اختلاف بر سر استیضاح وزیر صمت؛ از تبلیغات در تریبون نماز جمعه تا ادعای تهدید پیامکی

اختلاف بر سر استیضاح وزیر صمت؛  از تبلیغات در تریبون نماز جمعه تا ادعای تهدید پیامکی

روز جدید جمعی از نمایندگان مجلس در نامه ای به کلیباف خواستار بررسی صحت فشار فراقانونی دو نماینده مجلس به وزیر صمت در خصوص انتصاب برخی افراد در یک شرکت خاص و ارتباط احتمالی این موضوع با موضوع ردیابی شدند. استیضاح فاطمی امین

پس از مطرح شدن استیضاح وزیر صمت در مجلس، برخی رسانه های اصولگرا به میدان آمدند و از فاطمی امین دفاع کردند. دولت نیز سعی کرد با لابی گری مجلس نمایندگان را از این استیضاح منصرف کند و حتی اعلام کرد که طرح وزیر صمت برای استیضاح مجلس به حد نصاب رسیده است. این خبر البته از سوی برخی نمایندگان تکذیب شد.

اخیراً یکی از خبرگزاری ها گفته است که «فاطمی امین بارها از سوی دو نماینده تحت فشار قرار گرفته و شکست خورده است» و «پیامکی تهدیدآمیز به وزیر صمت ارسال کرده تا نامزد خود را در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو منصوب کند».

خبرگزاری فارس نیز امروز نوشت که وزیر صمت صبح امروز در جلسه کمیسیون اصول مجلس خبر فشار و مطالبات برخی نمایندگان را تایید کرد و تاکید کرد که برای انتصاب غیرمنطقی تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

فاطمی امین تکذیب کرد

اما علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با اس ام اس درباره تهدید وزیر صمت به انتصاب افراد، گفت: در جلسه صبح کمیسیون اصل 90، نمایندگان از وزیر صمت در این خصوص سوال کردند که وی اظهار داشت؛ اما در جلسه امروز کمیسیون اصل 90 از وزیر صمت سوال شد. به غیر از نمایندگان، پیشنهادهای مختلفی از سوی افراد مطرح می شود، اما این به معنای تهدید یا ظلم به ما نیست.

حدود یک سال پس از روی کار آمدن دولت انقلابی، خبرگزاری حامی دولت در گزارشی دیگر نوشت: «طرح استیضاح وزیر صمت چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت/ چرا امروز استیضاح وی مناسب نیست.» که هازارد امضا شد. دسامبر گذشته، تنها چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت، با تمرکز بر مشکل صنعت خودرو. این یک ارزیابی نیست.

امروز نیز جمعی از نمایندگان خطاب به رئیس مجلس خواستار معرفی دو نماینده که گفته می شود وزیر صمت را تهدید کرده اند، شدند. نمایندگان مجلس در نامه خود به کلیباف نوشتند: در پی انتشار اخباری مبنی بر فشار فراقانونی برخی نمایندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر انتصاب برخی افراد در یک شرکت و ارتباط احتمالی موضوع با موضوع اعلام وصول آنها. و استیضاح رئیس مجلس، خواهشمند است در راستای حفظ کیان خانه ملت و حفظ شخصیت انقلابی مجلس، سریعاً به هیئت نظارت دستور دهید تا صحت این بیانیه و نتیجه را در اسرع وقت بررسی کنند. قبل از بازجویی در دادگاه امکان پذیر است. بدیهی است نتایج تحقیقات اعم از صحت خبر و فاش شدن عاملان و یا عدم صحت ادعاها و اطلاع شاکیان و اطلاع عموم منجر به افزایش سرمایه اجتماعی قانونگذار خواهد شد. .

نکته عجیب دیگر اینکه فاطمی امین یکی از سخنرانان اخیر پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بود و در مواردی نادر از سخنان خود در تریبون رسمی نماز جمعه دفاع کرد که نشان می دهد این وزیر دولت انقلابی دارای حامیان قوی است.

تمام دنیا برای جلوگیری از استیضاح وزیر صمت بسیج شده اند!

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز به اخبار برخی رسانه ها مبنی بر تهدید پیامکی وزیر صمت از سوی برخی نمایندگان واکنش نشان داد و گفت: این گونه اخبار و مشکلات کذب است و به هیچ وجه عنوانی نیست. وکلای ملی وارد پرونده یک موسسه یا شخص یا مدیر دولتی می شوند که حقوق بشر را نقض کرده است. به همین دلیل در قانون جایگاه نظارتی برای مجلس در نظر گرفته شده و ابزارهایی مانند سؤال، تذکر و استفساریه برای نمایندگان در نظر گرفته شده است. این استیضاح الان موضوعیتی ندارد و آذرماه امضا شد و موضوع آن گرانفروشی و عدم تنظیم بازار و همچنین وضعیت بازار خودرو است، مشکلاتی که علیرغم وعده های وزیر همچنان به قوت خود باقی است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس به ایلنا گفت: استیضاح یکی از حقوق تعریف شده و قانونی مردم توسط وکلای خود در مجلس شورای اسلامی است. بنابراین وقتی بازپرس تشخیص می دهد که باید وزیر را استیضاح کند، قانون این اجازه را به وی در مجلس شورای اسلامی می دهد. در خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت، این کار طبق قانون انجام می شود. اما چرا همه دنیا برای جلوگیری از این استیضاح بسیج شده اند؟ این اتفاقات خوب نیست، سوالی مطرح شده که مجلس باید به آن پاسخ دهد تا مجلس قانع شود. اگر مجلس قانع شود وزیر صف به کار خود ادامه می دهد و اگر قانع نشد باید پاسخگوی عملکردش باشد. متأسفانه کار رسانه ای شروع شده که مناسب نیست، از موضوع پس گرفتن امضای نمایندگان تا علاقه تعدادی از نمایندگان از این استیضاح، این گونه اقدامات و رویکردها صحیح نیست، اسامی آنها را گزارش کنید. چرا زیر پرده حرف بزنیم و شأن نمایندگان را در نظر بگیریم. نمایندگان وکیل مردم هستند و هیچ نهاد دولتی حق ندارد با آبروی نمایندگان بازی کند. البته این موارد وزیر صنعت، معدن و تجارت را مجبور به فرار از استیضاح و استیضاح نمی کند. اگر 10 نماینده خواهان استیضاح یک وزیر هستند. بازجویی انجام می شود مشاغل مشکوک نباید در جامعه گسترش یابد. از وزیر صنعت، معدن و تجارت می خواهم در این خصوص شفاف سازی کنند.

با این حال باید دید آیا نمایندگان در نهایت وزیر صمت را استیضاح خواهند کرد یا اینکه وزیر و حامیانش می توانند با لابی و فشار رسانه ای مجلس انقلاب را از استیضاح وزیر دولت انقلاب منصرف کنند!

دیدگاهتان را بنویسید