انتقاد روزنامه جوان به «ائمه جمعه»/ برخی از شما از تفرقه و اختلاف می گویید/ اگر «امکانات خودرو» را گرفتید، مقصرید.

انتقاد روزنامه جوان به «ائمه جمعه»/ برخی از شما از تفرقه و اختلاف می گویید/ اگر «امکانات خودرو» را گرفتید، مقصرید.

روزنامه جوان در سرمقاله «چرا اطلاعیه به ائمه جمعه؟!» وی نوشت: ائمه جمعه متناسب با تحولات و پیچیدگی های روزافزون جامعه، خود و دانش خود را ارتقا نداده اند. از “LogicNo” استفاده کنید یا از دارندگان “LogicNo” استفاده کنید!

امام جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاسی امام جمعه، بدون در نظر گرفتن «وحدت مطلوب رهبری» در خطبه‌های نماز، به ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و مقامات دولتی درباره آنچه در تریبون‌ها می‌گویند هشدار داد.

سال هاست که از مرحوم طالقانی و رهبر انقلاب و مرحوم هاشمی، دیگر خطبه های نماز جمعه، مرجع و اقناع افکار عمومی و موتور محرکه اندیشه و عمل سیاسی و اجتماعی در هفته نیست. پیش رو است و حتی خطبه ها در رسانه ملی و رسانه های انقلاب در راس اخبار قرار نمی گیرد و برعکس در برخی موارد اگر بحثی مطرح می شود همان چیزی را ایجاد می کند که آقای حاج علی اکبری در مورد الان هشدار می دهد: «جامعه ظرفیت رنج بردن از حاشیه ها را ندارد»!

انتظار نمی رفت دوباره به حاکمان و نمایندگان مجلس که سال ها حق هشدار «به حاشیه نروید، به وحدت روی بیاورید» تذکر داده شود. از ائمه جمعه ای که به طور ضمنی و پیش فرض نیرویی معنوی هستند و قادر به درک درونیات دین هستند اما انتظار نمی رود هر روز در منبر از نماز گرفته تا افتتاحیه و کنفرانس چیزی بگویند که با دست سبک گرفته شوند. و یا باعث بدبینی در رسانه های بیگانه برای ملت ایران می شوند و نسبت به ساحت مقدس دین محمدی علنی می شوند. معروف است که مولانا جلال الدین بلحی هنگام خروج از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بسیار گریه می کرد و چون اذان می گفتند و نام رسول الله را می شنیدند برمی خاستند و می گفتند: نامت باد. تا ابد در چشمان ما بماند!» اکنون هر سال مثنوی او پرفروش‌ترین یا یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار آمریکا و اروپا گزارش می‌شود. چرا کسی مثل او هفت قرن بعد نام پیامبر را بلند می‌کند. در تمام دنیا و ما نمی توانیم یا برعکس عمل می کنیم؟من معتقدم در وهله اول ائمه جمعه خود و دانش خود را متناسب با تحولات و پیچیدگی های روزافزون جامعه ارتقا نداده اند.

رهبر انقلاب چندی پیش از مسئولان خواستند با «منطق جدید» با مردم صحبت کنند. منطقاً، نوشیدن مستلزم تفکر و ذهن است. آیت الله جوادی آملی از طلاب می خواهد که اگر نمی توانند و نمی خواهند هایدگر بخوانند، در حوزه نمانند. از ایشان نقل شده است که ایشان خطاب به علما و روحانیون و مدرسین حوزوی فرمودند: با مباحث جاری و علوم جدید آشنا باشید و از مکاتب فکری و سیاسی و عقیدتی جهان امروز نیز اطلاع کافی کسب کنید. . اگر فردا امام زمان ظهور می کرد و به شما آقایان دستور می داد که برای تبلیغ به شرق یا غرب دنیا بروید، چه می کنید؟ شما که نه با فرهنگ جهانی آشنا هستید و نه به زبان های انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و ژاپنی چه فایده ای برای امام زمان دارید و چگونه سربازی هستید که وسایل تبلیغاتی لازم را ندارید! باید کانت، هایدگر و دکارت را بخوانید تا با دیدگاه اروپای غربی و شرقی و آمریکا آشنا شوید تا بتوانید رسالت خود را به خوبی انجام دهید. اگر مطالبی که مطالعه می کنید یا تحقیق شما صرفاً برای تبلیغ از حرم تا جمکران باشد فایده ای ندارد و کمکی به حرکت امام زمان نمی کند.

دوم اینکه برخی ائمه جمعه حاشیه های عملی ایجاد می کنند. ممکن است در شهر کوچکی امام جمعه ای باشد و کسی او را نشناسد و خطبه هایش تأثیری نداشته باشد. اما رفتار عملی او به یک معضل ملی تبدیل شد. چندی پیش رهبر انقلاب امام جمعه با کارهای اقتصادی که با نیت خیر انجام می دهند طفره رفتند و گفتند: شما کار اقتصادی را بلد نیستید و نتیجه آن برای نظام وزیر بد می شود. از نمایندگان مجلس که اهل نماز جمعه است گزارش می دهد که برخی از نمایندگان مردم برای ائمه جمعه تسهیلات خودرویی گرفته اند و در این زمینه تقصیری ندارند! نه! گناه آنها باقی است و اگر این امام جمعه گرفت تقصیر شخص دیگری است.

باز هم از آیت الله جوادی آملی نقل می کنم که به حضرت امیر گفته اند این اسبی که برای میدان جنگ دارید اسبی است برای حمل مسافر و کالا که مردم وقتی می خواهند از جایی به آن جا بروند از آن استفاده می کنند که نه جنگ است. اسب اگر پول زیادی هم داشته باشی، این شغل هم یک شغل جهادی است. به تو مربوط نیست! یک اسب جنگی بدوی بگیرید. اگر خدای ناکرده دشمن حمله کند با آن اسب تندرو که دارید چه می کنید؟! حضرت فرمود: لا آفر امان کار و لا اکر علی من فر. این! گفت: من یک اسب تندرو می خواهم، چه کنم؟ اسب تندرو متعلق به کسی است که می خواهد سریع برود. نه به میدان نبرد می گریزم و نه فرار کننده را تعقیب خواهم کرد.» به ملا علی می گویند تو برای نظام می جنگی، از پول نظام برای خودت یک اسب خوب بگیر، امام قبول نمی کند. شما نمایندگان و ائمه جمعه، حتی اگر امکاناتی که همه مردم ندارند، برای کار جهادی و نمایندگی مجلس و ستاد نماز جمعه بخواهید، از امیرالمؤمنین (ع) دور شده اید. این امکانات اعصاب مردم را خرد می کند. اگر ممتاز باشید، اعصاب مردم را خرد می کنید.

از سوی دیگر برخی اظهارنظرهای مختلف مخالف وحدت و حتی مخالف دین است. به آخرین مورد که «اعلام انزجار از محجبه» بود نگاه می کنیم. تنها چند روز پس از اینکه رهبران کلاب در خطبه های فطر گفتند که «مردم با هر عقیده و سلیقه ای باید با مهربانی در کنار هم زندگی کنند»، یک امام جمعه نمی فهمد که از نظر رهبری، «وحدت» و «محبت» رکن و نیاز است. دین پس وظیفه امام و پیش نماز ترویج این دو رکن است نه اعلام انزجار و ترک جلسه. این دو اثر نیازی به این مقام ندارند. وقتی در بالا هستید، باید دست دیگران را بگیرید، نه اینکه آنها را به عقب برانید.

اگر امروز جایگاه نماز جمعه از محل نماز در اختیار مردم قرار می گیرد، حاصل نگاه مردم است. از “LogicNo” استفاده کنید یا از دارندگان “LogicNo” استفاده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید