برای مرحوم مهسا امینی هم همین اتفاق افتاد. اتفاقی که تبعات بسیار منفی برای کشور داشت. این وضعیت نشان می دهد که برخی از مدیریت ها و تصمیمات کنونی کشور راضی کننده نیست و به دنبال اصلاح این وضعیت هستند. مردم منتظر انتخابات هستند و معتقدند که با انتخابات و با افراد شایسته می توان در شرایط جامعه تغییراتی ایجاد کرد. این وضعیت تا سال 1395 وجود داشت و در آن سال مردم به صورت دسته جمعی در انتخابات شرکت کردند و با رای دادن به آقای روحانی به دنبال تغییر در اداره کشور بودند. اما تمام وعده ها و شعارهایی که در این راستا داده شد، سر جای خود باقی ماند. آقایان عراقچی و روحانی به صراحت اعلام کردند که شرایط احیای برجام وجود دارد و در کمتر از 24 ساعت می توان به این مهم دست یافت. در این میان، برجام همچنان به عنوان یک مشکل برای کشور وجود دارد. واقعیت این است که در چنین شرایطی من اگر جای آقای روحانی بودم، استعفا می دادم و به مردم می گفتم عده ای اجازه کار دولت را نمی دهند.

در صورت احیای برجام و رفع تحریم ها، آیا مشکلات کاهش می یابد و بد حکمرانی که در سال های اخیر در کشور وجود داشته تا چه اندازه بر چالش های پیش روی کشور تأثیر می گذارد؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کشور ما در دهه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده، رویکردهای اشتباهی است که در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کرده است. برخی از سیاست‌هایی که در زمینه بین‌المللی دنبال می‌کنیم، بیش از آن که به نفع ما باشد، برای ما هزینه دارد. در سال های اخیر، برخی همواره بر مخالفت با سیاست غرب تاکید کرده اند. این رویکرد نیاز به بازنگری دارد. من به صراحت اعلام می‌کنم تا زمانی که موضوع احیای برجام حل نشود و از سوی دیگر روابط بین‌الملل کشور در وضعیت متعادلی قرار نگیرد، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد کشور دید. اتفاق مثبتی که در روزهای پایانی سال گذشته رخ داد، توافق با عربستان برای احیای روابط دو کشور بود. اتفاقی که می تواند زمینه همجواری و تعامل بیشتر ایران با کشورهای غربی را فراهم کند. این تصمیمی است که مسئولان کشور باید اتخاذ کنند و از پیامدهای مثبت توافق با عربستان برای تعامل با سایر کشورها استفاده کنند. دولت نباید ارتباط خود را تنها با کشورهای منطقه محدود کند، بلکه باید با همه کشورهای جهان ارتباط و تعامل برقرار کند. بدون شک اگر چالش های سیاست خارجی ما حل شود و ایران بتواند با کشورهای دیگر تعامل اقتصادی داشته باشد، مشکلات اقتصادی کشور تا حدود زیادی حل می شود. حل مشکلات اقتصادی کشور نیز باعث افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد شرایطی می شود که سطح اعتماد مردم و دولت را افزایش می دهد. در شرایط کنونی کشور در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد با بحران مواجه است و توافق با عربستان می تواند راه های عبور از این بحران را فراهم کند.

آقای رئیسی برای تغییر وضعیت دولت چند وزرا را برکنار کرد. و این در حالی است که رویکرد مجلس به عملکرد ضعیف برخی وزرا فعال نیست. تغییر وزرا در سال جدید چه تاثیری بر روند حکومت داری خواهد داشت؟

