محمدعلی ایازی: تنها 10/2 درصد مردم یک شهر در نماز جمعه شرکت می کنند/ هر چقدر هم که شأن ائمه جمعه پایین آمده، فرصت طلبان روی تریبون رفته اند.

محمدعلی ایازی: تنها 10/2 درصد مردم یک شهر در نماز جمعه شرکت می کنند/ هر چقدر هم که شأن ائمه جمعه پایین آمده، فرصت طلبان روی تریبون رفته اند.

روز جدید سید محمدعلی ایازی عضو مجمع طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم از بروز برخی رفتارها و افراط گرایی ها در حاشیه نماز جمعه در کشور به شدت انتقاد کرد. به نظر می رسد برخی از مراکز سیاسی فکر می کنند که اگر بتوانند اهداف خود را در نماز جمعه مشهد و اصفهان محک بزنند، این فرصت را پیدا می کنند تا مشکلات مورد نظر خود را در سراسر کشور گسترش دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با ائمه جمعه کشور با تأکید بر اینکه خطبه‌ها باید مغز، آموزنده و پاسخگو به مسائل عمومی باشد، گفتند: ادبیات خطبه‌ای باید گرم، صمیمی، وحدت‌بخش، امیدوارکننده باشد. روشنگری و تسلی مردم که موجب تشویش، حاشیه نشینی، آشفتگی روحی، بدبینی به وضعیت حال و آینده می شود و زمینه هجمه دشمنان را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد؛ همان گونه که ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه همه را به نیکی سفارش می کنند، باید در فراگیری تقوا و عمل به آن نهایت تلاش خود را بنمایند، زیرا در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد بود». در نماز جمعه طبقات و سلایق مختلف است، رفتار امام جمعه باید مانند رفتار پدر با فرزندان باشد و همه را سر سفره معنویت و دین بنشیند.

در همین راستا آیت الله ایازی از اساتید برجسته حوزه به دیده بان ایران درباره حوادثی که پس از بیانات ائمه جمعه هر هفته رخ می دهد، گفت: به هر میزان که جایگاه ائمه جمعه در کشور تنزل پیدا کند و افراد ضعیف و حتی فرصت طلب پشت تریبون این فریضه مهم قرار گیرند، مخاطبان و کسانی که تمایل به حضور در نماز جمعه را دارند به همان میزان کاهش خواهند یافت.

او معتقد است؛ فضای نماز جمعه را نباید در اختیار هیچ کانون سیاسی برای تخریب و تسویه حساب با مردم قرار داد. متأسفانه گاهی دیده می شود که رهبران سیاسی هدفمند با استفاده از امکانات و سرمایه های مردمی در نماز جمعه تندترین شعارها را علیه مردم سر می دهند.

نماز جمعه باید بین مردم همبستگی ایجاد کند

آیت الله سید محمدعلی ایازی عضو مجمع فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با سایت دیده بان ایران در خصوص اهمیت نماز جمعه در جامعه و نظام اسلامی اظهار داشت: تفاوت اصلی بین نماز جمعه و سایر نمازها و عبادات یومیه در ایجاد زمینه همبستگی و پیوند بین افراد جامعه اسلامی است.

وی گفت: اقامه نماز جمعه با تشکل کامل باعث می شود تا نمازگزاران همه مساجد یک شهر در یک مکان جمع شوند و در روز و ساعت معینی اعلام همبستگی کنند.

امام جمعه باید در بین مردم مقبول باشد

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه نماز جمعه یک عمل دینی-اجتماعی است، تصریح کرد: فردی که در بین مردم «علم»، «متقی» و «محبوب» باشد به عنوان خطیب نماز جمعه انتخاب شود. مثلاً اگر قرار است در فلان شهر نماز جمعه اقامه شود، باید فردی را در مقام خطیب نماز قرار داد که از همه جهات برتر از سایر ائمه جماعات آن شهر باشد.

آیت الله ایازی با یادآوری رویکرد خاص امام (ره) به نماز جمعه، گفت: امام راحل مرحوم آیت الله طالقانی را برای نماز جمعه تهران انتخاب کردند و پس از ایشان فرد شناخته شده ای مانند مرحوم آیت الله منتظری را معرفی کردند. انتخاب یک فرد تأثیرگذار برای ارتقای شأن نماز جمعه بسیار مهم است، زیرا چنین فردی باعث می شود که مردم به این تریبون اعتماد کنند و به صحبت های نماز جمعه توجه کنند.

خطیب نماز جمعه باید مراقب ادبیاتش باشد

یکی از اعضای جامعه طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: فردی که در جایگاه «امام جمعه» قرار می گیرد باید در ادبیات خود بسیار دقت کند. زیرا این فرد وظیفه دارد نماز جمعه را به کانون همبستگی تبدیل کند و گروه های مختلف را متحد کند.

وی افزود: خطیب نماز جمعه نباید نگاه سیاسی محدود داشته باشد و تنها به نفع یک حزب و جریان سیاسی نزدیک به خود صحبت کند. نگاه محض به جریان سیاسی باعث می شود هر روز نمازگزاران کمتر و کمتری در نماز جمعه مهم شرکت کنند.

نماز جمعه برای فرصت طلبان نیست

آیت الله ایازی در پاسخ به این سوال دیده بان ایران که آیا تعداد علاقمندان به نماز جمعه نسبت به سال های اول پس از انقلاب اسلامی کاهش نیافته است، گفت: متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی جایگاه ائمه جمعه کشور بوده است. کاهش یافته و افراد ضعیف و فرصت طلب در این جایگاه مهم قرار می گیرند. همچنین باعث شد مخاطبان از این واجب مهم شرعی دست بردارند. انتخاب افراد نامدار و بد زبان ادبی باعث کاهش حضور مردم در نماز جمعه شده است.

وی با ارائه آمار قابل تاملی از حضور مردم در نماز جمعه سراسر کشور گفت: آمارها نشان می دهد که تنها دو دهم جمعیت شهرستان در فریضه مهم نماز جمعه شرکت می کنند. این آمار نشان می دهد که تلاش های نادرست از اهمیت نماز جمعه کاسته است.

دشمن نتوانست تعداد نمازهای جمعه را تا این حد کاهش دهد

آیت الله ایازی تصریح کرد: حتی دشمنان هم نتوانستند به این حد از آنچه در کاهش حضور مردم در نماز جمعه رخ داد برسند.

این استاد برجسته حوزه علمیه از تشکیل برخی گروه های سیاسی در نماز جمعه به شدت انتقاد کرد و تصریح کرد: گاهی دیده می شود که در نماز جمعه گروهی از مراکز برای تسویه حساب با افراد تشکیل می شود. هجمه هایی که امروز به افراد مختلف و برخی جریانات سیاسی دیده می شود، ربطی به اوایل نماز جمعه و آغاز انقلاب اسلامی ندارد.

تندترین شعارها از نماز جمعه شنیده می شود

وی گفت: تندترین شعارها و مواضع «سازمان» و حکومت داران از نماز جمعه شنیده می شود. این رویدادها به هیچ وجه خودجوش نیست و همه این افراد سازماندهی شده و با استفاده از بودجه و بودجه عمومی دست به چنین اقداماتی می زنند.

آیت الله ایازی در بخشی دیگر از گفت و گو با دیده بان ایران به برخی از مشکلات ایجاد شده در نماز جمعه در شهرهای مهمی از جمله; مشهد و اصفهان تصریح کرد: جایگاه ائمه جمعه مشهد و اصفهان نیز در برخی رفتارهای مدیریت شده قابل بررسی است.

ائمه جمعه مشهد و اصفهان سخنان یک جریان خاصی را ارائه می کنند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ائمه جمعه مشهد و اصفهان تنها در مورد موضوع «حجاب» حساب شده صحبت نمی کنند. این افراد در مورد مسائلی مانند؛ آنها در مورد “موسیقی” و “مسائل سیاسی” اظهار نظر می کنند.

آیت الله ایازی با یادآوری شکل گیری حوادث اجتماعی در چند سال گذشته خاطرنشان کرد: ریشه حوادث دی ماه 1395 و آبان 1397 در برخی از مراکز تشکیل شده در مشهد است. این مراکز معروف با بودجه های خاص خود منجر به ظهور وقایع و جنبش هایی شد.

به هر حال این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: به نظر می رسد برخی از مراکز مستقر احساس می کنند که اگر بتوانند اهداف خود را در مشهد و اصفهان محک بزنند این فرصت را پیدا می کنند که مضامین مورد نظر خود را در سراسر کشور گسترش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید