انتقاد این روزنامه از مدیرعامل خودرو ایران: به چشم مردم نگاه می کنید و می گویید ماست سیاه است؟ او و پیشینیانش یک صنعت رقابتی را به یک صنعت دولتی و شکست خورده تبدیل کردند

انتقاد این روزنامه از مدیرعامل خودرو ایران: به چشم مردم نگاه می کنید و می گویید ماست سیاه است؟  او و پیشینیانش یک صنعت رقابتی را به یک صنعت دولتی و شکست خورده تبدیل کردند

روز جدید : مثل روز روشن است که او و پیشینیانش یک صنعت رقیب را به صنعتی دولتی و شکست خورده تبدیل کرده اند و بی مهارت در آن صنعت نشسته اند و به جای اینکه مدام در حال بهبود و ارتقای آن باشند، برندهایی مانند پیکان و سمند را نابود کرده اند. البته خودروهای مختلفی تولید کرده اند، اما نه با کیفیت جهانی رقابت می کنند و نه مشتری واقعی و بالقوه ایرانی را که چاره ای جز خرید و استفاده از این خودروها ندارد، راضی نمی کنند. در سرزمین هنری ایران حتی نتوانسته اند ظاهر یک خودروی خانگی را به گونه ای طراحی کنند که ظاهر برخی از این نوع خودروها در خیابان یا جاده مشمئز کننده باشد.

انتقاد این روزنامه از مدیرعامل خودرو ایران: به چشم مردم نگاه می کنید و می گویید ماست سیاه است؟ او و پیشینیانش یک صنعت رقابتی را به یک صنعت دولتی و شکست خورده تبدیل کردند

روزنامه شرق نوشت: گفتگوی اخیر مدیرعامل ایران خودرو با خبرنگار شبکه افق شگفت انگیز بود! شنیده بودیم که تقیه شرط بقا است، اما ندیده بودیم که این میزان بی توجهی به ذهن مخاطب شرط بقا باشد!

گویی این مدیر عالی رتبه از تاریخچه تولید خودرو در ایران و آنچه بر این صنعت در بیش از شش دهه گذشته و چه بر سر مردم در این مدت و ده ها هزار نفر آمده است اطلاعی ندارد. دفن شده اند!

صنعت خودروی ایران همزمان با کره جنوبی پایه گذاری شد و بیشتر فعالیت های آن در راستای حیات جمهوری اسلامی بود، اما حالا کجا و ما کجا!؟ ما از یک سو مدعی هستیم که ملتی با استعداد و مبتکر با منابع انسانی و طبیعی فراوان هستیم که چیزی جز کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه غرب و شرق جهان نیست و از سوی دیگر پس از گذشت بیشتر بیش از 60 سال،. صنعت خودرو یک صنعت با تکنولوژی بالا نیست که نتواند با تکنولوژی خود همراه شود، پس چرا من با این همه ادعا هنوز در بن بست هستم؟ پس چرا هنوز نتوانسته ایم خودروی قابل قبولی برای مردم خود بسازیم؟ پس چرا پنج خودروساز بزرگ کشور که برد و تجهیزات آنها بزرگتر و وسیعتر از هر خودروساز دیگری در جهان است، این همه مردم را آزرده خاطر کرده اند؟ چرا امروز کره جنوبی با سه خودروساز خود، صنعت خودروسازی سنتی را کنار گذاشته و خودروهای هوشمند با انرژی پاک تولید می کند؟ آیا او همیشه با ما شروع نکرد؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟

سعيد خطيبي، مديرعامل ايران خودرو: «چه كسي گفته خودروهاي ما گران هستند؟» و در پاسخ به مجری که می پرسد: شاید شما هم مانند برخی خودروسازان معتقد باشید که برای هر خودروی تولیدی ضرر می کنید. با حالت تعجب و تکبر می گوید: «شک داری؟» و میزبان و در واقع مردم ایران را متهم به نادانی می کند.

یک نمایش فوق العاده؟ چه رازی؟ و معجزه…! اگر علم و درایت در کار باشد، برای اخراج چنین مدیری یک کلمه کافی است، زیرا بدیهی است که هیچ اتفاقی مانند او نخواهد افتاد. در حالی که پیشرفته ترین خودروهای دنیا گاهی کمتر از یک سوم بازار ایران در کشورهای همسایه به فروش می رسند و در حالی که بزرگواران ما حتی از تهیه خودروهای معیوب برای شما عاجز هستند، چگونه ادعا می کنید خودروهایی که می سازید ارزان هستند و ضرر می کنید! ? ممکن است حق با شما باشد، هزینه های شما زیاد است و باید محصولات بی کیفیت خود را با قیمت های گزاف به افراد غالب بفروشید و سپس سوراخ کنید.

از وی پرسیده شد: «چرا کیفیت خودروهای شما آنقدر ضعیف است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این مشکل گلایه کردند؟» وی در پاسخ گفت: وقتی رهبری به ما تذکر دادند، گفتیم گوش کنید و اطاعت کنید. در 60 سال گذشته هدف و اراده ای برای تولید خودروی باکیفیت و بی کیفیت نداشته اید، اما به فکر و اندیشه نشسته اید؟ بی احترامی به مردم تا کجاست؟ در ماه های اخیر چند نفر بر اثر باز نکردن ایربگ خودروهای تولیدی شما جان باخته اند!؟

مدیرعامل در این گفت و گو سعی دارد بر نقش شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو تاکید کند و بین رهبری خود و شعار سال پیوند ایجاد کند.

مثل روز روشن است که او و پیشینیانش یک صنعت رقابتی را به یک صنعت دولتی و شکست خورده تبدیل کرده اند و بی مهارت در آن صنعت نشسته اند و به جای اینکه مدام آن را اصلاح و ارتقا دهند، برندهایی مانند پیکان و سمند را نابود کرده اند. البته خودروهای مختلفی تولید کرده اند، اما نه با کیفیت جهانی رقابت می کنند و نه مشتری واقعی و بالقوه ایرانی را که چاره ای جز خرید و استفاده از این خودروها ندارد، راضی نمی کنند. در سرزمین هنری ایران حتی نتوانسته اند ظاهر یک خودروی خانگی را به گونه ای طراحی کنند که ظاهر برخی از این نوع خودروها در خیابان یا جاده مشمئز کننده باشد. وقتی ظاهر خودرو ناخوشایند است، احتمالاً فضای داخلی و موتور آن را دوست ندارند. حداقل در طراحی ظاهری خودروهای خود از سلیقه و ابتکار استفاده کرده اید.

خلاصه اینکه مدیریت صنعت می خواهد افراد با دانش و تجربه، تحلیل گران، آزاده و خواستار و البته آگاه به وضعیت جامعه در هنگام صحبت اصولی و معتبر باشند، نه افرادی که به دلایل سیاسی و حکومتی مغرور باشند. و به چشم ما نگاه کن و بگو که ماست سیاه است.

دیدگاهتان را بنویسید