چنین سؤالاتی نمی تواند مشکل اصلی دولت را حل کند. تغییر برخی حاکمان در دولت یا به تعویق انداختن موضوع امروز به فردا نمی تواند مثمر ثمر باشد و منجر به تغییر جدی در وضعیت معیشتی مردم شود. در شرایط کنونی مهمترین مسئله کشور انتخابات است. انتخابات بر اساس حاکمیت ملی و رای مردم. در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که انسان بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم است و این یک حق الهی است و هیچکس نمی تواند این حق را از ملت بگیرد. مشکلات زمانی حل می شود که انتخابات رقابتی برگزار شود و مردم افراد شایسته را به عنوان نمایندگان خود انتخاب کنند. برگزاری انتخابات رقابتی برای شفاف سازی اراده مردم، ساده ترین کاری است که حاکمان یک کشور می توانند برای غلبه بر چالش ها انجام دهند. اینکه برخی نهادهای نظارتی از حضور برخی نخبگان و دلسوزان مردمی در انتخابات جلوگیری کنند، در نهایت به کشور آسیب می زند. در قانون اساسی برای برگزاری انتخابات دیدگاه روشنی وجود دارد و این دیدگاه باید در عمل اجرا شود. نباید با سلیقه و جناح بندی به انتخابات برخورد کرد و کسانی که از نظر سیاسی با برخی نهادها گره خوردند تایید شوند. مردم باید در رای دادن به افرادی که برای حل مشکلاتشان قدم برمی دارند آزاد باشند. اعتراضات سال گذشته در کشور به خوبی نشان داد که چه اقشاری ​​از زندگی خود با نارضایتی مواجه هستند. به همین دلیل اگر مسئولان کشور قصد رفع این نارضایتی ها را دارند، باید نسبت به رفع دغدغه های مردم در حوزه های مختلف اقدام کنند که مهمترین آن برگزاری انتخابات رقابتی است. بدون شک اگر این رویکرد در دستور کار قرار گیرد، نارضایتی ها در آینده کاهش خواهد یافت.

با توجه به اینکه امسال انتخابات مجلس برگزار می شود، به نظر شما جریان های سیاسی و نهادهای نظارتی باید چه رویکردی را در پیش بگیرند تا انتخاباتی با مشارکت مردمی بالاتر برگزار شود؟

انتخابات پارلمانی که امسال برگزار می شود از جنبه های مختلف حائز اهمیت است. اگر مسئولان کشور وعده انتخابات رقابتی تر را به مردم بدهند و شرایط را برای آن فراهم کنند، اکثریت مردم پای صندوق های رای خواهند آمد. از سوی دیگر احزاب باید برنامه های خود را برای حل مشکلات کشور ارائه دهند و بتوانند از نقاط قوت خود در انتخابات استفاده کنند. در چنین شرایطی انتخابات پرشور برگزار می شود و بهترین ها وارد مجلس می شوند. در غیر این صورت اگر شرایط انتخابات مانند انتخابات سال 98 و 1400 باشد و نهادهای نظارتی اجازه دهند انواع گروه ها و افکار مختلف در انتخابات شرکت کنند، در آینده کشور با شرایط سختی مواجه خواهیم شد. دولت در شرایط کنونی در شرایطی قرار دارد که برای حل مشکلات کشور و عبور از بحران ها باید از جریان های سیاسی کمک بگیرد. به هر حال، اتفاقاتی که در ماه های اخیر در کشور رخ داده، برای کشور هزینه های داخلی و خارجی دارد. هر حکومتی تمایل دارد که مشروعیت و مقبولیت بیشتری در میان مردم داشته باشد و جمهوری اسلامی نیز از این وضعیت مستثنی نیست. به همین دلیل، دولت باید از هر فرصتی برای بهبود وضعیت و سوق دادن کشور به سمت صلح و ثبات اقتصادی استفاده کند. موضوع برجام یکی از راه هایی است که می تواند مشکلات سیاست خارجی ما را کاهش دهد. این در حالی است که تاخیری در تصمیم گیری در این زمینه وجود داشته که هنوز به پایان نرسیده است. احیای برجام می توانست از مدت ها قبل محقق شود و کشور از شرایط تحریم خارج شود. متأسفانه برخی دیگر از دولت ها اجازه این کار را نداده اند و در شرایط فعلی به جای کاهش تحریم های بین المللی، در حوزه های مختلف افزایش یافته اند. ما در گذشته در برخی از سیاست های خود اشتباهاتی داشته ایم. همه دولت ها در دوره خود اشتباه می کنند و این طبیعی است. اما نکته مهم این است که باید بفهمیم و بپذیریم که در برخی زمینه ها اشتباه کرده ایم تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم. مثلاً در عرصه بین المللی در برخی رویکردها اشتباه کردیم. ایران دارای منابع طبیعی فراوان و سرمایه انسانی عظیم است و کشور فقیری محسوب نمی شود. در نتیجه وضعیت معیشتی ثروتمندانی مانند ایران نباید به گونه ای باشد که به سختی بتوانند مشکلات معیشتی خود را حل کنند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید